با بهترین اقامتگاه‌های سنتی ایران آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
با بهترین اقامتگاه‌های سنتی ایران آشنا شوید

تاریخی‌بودن و معماری شگفت‌انگیز و تزیینات زیبای اقامتگاه‌های سنتی ایران نظیر سرای عامری‌ها، خانه ایرانی و خانه بخردی می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز از اقامت در سفر برایتان بسازد.

زمانی که به مقصد جدیدی مسافرت می‌کنید، دوست دارید که اقامت‌تان در هتل به‌اندازه‌ی وقتی که در بیرون از هتل می‌گذرانید، لذت‌بخش باشد. با توجه به افزایش گردشگری در ایران،‌ بسیاری از عمارت‌های تاریخی به اقامتگاه‌های سنتی‌ جذابی تبدیل شده‌اند و به بازدیدکنندگان امکان اقامت شبانه در این سازه‌های تاریخی را می‌دهند. در ادامه قصد داریم تعدادی از جذاب‌ترین اقامتگاه‌های سنتی‌ ایران را به شما معرفی کنیم تا آن‌ها در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.

اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها، کاشان

اقامتگاه‌های سنتی ایران

گردشگران زیادی برای بازدید از خانه های تاریخی کاشان، خود را به این شهر می‌رسانند،‌ در این میان اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها امکان اقامت شبانه و خوابی راحت در گوشه‌ای از تاریخ را به آن‌ها می‌دهد. سرای عامری‌ها بدون شک زیباترین عمارت‌ کاشان است که به‌دست فرماندار وقت کاشان ساخته شد و قدمت آن به دوران زندیه برمی‌گردد، به همین دلیل معماری منحصر‌به‌فرد آن دوره را دارد. با تلألو نور خورشید که از میان پنجره‌های رنگی به داخل اتاق می‌تابد، از خواب بیدار می‌شوید و سپس به قدم‌زدن در باغ رمانتیک ایرانی می‌پردازید و در ادامه خود را به صرف یک فنجان چای زیر طاق‌های آینه‌کاری بزرگ دعوت می‌کنید، مطمئناً چنین تجربه‌ای را نمی‌توانید در بهترین هتل‌ها هم داشته باشید.

هتل‌سرای عامری‌ها از خرداد ماه سال ۱۳۹۳ بعد از مرمت و احیای طرح اصلی بنا به‌عنوان هتل پنج ستاره شروع به کار کرد. این هتل با توجه به داشتن اتاق‌ها و سوئیت‌های لوکس و مجهز متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی، دو فضای رستوران، کافی شاپ و گالری، چای‌خانه، سالن همایش با ظرفیت ۹۰ نفر، شیرینی‌پزخانه، حمام ایرانی، موزه‌سرای عامری‌ها، اینترنت وای‌فای، کافی نت و شربت‌سرا، اقامتی رویایی را در نگین کویر، شهر کاشان، برای مهمانان خود رقم می‌زند. سرداب، شاه‌نشین، آینه خانه، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و زمستانی، حوض خانه، بهاربند و دو بادگیر از فضاهای مهم معماری خانه‌ی عامری‌ها هستند که مسافران این هتل می‌توانند علاوه بر اقامتی آرام و بی‌نظیر، این شاهکار معماری را ببینند. در ضمن با توجه به تاریخی‌بودن بنای هتل، پله‌های بلند و متعدد بخش جدانشدنی از این مجموعه هستند.

در ضمن می‌توانید بهترین جاهای دیدنی کاشان را در کجارو ببینید، در مورد دیدنی‌های آن اطلاعات مختلفی به‌دست بیاورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

  • تلفن:۰۳۱۵۵۲۴۰۲۲۰
  • آدرس: کاشان، خیابان علوی، خیابان باستان هفتم
  • وب‌سایت: sarayeameriha.com  

هتل فروغ، شیراز

اقامتگاه‌های سنتی ایران

هتل فروغ شیراز در مرکز یکی از قدیمی‌ترین مناطق شیراز قرار دارد و از عمارت‌های بازسازی‌شده‌ی این شهر به شمار می‌رود که ۱۸ اتاق بی‌نظیر با معماری و عتیقه‌های ایرانی دارد. این هتل فقط ۱۵ دقیقه با بازار شلوغ وکیل فاصله دارد و تراس‌های دوست‌داشتنی آن،‌ حیاط دل‌باز،‌ فواره‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبای این عمارت مطمئناً می‌تواند اقامتی به‌یادماندنی برای شما به‌وجود آورد. این عمارت قدیمی در گذشته بخشی از خانه فروغ‌الملک بوده و سپس از آن جدا شده و تغییر کاربری داده است.

هتل فروغ شیراز، ۱۸ اتاق بی‌نظیر با معماری و عتیقه‌های ایرانی دارد

اقامتگاه سنتی فروغ شیراز، عمارتی دو طبقه است که توسط یک راه پله‌ی بسیار خوش ساخت بیرونی به طبقه‌ی دوم راه پیدا می‌کند. حیاط آن نسبتاً باز و بزرگ است و در گوشه‌های آن میز و صندلی‌هایی جهت استراحت مهمانان قرار دارد. دیوارهایش همه آجری هستند و بر پیشانی دیوارها و عمارت، نقش‌ها و طرح‌های گل و بوته‌ی رنگارنگ بسیار زیبا به‌کار رفته است. با اینکه چیدمان اتاق‌های این هتل، سنتی و قدیمی هستند؛ اما همه نوع امکانات و خدمات رفاهی لازم را دارد. اقامتگاه سنتی فروغ شیراز یک رستوران سنتی نیز دارد که می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و محلی شیرازی را در آنجا سفارش دهید و نوش جان کنید. از آنجا که هتل فروغ درست در کنار موزه‌ی هنر مشکین‌فام قرار دارد، گردشگران می‌توان از این فرصت استفاده کرده و از مجموعه‌ی هنر معاصر ایران و هنر بومی شیراز دیدن کنند.

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از طبیعت بی‌نظیرش می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد شیراز را در کجارو جستجو کرده و تهیه کنید.

  • تلفن: ۰۷۱۳۲۲۲۵۸۷۷
  • آدرس: شیراز سه راه نمازی، گذر تاریخی سنگ سیاه، جنب موزه فروغ الممالک

هتل سنتی خالو میرزا عقدا، یزد

اقامتگاه‌های سنتی ایران

عکاس: پیمان امیدیان

هتل سنتی  خالو میرزا عقدا در یزد، خانه‌ای چهار ایوانی با معماری اصیل ایرانی است که آن را به خالو میرزا، یکی از خان‌ها و بزرگان عقدا، نسبت می‌دهند. فضاهای آن شامل هشتی، راهرو، تالار، ایوان، مطبخ و اتاق‌ها می‌شود. این عمارت حدود ۸۰۰ سال قبل ساخته شد و قدمت این خانه به دوره ایلخانی برمی‌گردد. مرمت و احیای این بنا از مهر ماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان هتل سنتی آغاز به کار کرد.

اتاق‌های این هتل شماره ندارند و از آنجا که هر اتاق آن به رنگی از پارچه‌های الوان قدیمی، سبز و آبی و قرمز و... مزین شده است، نام اتاق‌ها را بر اساس رنگ آن‌ها در نظر می‌گیرند. جالب است بدانید که در فصل زمستان در وسط هر اتاق یک کرسی و اطراف آن پشتی‌های سنتی قرار می‌گیرد. فرش‌های قدیمی و خوش نقش و طاقچه‌های مملو از ظروف قدیمی و عتیقه روی دیوارهای خشتی نیز جذابیتی دوچندان به آن داده‌اند، بااین‌حال به‌دلیل حفظ معماری سنتی آن برخی از اتاق‌ها فاقد سرویس بهداشتی و حمام هستند؛ اما برای آسایش هرچه بیشتر مهمانان، حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی به‌صورت عمومی در محوطه‌ی هتل تعبیه شده است. برای دوری از زندگی روزمره و ماشینی می‌توانید، در این هتل طعم زندگی به سبک سنتی را تجربه کنید، به‌خصوص که برخی اتاق‌ها به‌جای تخت، تشک دارند. از خدمات ویژه‌ی این هتل می‌توان به تور گردشگری منطقه،‌ اینترنت در تمام هتل و تخفیف ویژه برای اقامت بیش از ۴ شب اشاره کرد.

اگر به یزد سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی یزد را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

  • تلفن: ۰۹۱۳۰۰۰۵۱۵۹
  • آدرس: استان یزد،‌ شهر عقدا،‌ خیابان شهید فتح المبین، جنب دروازه پشت
  • وب‌سایت: khaloomirzahotel.com

خانه تاریخی بخردی، اصفهان

اقامتگاه‌های سنتی ایران

خانه‌ی بخردی اصفهان مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. مرتضی بخردی از سال ۱۳۷۹ به‌مدت پنج سال به مرمت و بازسازی این خانه‌ی تاریخی‌، به‌منظور تبدیل آن به یک اقامتگاه سنتی‌، پرداخت. در این طراحی سعی بر آن بوده است تا تسهیلات رفاهی لازم برای مهمانان همراه با حفظ اصالت معماری بنا در نظر گرفته شوند. فضاهای ایجادشده برای پاسخ به نیازهای یک اقامتگاه سنتی عبارت‌اند از حمام و سرویس‌های بهداشتی درون اتاق‌ها، آشپزخانه، پذیرش، حیاط و باغچه.

این عمارت دارای ایوانی به‌خصوص در قسمت‌های میانی و تالار اصلی در شمال ایوان و اتاق‌ها در دو سمت شرقی و غربی است که این شیوه از ساخت‌وساز در خانه‌های  قدیمی اصفهان هم دیده می‌شود. تزیینات خانه‌ی تاریخی بخردی از اصالت، خلوص و سادگی سبک معماری اوایل دوره‌ی صفویه برخوردارند. گفته می‌شود که امکانات این هتل در حد امکانات یک هتل دو ستاره است و از آن برای جشن و مناسبت‌های مختلف با تعداد کم نیز می‌توان استفاده کرد. هر چهار سوئیت این عمارت تجربه‌ای شاهانه را در معماری عصر صفوی پیشکش مهمانان می‌کنند. اقامت در سوئیت رواق با سقف‌های قوسی‌شکل و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی یا سوئیت حجره با دیوارهای آجری و کاشی‌کاری‌های منقوش دستی قطعا اقامتی به‌یادماندنی در این هتل شبیه به موزه ایجاد می‌کنند.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور اصفهان را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

  • تلفن: ۰۳۱۳۴۴۸۲۰۷۲
  • آدرس: اصفهان، خیابان شهدا، خیابان ابن سینا، پلاک ۵۶
  • وب‌سایت: bekhradi-house.com

خانه تاریخی کیانپور، اصفهان

اقامتگاه‌های سنتی ایران

خانه‌ی تاریخی و سنتی کیانپور متعلق به اوایل دوره‌ی قاجار است که در قلب بافت تاریخی اصفهان در خیابان چهار باغ پایین قرار دارد. این هتل سنتی در سال ۱۳۸۳ توسط آقای هوشنگ کیانپور خریداری شد و با رعایت اصول و حفظ معماری اصیل ایرانی مورد بازسازی قرار گرفت و در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ با کاربری هتل سنتی در شهر اصفهان افتتاح شد.

با اینکه این خانه در بدو ورود خانه‌ی کوچکی به‌نظر می‌رسد؛ اما اصالت معماری ایرانی را می‌توان در تمام نقاط آن مشاهده کرد. خانه سنتی کیانپور مانند اکثر خانه‌های اعیان و اشرافی بر اساس الگو خاصی چهار صفه طراحی شده است تا در تابستان دمای هوای داخل خنک و در زمستان گرم بماند. این عمارت ۶ اتاق و سوئیت به سبک معماری و هنر عصر قاجار دارد و تزیینات اتاق شاه‌نشین شامل نقاشی روی گچ، آیینه‌کاری و گچ‌بری می‌شود که با ارسی چوبی از فضای میانسرا جدا شده است. اتاق‌های مجاور شاه‌نشین با معماری ساده‌ای طراحی شده‌اند. یکی از زیباترین فضاهای این خانه را می‌توان محوطه‌ی صبحانه و رستوران دانست که با آیینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبا تزیین شده است و به‌اندازه‌ی اتاق‌های آن جذاب و دیدنی هستند. رفتار دوستانه و مالک خانه کیانپور باعث می‌شود که مهمانان احساس کنند در کنار خانواده‌ی خود هستند و حس غریبگی نداشته باشند.

  • تلفن: ۰۳۱۳۳۳۹۲۴۴۴
  • آدرس: اصفهان، چهارباغ پایین، کوچه پشت بارو (۱۴)، کوچه شهید بحرینیان، بن‌بست گل داوودی، پلاک ۷۶

خانه ایرانی،‌ کاشان

اقامتگاه‌های سنتی ایران

خانه‌ی تاریخی ایرانی با قدمتی بیش از ۲۵۰ سال، در محله‌ی كوشک صفی قرار دارد كه یكی از قدیمی‌ترین محلات شهر كاشان است. این هتل با وسعت حدود ۱۰۰۰ مترمربع با بهره‌گیری از الگوی «گودال باغچه» بنا شده و در واقع بخش بیرونی، خانه‌ی بزرگی بوده كه اندرونی و سایر بخش‌های آن در طول زمان از بین رفته است. این خانه پس از ۷ سال مقاوم‌سازی، استحكام‌بخشی و مرمت، اكنون به‌عنوان اقامتگاهی سنتی، از جمله خانه‌های مرمت‌شده‌ی مبتنی بر اصول علمی و فنی به شمار می‌رود كه الگوی معماری اصیل خود را حفظ كرده است.

خانه‌ی تاریخی ایرانی با قدمتی بیش از ۲۵۰ سال، در یكی از قدیمی‌ترین محلات شهر كاشان قرار دارد

به‌منظور حفظ استمرار حیات بنا و جاری شدن زندگی در آن؛ این بنا در حال حاضر به‌صورت اقامتگاه سنتی با نام «خانه ایرانی» با پنج مجموعه‌ی اقامتی متنوع و متفاوت شامل: «بالاخانه»، «پرده‌سرا»، «نهان‌خانه»، «خانه سرا» و «خلوت سرا» و همچنین امكانات رفاهی در اتاق آینه، تالار پذیرایی، سفره‌خانه، شربت‌خانه و حوض‌خانه در اختیار گردشگرانی قرار می‌گیرد كه كاشان را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب كرده‌اند و به‌دنبال تجربه‌ی سبک زندگی ایرانی توأم با امنیت خاطر، آرامش و آسایش هستند. با اینکه شاید نسبت به سایر اقامتگاه‌های سنتی ساده‌تر به‌نظر برسد؛ اما خدمات مناسب و آرامش حاکم بر آن، اتاق‌های راحت و تزیینات سنتی، حضور در این عمارت را لذت‌بخش می‌کند.

  • تلفن: ۰۳۱۵۵۲۴۰۹۶۳
  • آدرس: كاشان، ميدان كمال‌الملک، خيابان فاضل نراقی، خيابان علوی، كوچه باستان پنجم (كوشک صفی)، كاشی ۸
  • وب‌سایت: www.khane.ir

هتل باغ مشیر الممالک، یزد

اقامتگاه‌های سنتی ایران

هتل ۴ ستاره‌ی باغ مشیر الممالک، باغی قدیمی از دوره‌ی قاجار است که در زمان مظفرالدین شاه توسط میرزا فتح الله مشیر الممالک ساخته و در اواخر سال ۱۳۷۹ توسط شرکتی خصوصی خریداری شد و با کمک سازمان میراث فرهنگی شهر یزد به هتل تغییر کاربری داد و در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان اولین هتل باغ ایرانی با تجهیزات سنتی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این هتل در عینِ حال که دارای ساختاری سنتی است، مجهز به کلیه امکانات رفاهی و تجهیزات پیشرفته روز دنیا نیز هست. این هتل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد به شمار می‌آید.

هتل یادشده در باغی به وسعت ۱۳ هزار متر مربع قرار دارد که به‌واسطه‌ی درخت‌های کهن و سر به فلک کشیده، جوی‌های آب روان، حوض‌ها و فواره‌ها، مسافران زیادی را جذب کرده است. هتل باغ مشیر مجموعاً با ۹۲ اتاق و سوئیت، پذیرای مهمانان گرامی است. اتاق‌های هتل که معماری خاص کویر را دارند، در همین باغ گسترده هستند و سفره‌خانه‌ی معروفی هم با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی دارد. این هتل باغ در بلوار مشیر و در منطقه‌ای خارج از ترافیک و شلوغی شهر یزد قرار گرفته است و از طریق خیابان‌های اطراف به‌راحتی به تمام جاهای دیدنی یزد دسترسی دارد. پارکینگ، اتاق‌ها و سوئیت‌های سنتی با بالکن‌هایی به‌سمت چشم‌انداز زیبای باغ، رستوران‌های متنوع، کافی شاپ، اینترنت پرسرعت، تاکسی سرویس، ویلچر مخصوص معلولان و جانبازان، عابر بانک و پرسنلی مجرب و مهمان‌نواز از مزایای این هتل هستند.

  • تلفن: ۰۳۵۳۵۲۳۹۷۶۳
  • آدرس: یزد، خیابان انقلاب، بلوار مشیر
  • وب‌سایت: www.hotelgardenmoshir.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه