زیباترین مساجد روسیه، تجلی فرهنگ و هنر اسلامی

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
زیباترین مساجد روسیه، تجلی فرهنگ و هنر اسلامی

روسیه کشوری وسیع با بناهای فرهنگی و مذهبی برجسته است؛ مساجد نیز نقشی در شکل‌گیری فرهنگ این کشور دارند. در بخش‌های مسلمان‌نشین روسیه مساجدی وجود دارد که در زیبایی کم از کلیساهای رنگ به رنگ آن ندارد.

وقتی در مورد معماری بناهای مذهبی روسیه فکر می‌کنید، گنبدهای طلایی پیازی‌شکل کلیساهای ارتدوکس شاید اولین تصویری باشد که به ذهن‌تان خطور می‌کند. با این حال حدود ۲۰ درصد جمعیت روسیه مسلمان هستند و این کشور میزبان بیش از ۸ هزار مسجد است. در ادامه می‌خواهیم زیباترین مساجدی که در این کشور وجود دارد را به شما معرفی کنیم تا اگر در تور روسیه فرصتش را داشتید، بازدید از زیبایی‌های معماری این بناهای باشکوه را در برنامه سفرتان قرار دهید. 

اگر دوست دارید سفری به این کشور پهناور داشته باشید و از بناهای فرهنگی و مذهبی آن، از جمله مساجد زیبایش دیدن کنید، ما به شما در انتخاب بهترین تور کمک می‌کنیم؛ برای انتخاب تورهای متنوع روسیه، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو در سال ۲۰۱۵ و پس از تعمیر ۱۰ ساله، بازگشایی شد؛ این مسجد بلندترین مسجد اروپا به‌شمار می‌رود. مسجد جامع مسکو ۱۰ هزار نفر ظرفیت دارد و در ۶ طبقه ساخته شده است و شامل چندین سالن، یک کتابخانه، یک موزه و یک فضای نمایشگاهی می‌شود.

قلب چچن در گروزنی

مسجد قلب چچن گروزنی روسیه

مسجد قلب چچن تنها مسجد روسیه است که هفت روز هفته و ۲۴ ساعته پخش زنده دارد

قلب چچن مسجدی کلاسیک با نمای خارجی از سنگ‌های تراورتن و سنگ‌های سفید مرمر در دیوارهای داخلی است. نام این مسجد بعد از فوت اولین رئیس جمهور جمهوری چچن به نام احمد کادیوف (Akhmad Kadyrov) تغییر کرد و به احترام او، مسجد احمد کادیوف نام‌گذاری شد.

مسجد قلب چچن ۴ مناره ۶۳ متری و یک گنبد بزرگ به ارتفاع ۳۲ متر دارد. ظرفیت این مسجد ۱۰ هزار نفر است. مسجد قلب چچن تنها مسجد روسیه است که هفت روز هفته و ۲۴ ساعته پخش زنده دارد. 

مسجد بلغار در کازان

مسجد بلغار کازان

مسجد بلغار تنها مسجد تماما سفید روسیه است

مسجد بلغار تنها مسجد تماما سفید روسیه است که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است. مردم محلی به این بنا «تاج محل کازان» می‌گویند؛ مسجد بلغار طاق‌های متعددی با ۸۸ ستون دارد. این مسجد که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، میزبان بزرگ‌ترین قرآن  جهان است که ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد و برای بلند کردن آن، به ۱۶ نفر نیرو احتیاج است. 

مسجد جمعه (جامع) در دربنت

مسجد جامع دربنت داغستان

مسجد جامع دربنت قدیمی‌تریم مسجد روسیه است

مسجد جامع که در دربنت (Derbent) داغستان قرار دارد، قدیمی‌ترین مسجد روسیه به‌شمار می‌رود و یکی از زیباترین عبادتگاه‌های مسلمانان در روسیه است.

این بنا بین سال‌های ۷۳۳ تا ۷۳۴ میلادی ساخته شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. فضای مسجد جامع بسیار آرامش‌بخش است و می‌توانید از جو روحانی آن لذت ببرید.

مسجد لالا (لاله) تولپان در اوفا

مسجد لالا تولپان اوفا روسیه

ساخت این مسجد در سال ۱۹۸۹ آغاز شده و اسم آن به معنی «شکوفه یا غنچه گل لاله» است؛ تکمیل این بنا حدود ۹ سال به طول انجامیده است. مسجد لاله تولپان امروزه به‌خاطر معماری مدرن و غیرمتعارف آن شناخته می‌شود. این مسجد مرکز اصلی مسلمانان در باشقیرستان است. 

مسجد جامع مایکوپ

مسجد جامع مایکوپ روسیه

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی جمهوری آدیغیه، مسجد جامع مایکوپ (Maykop Cathedral Mosque) است که در سال ۲۰۰۰ ساخته شد. این مسجد مرکز مسلمانان جمهوری آدیغیه به‌شمار می‌رود و برخلاف اکثر مساجد، به‌روی گردشگران نیز باز است. 

مسجد قل شریف در کازان

مسجد قل شریف کازان

این مسجد نمادین‌ترین جاذبه کازان است

مسجد قل شریف بخشی از میراق فرهنگی جهان است که در مجموعه معماری و تاریخی کرملین کازان قرار دارد. این مسجد نمادین‌ترین جاذبه شهر است. مسجد قل شریف ظرفیت ۶ هزار نفری دارد و بیشترین مناره را در میان مساجد روسیه دارد. 

مسجد مرکزی نیژنکامسک

مسجد مرکزی نیژنکامسک روسیه

مسجد مرکزی نیژنکامسک در سال ۱۹۹۶ به منظور بزرگداشت ۳۰ سالگی شهر افتتاح شد که نه تنها فقط یک مسجد، بلکه یک مرکز فرهنگی و آموزشی نیز به‌شمار می‌رود. این مجموعه شامل یک مدرسه، یک کتابخانه، یک مرکز فرهنگی و تاریخی و همچنین یک هتل است. 

مسجد سن پترزبورگ

مسجد سن پترزبورگ

یکی از بهترین جاها برای عکاسی در سن پترزبورگ، مسجد این شهر است

یکی از بهترین جاها برای عکاسی در سن پترزبورگ، مسجد این شهر است که تقریبا شبیه مقبره تیمور لنگ در سمرقند ازبکستان است. مسجد سن پترزبورگ در سال ۱۹۱۳ در جزیره Petrogradsky  ساخته شد و در آن دوران، بزرگترین مسجد اروپا محسوب می‌شد.  این مسجد ۴۵ متری، حدود ۵ هزار نفر ظرفیت دارد. 

اگر علاقه‌مند به تماشای بناهای مذهبی و همچنین فرهنگی هستید، می‌توانید فهرست کاملی از این بناها و جاهای دیدنی روسیه را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه