۸ نکته برای زنده ماندن در طبیعت‌ گردی

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
۸ نکته برای زنده ماندن در طبیعت‌ گردی

طبیعت گردی آن هم در مسیرهای کوتاه، خطرناک به نظر نمی‌رسد؛ ولی ممکن است یک اشتباه کوچک، باعث شود که در طبیعت گم شوید. برای زنده ماندن در طبیعت، قبل از هر گردش و تفریحی این نکات را در نظر بگیرید.

آماندا الر یک مربی یوگا است که روزی تصمیم گرفت تا برای یک پیاده‌گردی ۵ کیلومتری راهی طبیعت اطراف محل زندگی خود شود. او در مائوئی یکی از جزایر هاوایی زندگی می‌کرد. تلفنش را در ماشین گذاشت و به سمت منطقه جنگلی Makawao راهی شد. تا اینکه بعد از طی کردن مسیری متوجه شد مسیر اصلی را گم کرده است و نمی‌تواند به خانه برگردد.

مجموعه‌ای از پیچ‌های اشتباه باعث شد که به دل جنگل راه پیدا کند و مسیر پیاده روی را گم کند. این مسیر اشتباه باعث شد که به مدت ۱۷ روز تنها در دل طبیعت گم شود. این ۱۷ روز تنهایی در دل طبیعت، باعث جراحات زیادی شد از جمله شکستگی پا، پاره شدن مینسک و از دست دادن وزن.

در کمال ناباوری، او هنوز زنده است. یک تیم نجات، او را در دل طبیعت پیدا کرد و نجات داد.

موردی که برای الر اتفاق افتاد، شاید دور از ذهن و غیرممکن به نظر برسد؛ ولی یک نکته مهم را به ما یادآوری می‌کند. اینکه حتی پیاده‌گردی‌های کوتاه در دل طبیعت نیز ممکن است باعث حوادث ناگواری شود و آن طور که انتظار داریم، پیش نرود.

فرقی نمی‌کند که برای یک گردش و پیاده‌روی کوتاه در دل طبیعت برنامه‌ریزی می‌کنید یا قصد دارید چند روز در طبیعت بمانید در هر صورت باید این نکات را برای طبیعت گردی در نظر داشته باشید. نکاتی که کمک می‌کنند تا در صورت ایجاد شرایط بحرانی و ناگوار، زنده بمانید.

۱. دیگران را از برنامه خود مطلع کنید

حتی اگر برای یک پیاده‌گردی کوتاه به دل طبیعت می‌روید، حتما به یکی از دوستان یا اعضای خانواده اطلاع دهید که قرار است کجا بروید و قصد دارید چه مسیری را طی کنید. همچنین به آن‌ها اعلام کنید که حدودا چه زمانی برمی‌گردید. حتما به کسانی اطلاع دهید که متوجه عدم حضور شما در ساعت مقررشده خواهند شد. مثلا یک همکار یا هم‌اتاقی نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای اطلاع دادن این موارد باشد.

اگر نکاتی را قبل از حرکت در نظر بگیرید و اخطارها را جدی بگیرید، پیاده‌گردی در دل طبیعت آن هم تنهایی، می‌تواند کاملا امن و بی‌خطر باشد. کاملا قابل قبول است که گاهی دوست دارید تنها در دل طبیعت باشید؛ ولی حتما این موضوع را به کسی اطلاع دهید.

۲. همیشه آب همراه ببرید

 زنده ماندن در طبیعت‌ گردی

هر زمان که به قصد طبیعت‌گردی خانه را ترک می‌کنید و وسایل خود را جمع می‌کنید، همیشه آب همراه ببرید. اگر در طبیعت گم شوید، بدون غذا می‌توانید تا چند روز ادامه دهید ولی بدون آب این احتمال کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که آب کافی همراه دارید و در طول مسیر هم آب کافی بنوشید. برای اینکه وزن وسایلتان زیاد نشود و برای پیاده‌گردی به زحمت نیافتید، ظرف‌های آب سبک وزن همراه ببرید.

همچنین ابزارهایی برای فیلتر و تصفیه آب نیز می‌توانند برای مواقعی که دسترسی به آب ندارید، بسیار حیاتی و ضروری باشند. داشتن این وسایل همچنین به شما کمک می‌کند که با بار سبک‌تری پیاده‌گردی کنید، چون لازم نیست آب زیادی همراه ببرید؛ البته در صورتی که در آن منطقه، دسترسی به آب شیرین وجود داشته باشد و بتوانید آب را تصفیه کنید.

۳. تلفن خود را همراه ببرید

حتی اگر دوست دارید از زندگی روزمره فاصله بگیرید و در نزدیکی طبیعت باشید، باز هم می‌توانید تلفن همراه را با خودتان ببرید. تلفنی که خاموش باشد و در کوله پشتی‌تان قرار داده‌اید، هیچ مزاحمتی برایتان ایجاد نمی‌کند. اینکه با احساس خود مسیر را پیدا کنید، فکر بدی نیست ولی GPS، قابل اطمینان‌تر است.

می‌توانید قبل از رفتن نقشه‌های مورد نیاز خود را دانلود کنید. دنبال نقشه‌هایی بگردید که مسیرهای پیاده روی در آن‌ها مشخص شده باشد. حتی می‌توانید از اپلیکیشن‌های ژئولوکیشن استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها اگر از مسیر مورد نظر دور شوید، به شما هشدار می‌دهند.

البته فراموش نکنید که GPS جایگزین نقشه و قطب نما نیست. ضمن اینکه وسایل الکترونیکی شما ممکن است بعد از مدتی از کار بیافتد چون شارژ آن‌ها تمام می‌شود. یکی دیگر از فوایدی که تلفن همراه می‌تواند داشته باشد این است که اگر در تاریکی گرفتار شدید، با نور فلاش و چراغ قوه آن می‌توانید مسیرتان را پیدا کنید یا حتی علامت درخواست کمک بفرستید.

۴. محافظه‌کارانه لباس بپوشید

 زنده ماندن در طبیعت‌ گردی

البته پر کردن یک کوله پشتی ۵۰ لیتری برای پیاده گردی سه ساعته، کار عاقلانه‌ای نیست؛ ولی هوشمندانه است اگر در مورد لباسی که می‌پوشید فکر کنید و لباس اضافه در کوله پشتی خود داشته باشید. ممکن است با کفش‌های عادی و روزمره خود راحت باشید ولی بهتر است پوتین یا کفش مخصوص طبیعت‌گردی و پیاده روی بپوشید. علاوه بر این، داشتن کلاه و پوشاندن پاها و دست‌ها، بدن را در برابر تابش آفتاب، خراشیدگی، گیاهان زهرآگین و گزش حشرات، محافظت می‌کند.

حتی اگر انتظار سرد شدن هوا و بارش باران ندارید، حتما ژاکت یا بارانی همراه ببرید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. با این کار در صورتی که هوا سردتر هم بشود، باز هم از طبیعت گردی لذت می‌برید و لازم نیست برگردید یا مسیر خود را ادامه ندهید.

۵. همیشه لوازم ضروری را همراه ببرید

مجموعه‌ای از وسایل سبک و ضروری و ارزان وجود دارد که باید همیشه همراه داشته باشید. فرقی نمی‌کند که کجای دنیا سفر می‌کنید و کدام مقصد را انتخاب کرده‌اید، در هر صورت مجموعه‌ای از وسایل ساده وجود دارد که می‌تواند گاهی نجات دهنده زندگی شما باشد. این وسایل عبارت‌اند از چاقوی جیبی، فندک یا کبریت ضد آب، هدلامپ، ضدآفتاب، عینک آفتابی، جعبه کمک‌های اولیه، سوت، قطب‌نما و نقشه‌ای از محل.

پاوربانک و کابل شارژ از دیگر وسایل ضروری است که باید همراه داشته باشید. همراه داشتن این وسایل در نگاه اول شاید کار بیهوده‌ای به نظر برسد و فکر کنید بارتان را سنگین می‌کنند. ولی وزن بسیار کمی دارند و در صورتی که در شرایط سخت و ناخواسته قرار بگیرید، به خاطر همراه داشتن این وسایل از خودتان تشکر می‌کنید.

۶. خودتان را گرم و خشک نگه دارید

اگر هوا در حال تاریک شدن است و روشنایی روز را از دست داده‌اید، باید به جای تمرکز کردن روی پیدا کردن راه، به دنبال روشی برای زنده ماندن در شب بگردید. در این شرایط معمولا گرما و محافظت از خود در برابر شرایط سخت طبیعی، بسیار ضروری است. در طبیعت حتی گرم‌ترین روزها ممکن است به شب‌هایی سرد منتهی شوند. اگر می‌توانید یک پناهگاه طبیعی پیدا کنید، شب را آنجا بمانید ولی مواظب سایر حیواناتی باشید که آن‌ها نیز معمولا همین کار را انجام می‌دهند مثلا مارها.

اگر چنین جایی پیدا نکردید، با شاخ و برگ درختان برای خودتان یک سرپناه بسازید تا در برابر سرمای هوا و احیانا باران از شما محافظت کند. جایی برای خواب پیدا کنید که دور از سرما و هرگونه رطوبت باشد. در این موقعیت‌ها درست کردن آتش هم بسیار ضروری است چون باعث می‌شود در طول شب، گرم و خشک بمانید.

۷. پوشش گیاهی و جانوری منطقه را بشناسید

بد نیست که قبلا در مورد پوشش گیاهی و جانوری منطقه اطلاعاتی به دست آورید. به خصوص در مورد گیاهانی که خوراکی هستند و گیاهانی که ممکن است مسموم‌کننده باشند. اگر در طبیعت تنها بمانید، گم شوید و غذای کافی هم همراه نداشته باشید، مجبور می‌شوید که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از گیاهان و میوه‌هایی که در طبیعت پیدا می‌شود تغذیه کنید. برخی گیاهان و حتی حشرات، می‌توانند در شرایط اضطراری جان شما را نجات دهند.

همچنین اگر قرار است به مقصدی ناشناس سفر کنید، حتما در مورد حیات وحش منطقه تحقیق کنید. در این صورت می‌دانید که باید با چه خطراتی مواجه شوید و خودتان را برای بدترین شرایط، آماده می‌کنید. یاد گرفتن این چیزها زمان زیادی از شما می‌گیرد؛ ولی مطمئنا ارزش دارد که برای آن وقت بگذارید.

۸. علائم درخواست کمک را یاد بگیرید

 زنده ماندن در طبیعت‌ گردی

نوشتن کلمه کمک یا حرف X با شاخه‌ها و سنگ‌ها روی زمین، باعث می‌شود که اگر تیم نجات از طریق هوایی در جست‌وجوی شما باشد، این علائم را ببیند و شما را پیدا کند. اگر هلی کوپتر یا هواپیمایی در ارتفاع نزدیک به زمین در حال پرواز است می‌توانید با صفحه گوشی یا آینه، نور را به سمت هلی کوپتر یا هواپیما بتابانید.

باید کاری کنید که از فواصل دور قابل مشاهده باشید. مثلا می‌توانید از پارچه‌های رنگ روشن، به‌عنوان پرچم استفاده کنید و آن را در هوا تکان دهید. دودی که از آتشی که روشن کرده‌اید بلند می‌شود، می‌تواند توجه تیم نجات را جلب کند. اگر لاستیک همراه دارید، سوزاندن آن باعث می‌شود دودی غلیظ‌تر و تیره‌تر تولید شود که توجه بیشتری جلب می‌کند.

بهتر است برای پیاده‌گردی، لباس‌های رنگ روشن بپوشید. پوشیدن لباس رنگ روشن برای طبیعت‌گردی، هدفی فراتر از مد دارد.

اگر خودتان را از قبل آماده کنید، با اطمینان بیشتری به طبیعت گردی می‌پردازید و اطمینان حاصل می‌کنید که در شرایط سختی مثل شرایطی که الر داشت، قرار نمی‌گیرید.

فرقی نمی‌کند که قصد طبیعت گردی در جنگل‌های هاوایی را داشته باشید یا بخواهید یک مسیر پیاده روی در نزدیکی خانه خود را طی کنید، هرگز توصیه الر را فراموش نکنید. او در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نجاتش، این جمله را به همه توصیه کرد:

«همیشه آمادگی داشته باشید.»

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه