نمایش صنایع دستی ترکمنستان در خانه هنرمندان ایران

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان سه شنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
نمایش صنایع دستی ترکمنستان در خانه هنرمندان ایران

تعدادی از صنایع دستی قدیمی ترکمنستان در خانه هنرمندان تهران به نمایش گذاشته شده است. این آثار اشتراکات فرهنگی بین ایران و ترکمنستان را یادآور می‌شوند.

عصر دیروز، نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای تجسمی ترکمنستان، به‌عنوان بخشی از برنامه هفته فرهنگی ایران و ترکمنستان افتتاح شد. در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، آتا گلدی شاه مراداف، وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان، قربان اف سفیر ترکمنستان در ایران و سید محمدحسین هاشمی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند.

وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان در این مراسم به جاذبه‌های فرهنگی و هنری ترکمنستان اشاره کرد و گفت:

برپایی این نمایشگاه موجب معرفی هرچه بیشتر هنرمندان صنایع دستی و آثار هنری آن‌ها به ایرانیان می‌شود.

نمایشگاه صنایع دستی ترکمنستان

او پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی میان دو کشور را تشریح کرد و در ادامه افزود:

وجود اشتراکات فراوان میان ترکمنستان و ایران به تقویت و تحکیم مناسبات فی مابین منجر خواهد شد.

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر عملیاتی شدن سریع‌تر پروژه‌های مشترک فرهنگی بین ایران و ترکمنستان تاکید کرد و گفت:

توسعه روابط و پیوند برادری همه جانبه میان ملت ایران و ترکمنستان عامل مهمی در اتحاد، انسجام و دوستی میان دو کشور است.

نمایشگاه صنایع دستی ترکمنستان به مدت ۳ روز در خانه هنرمندان برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید به محل این نمایشگاه مراجعه کنند.

هنرمندان ترکمنستانی در این نمایشگاه با لباس‌های بومی، موسیقی سنتی اجرا کردند و لباس‌های آن‌ها نیز به نمایش گذاشته شد. لباس سنتی دختران ترکمن نیز که قدمتی حدود دو قرن دارند و اثر تاریخی محسوب می‌شوند، در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه، «کدوی تو خالی» به عنوان سوغات ترکمنستان معرفی شد که مردم در گذشته از آن برای ظرف آب و حبوبات استفاده می‌کردند. در حال حاضر، هنرمندان روی این کدوها نقاشی و آن را به گردشگران عرضه می‌کنند.

البته در این نمایشگاه توضیحی درباره آثار موجود داده نشده و اگر تصاویری از رئیس‌جمهوری ترکمنستان و حضور هنرمندان ترکمن نبود، کسی نمی‌دانست این آثار ایرانی است یا از ترکمنستان آمده است.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه