۵ موزه کوچک پاریس، برای مسافران کوچک

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
۵ موزه کوچک پاریس، برای مسافران کوچک

همه ما پاریس را با موزه لوور می‌شناسیم ولی شهر پاریس و مناطق اطراف آن غیر از موزه لوور، ۲۰۰ موزه دیگر هم دارد که بسیاری از آن‌ها برای مسافران کوچک، نوجوانان و اعضای خانواده آن‌ها، بسیار جذاب است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷ به‌روزرسانی شده است.

حتی مودب‌ترین بچه‌ها نیز ممکن است طاقت صف‌های طولانی موزه لوور را نداشته باشند. خوشبختانه پاریس و مناطق اطراف آن در حدود ۲۰۰ موزه دیگر هم دارد که بسیاری از آن‌ها برای بچه‌ها و همه اعضای خانواده، جذاب و جالب‌توجه است.

در این پنج موزه منتخب که در ادامه معرفی می‌کنیم، کودکان همراه با بزرگ‌ترهای خود می‌توانند سوار کاروسل‌های قدیمی شوند، از اجرای موسیقی لذت ببرند یا نمایش‌های شعبده‌بازی را تماشا کنند. از دیگر مزیت‌های این موزه‌ها این است که خلوت هستند و می‌توانید از سیل جمعیت گردشگران، دور بمانید و در آرامش بیشتری از دیدن موزه‌ها لذت ببرید. در سفر به پاریس، فرصت بازدید از این پنج موزه جذاب را از دست ندهید.

موزه ملی تاریخ طبیعی 

نقاشی از موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس و اسکلت دایناسور

موزه ملی تاریخ طبیعی (Muséum National d’Histoire Naturelle) که باغ گیاه‌شناسی را احاطه کرده است، گالری‌های متعددی دارد. تالارهای ژئولوژی، گیاه شناسی و گلخانه‌های گیاهان مختلفی از اقلیم‌های گوناگون، نمونه‌ای از چند تالار این موزه است. ولی از بین گالری‌های این مجموعه این چند گالری را حتما باید ببینید: گالری دیرینه‌شناسی، گالری کالبدشناسی تطبیقی و گالری فرگشت.

در ساختمان دیرینه شناسی، یک مجموعه نمایشی از اسکلت‌ها و فسیل‌ها نگهداری می‌شود که لیبل‌هایی دست‌نویس متعلق به قرن نوزدهم دارد.

نه بچه‌ها و نه بزرگ‌ترها، هیچ‌کدام اجازه ندارند به اشیای موزه دست بزنند؛ ولی یک کاروسل یا چرخ و فلک قدیمی با طرح حیواناتی منقرض‌شده و در معرض خطر بیرون از موزه قرار دارد که بچه‌ها می‌توانند سوار شوند.

گالری بزرگ فرگشت، در یک ساختمان شیشه و آهنی قرار دارد که قدمت آن به دهه ۱۸۸۰ برمی‌گردد. ساختمان جانورشناسی در سال ۱۹۹۳ بازگشایی شده است بعد از اینکه یک دهه مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود.

در این موزه بیش از ۹ هزار حیوان و حشره حفاظت‌شده به نمایش درآمده است. این تعداد به نمایش درآمده از بین ده‌ها میلیون اثر نگهداری شده در این موزه انتخاب شده است. این موزه داستان‌هایی از فرگشت گونه‌ها و تاثیرگذاری بشر بر سایره را بیان می‌کند.

موزه موسیقی (Musée de la Musique)

نقاشی از سازهای قدیمی در موزه موسیقی پاریس

موزه موسیقی در منطقه نوزدهم پاریس در مجاورت خانه فیلارمونیک پاریس قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی پاریس محسوب می‌شود. این مجموعه شامل آلات موسیقی و آثار موسیقی کلاسیک اروپایی از قرن‌های مختلف است. از جمله آلات موسیقی دیدنی به نمایش در آمده در این موزه، یک اکتوباس سه متری است که برای نواختن آن از دست و پا استفاده می‌شود. هرروز اجرای زنده موسیقی در گالری‌های موزه برپا می‌شود. این اجراها یا با سازهای اصلی یا با نمونه‌های کپی ساخته شده از روی آن‌ها، اجرا می‌شود. دو نوع تور صوتی انگلیسی در این موزه ارائه می‌شود که یکی برای کودکان و دیگری برای بزرگسالان است. با کمک این تورها بازدیدکنندگان می‌توانند صدای آلات موسیقی به نمایش درآمده را بشنوند. این موزه قسمت‌های کوچک‌تری هم دارد مثلا بخش گیتار الکتریک، آلات موسیقی قرن بیستم و مجموعه‌ای از آلات موسیقی جمع‌آوری شده از قاره‌های دیگر دنیا.

موزه هنرهای نمایشگاهی (Musée des Arts Forains)

نقاشی اسب های شهربازی در موزه هنرهای نمایشگاهی

در موزه هنرهای نمایشگاهی، کودکان و والدین آن‌ها می‌توانند کاروسل‌های قدیمی را سوار شوند و بازی‌های قدیمی نمایشگاهی را انجام دهند. راهنمایان موزه، اطلاعات کافی و جالبی در مورد تاریخچه نمایشگاه‌های سفر در اروپا و سایر موارد مربوط به موزه را بیان می‌کنند.

یک کاروسل غیرمعمول بریتانیایی از ابتدای قرن بیستم در این موزه نگهداری می‌شود که در فیلم نیمه شب در پاریس هم به نمایش درآمده است. سرعت این کاروسل به ۵۶ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد.

برای بازدید از موزه باید قبلا از طریق سایت این مجموعه، بازدید خود را رزرو کنید. در تمام طول سال، چند روز در هفته تورهایی به زبان فرانسه برای بازدید از موزه برگزار می‌شود ولی تورهای انگلیسی زبان فقط در ماه‌های تابستانی ارائه می‌شوند.

موزه هنر و مشاغل (Musée des Arts et Métiers)

نقاشی از هواپیمای ملخی در موزه مشاغل پاریس

موزه هنر و مشاغل در زمان انقلاب فرانسه پایه‌گذاری شد تا نمایش دهنده گوشه‌ای از علوم و فناوری زمان خود باشد. این موزه از آن زمان تابه‌حال، دائما در حال به‌روزرسانی است. به مرور زمان این موزه امروزه به یک موزه دیدنی از تاریخچه تغییرات تکنولوژیک تبدیل شده است.

هواپیماهای اولیه را می‌توانید ببینید که از سقف یکی از ساختمان‌های موزه آویزان شده است. آونگ فوکو، وسیله‌ای بود که برای اولین بار برای اثبات چرخش زمین در اواسط قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت. این آونگ نیز در این موزه به نمایش درآمده است.

این مجموعه شامل طیف وسیعی از اشیا است از ماشین‌های قدیمی گرفته تا جدیدترین پیشرفت‌های مهندسی و ابزارهای علمی و حتی عناصری که برای ساخت مجسمه آزادی مورد استفاده قرار گرفته است.

موزه شعبده‌بازی (Musée de la Magie)

نقاشی از مغازه جادویی در موزه شعبده بازی

بازدید از این موزه با نمایش شعبده‌های ساده آغاز می‌شود. سپس با کمک تورهای همراه با راهنما می‌توانید از اشیا و ابزارهای شعبده‌بازی دیدن کنید که همگی در انبارهای قرن شانزدهمی به نمایش درآمده‌اند. این تورها به زبان فرانسوی برپا می‌شود. بازدیدکنندگانی که انگلیسی زبان هستند می‌توانند موزه را با کمک کتاب‌های راهنمای انگلیسی که در ورودی موزه عرضه می‌شوند، به‌تنهایی دور بزنند.

بازدید از این موزه برای علاقه‌مندان به شعبده بازی، به‌خصوص برای بچه‌ها، بسیار جذاب و به‌یادماندنی است. تجربیات و نظرات خود را در خصوص سفر به پاریس با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک یگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه