بازدید از موزه لوور بدون ازدحام جمعیت، یک رویا است؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
بازدید از موزه لوور بدون ازدحام جمعیت، یک رویا است؟

موزه‌ی لوور هر سال بیش از ۱۰ میلیون بازدیدکننده دارد و باوجود ازدحام گردشگران، در برخی ساعات روز می‌توان به‌دور از شلوغی جمعیت از این موزه بازدید کرد.

موزه‌ی لوور یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا است که روزانه بیش از ۳۵ هزار اثر هنری را درمعرض دید عموم می‌گذارد که فقط ۱۰ درصد از کل آثار هنری این موزه هستند. بیش از ۱۰٫۲ میلیون بازدیدکننده هر سال از این موزه‌ی بسیار بزرگ و معروف دیدن می‌کنند که تقریباً پنج برابر جمعیت پاریس هستند و دوست دارند که همه‌ی آثار هنری معروف و نه‌چندان معروف آن را ببینند. به‌این‌ترتیب، می‌بینید که جمعیت زیادی روزانه به این موزه می‌روند،‌ اما برای گردش در این موزه و دوری از شلوغی بیش‌ازحد چه‌کاری می‌توان انجام داد؟

این موزه در اصل قلعه‌ای بود که در قرن دوازدهم ساخته و درسال ۱۵۴۶ به اقامتگاه سلطنتی تبدیل شد. پس از انقلاب فرانسه،‌ به‌صورت یک موزه‌ی دائمی هنر آغاز به‌کار کرد و مانند سایر نقاط پاریس طی چند سال گذشته با معضل اورتوریسم مواجه شده است. طبق اعلام آژانس خبری حمل‌و‌نقل هوایی (skift)، سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان ۲۰ درصد بیشتر شده، درحالی‌که به‌طور همزمان تعداد کارکنان موزه کاهش یافته است.

متیو کپنز در سایت خود «https://www.nomadicmatt.com» به مردم دنیا کمک می‌کند که سفر ارزان‌تر،‌ بهتر و طولانی‌تری داشته باشند. در ادامه او تجربیات خود از موزه‌ی لوور را با گردشگران در میان گذاشته است تا بتوانند به‌دور از ازدحام جمعیت، گشت‌و‌گذار راحت و لذت‌بخشی در موزه داشته باشند.

از ۱۰ سال قبل که به پاریس سفر می‌کنم، چندین بار از موزه‌ی لوور دیدن کرده‌ام و ازآنجاکه عاشق هنر و تاریخ هستم، آثار هنری این موزه جایگاه ویژه‌ای برای من دارند. بااینکه در گذشته فضای کافی برای نفس‌کشیدن و لذت‌بردن از قرن‌ها هنر و زیبایی وجود داشت، اما اکنون بازدید از آن در طول روز تحمل‌ناپذیر شده است. جمعیت به‌حدی زیاد می‌شود که فکر می‌کنید در یک جشنواره حضور دارید و یک نه موزه؛ همه هم تلاش می‌کنند که خود را به گروه موسیقی مورد علاقه‌شان برسانند. هیچ فضایی برای حرکت و تماشای آثار هنری وجود ندارد و درنتیجه لذت چندانی از تماشای آن‌ها نصیب بازدیدکننده نمی‌شود.

موزه لوور

اگر فکر می‌کنید روز دوشنبه دیگر خبری از جمعیت انبوه بازدیدکنندگان نیست، سخت در اشتباه هستید؛ چراکه موزه‌ی اورسای در این روز تعطیل است و درنتیجه جمعیت بیشتری روانه‌ی لوور می‌شوند. اوایل روز چطور؟ اواخر روز؟ ازآنجاکه همه همین فکر مشابه را دارند، این موزه حتی در اوایل و اواخر روز نیز شلوغ است.

درواقع، ماه گذشته که کارکنان موزه دست به اعتصاب زدند، اوضاع بدتر شد و اکنون مقامات موزه قصد دارند سیاست خرید بلیط از قبل را اجرایی کنند که زمان ورود روی آن درج شده است. حالا نوبت تجربه‌ای است که به‌سختی به‌دست آوردم.

موزه لوور روزهای چهارشنبه و جمعه تا ساعت ۹:۴۵ شب باز است. چند هفته قبل روز جمعه به موزه رفتم، به این امید که شاهد جمعیت کمتری باشم؛ اما صندوق‌دار به من گفت که طبق سیاست جدید موزه نمی‌توانم از جلوی درب بلیط بخرم و باید آن را از قبل خریداری می‌کردم. او خبر نداشت که این قانون چه‌زمانی لغو خواهد شد، اما من حدس می‌زنم که به‌ این زودی اتفاق نخواهد افتاد. اکنون فصل گردشگری پاریس رسیده و این به‌معنای ورود جمعیت بسیار بیشتری به شهر است؛ به‌همین دلیل تصور می‌کنم که هدف از وضع این قانون،‌ کاهش ازدحام بازدیدکنندگان و دلجویی از کارکنان موزه است که برای نظارت بر این جمعیت انبوه تلاش می‌کنند.

موزه لوور

گردشگرانی که از قبل بلیط رزرو نکرده‌اند، فقط یک راه برای دورزدن این قانون دارند: کارت گردشگری موزه‌ی پاریس (Paris Museum pass) که امکان ورود به موزه را میسر می‌کند. این کارت دو، چهار یا ۶ روزه به گردشگران امکان ورود به بیش از ۵۰ موزه و سازه‌ی تاریخی را می‌دهد. این کارت گردشگری، جاذبه‌های متعددی ازجمله طاق پیروزی، موزه‌ی اورسای و مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو را دربرمی‌گیرد و گردشگران می‌توانند با یک تیر دو نشان بزنند. کارت دو روزه حدود ۵۴ دلار است که ورودی آن برای سه موزه رایگان است و با داشتن این کارت می‌توان در هر زمان از روز به دیدن موزه رفت. اما چه‌زمانی بهترین فرصت برای بازدید از موزه است؟ شب‌ها.

موزه لوور

تا ساعت ۶:۳۰ عصر اکثر بازدیدکنندگان برای صرف شام، موزه را ترک کرده‌اند و تعداد تورهای گردشگری گروهی نیز کم شده است و عملاً موزه را در اختیار خودتان دارید. بااینکه حدس می‌زدم افراد کمی در موزه حضور داشته باشند،‌ اما تعداد بازدیدکنندگان را نمی‌دانستم. درواقع وقتی در شب به بازدید از موزه‌ی لوور می‌روید، تعداد انگشت‌شماری در موزه هستند و در ادامه‌ی شب نیز خلوت‌تر می‌شود. من توانستم بدون اینکه کسی آرنج خود را در پهلویم فشار دهد، از نزدیک مونا لیزا را تماشا کنم. در کمال آرامش به گشت‌وگذار در آپارتمان‌های ناپلئون پرداختم و درحالی‌که نشسته بودم، در سکوت نظاره‌گر آثار هنری زیبای لوور بودم. سحرانگیزترین تجربه‌ام در موزه‌ی لوور بود و خود را سرزنش می‌کنم که چرا تاکنون این کار را انجام نداده بودم.

پس اگر تابستان امسال قصد سفر به پاریس دارید،‌ بازدید از لوور را به چهارشنبه یا جمعه شب موکول کنید تا بتوانید بهترین تجربه را برای خودتان رقم بزنید. برای اینکه بهترین استفاده را از زمان سفرتان ببرید، به‌هیچ عنوان در طول روز به‌خصوص روزهای دوشنبه که ازدحام جمعیت به‌طرز وحشتناکی زیاد است،‌ به لوور نروید.

برای سفر به پاریس می‌توانید تور پاریس را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی پاریس را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به پاریس داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه