ابداعاتی که نمی‌دانستید کار ایرانی‌ها بوده است

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
ابداعاتی که نمی‌دانستید کار ایرانی‌ها بوده است

در تمدن باستانی ایران، ابداعات زیادی کار ایرانی‌ها بوده است که با آن‌ها، مفاهیم نوآورانه و تحول‌آمیزی را ایجاد کرده‌اند.

همان طور که از یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا انتظار می‌رود، ایران و ایرانی‌ بسیاری از اقدامات نوآورانه و تحول‌آمیز را به‌وجود آورده‌اند که در دنیای امروز بسیار عادی تلقی می‌شوند.

از خدمات پستی و یخچال گرفته تا حقوق بشر را ایرانی‌ها به دنیا معرفی کرده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۹ مورد از از پیشگامی ایرانیان در طول تاریخ را معرفی کنیم.

خدمات پستی

اختراع ایرانی ها

«چاپارخانه»، اولین سیستم خدمات پستی است که در زمان امپراتوری هخامنشی استفاده می‌شد. کوروش بزرگ مخترع این سیستم بود که بعدها به‌عنوان روشی برای برقراری رابطه در سراسر سرزمین‌های ایران، توسط داریوش توسعه یافت. هر چاپارخانه، ایستگاهی بود که عمدتا در امتداد راه شاهی، بزرگراهی باستانی با طول ۲۵۰۰ کیلومتر، قرار داشت و چاپار سوار بر اسب، نامه‌های پستی را از یک بخش از امپراتوری به بخشی دیگر می‌رساند.

یخچال

اختراع ایرانی ها

ایرانیان باستان اولین یخچال دنیا را در ۴۰۰ سال قبل از میلاد اختراع کردند. واژه‌ی فارسی یخچال برای «fridge» به‌معنای چال‌کردن یخ است. اولین ساختار یخچال به‌صورت گنبدی‌شکل، مشابه کوهی کوچک بود و از آن برای ذخیره‌ی یخ و گاهی اوقات موادغذایی استفاده می‌شد.

جبر

اختراع ایرانی ها

محمد بن موسی خوارزمی، دانشمندی ایرانی بود که تقریبا در سال ۷۸۰ میلادی متولد شد و در ۸۵۰ میلادی درگذشت. حوزه‌ی فعالیت او شامل ریاضیات،‌ نجوم و جغرافیا در دوران خلافت عباسی بود. شهرت علمی وی مربوط به کارهایی است که در ریاضیات، به‌ویژه در رشته جبر، انجام داده است و آن را به‌عنوان علمی مستقل معرفی کرد، به همین دلیل وی را «پدر جبر» نامیده‌اند.

حقوق بشر

اختراع ایرانی ها

منشور کوروش را اولین منشور حقوق بشر دنیا می‌دانند که قدمت آن به ۵۳۴ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و بسیار قدیمی‌تر از منشور کبیر (مَگنا کارتا) است. این منشور از گل ساخته شده و به خط میخی اکدی نوشته شده است که در سال ۱۸۷۹ میلادی در بابل کشف شد و اکنون در موزه‌ی بریتانیا در لندن نگه‌داری می‌شود.

الکل و اسید سولفوریک

زکریای رازی

زکریای رازی از دانشمندان پیشگام ایرانی و کاشف الکل و اسید سولفوریک است. امروزه اسید سولفوریک کاربردهای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به لوله‌بازکن، الکترولیت باتری‌های سربی - اسیدی و انواع محصولات مرتبط با پوشاک اشاره کرد.

جابر ابن حیان، دانشمند و کیمیاگر ایرانی، زکریای رازی و همچنین جمال‌الدین بخاری، اسید سولفوریک یا جوهر گوگرد را در فهرست مواد معدنی قرار داده‌اند. ابوعلی سینا روی استفاده‌های پزشکی و تنوع جوهر گوگرد متمرکز شد. زکریای رازی به‌عنوان اولین فردی که اسید سولفوریک را تولید کرد، شناخته می‌شود.

تخته نرد

بازی تخته نرد

بقایای یک بازی رومیزی متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد که به تخته نرد شباهت دارد این شی که نوعی از بازی‌های تخته‌ای است و شامل دو تاس و ۶۰ مهره می‌شده، تاکنون قدیمی‌ترین نمونه آن در شهرسوخته سیستان و بلوچستان کشف شده است. همچنین بقایایی از یک بازی دیگر در جیرفت مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد کشف شده که به بازی تخته نرد امروزی بسیار شباهت دارد. قوانین آن نیز اولین بار در متون دوره ساسانی در قرن ۶ میلادی شرح داده شده است.

اکتشاف‌های مهم در پزشکی مدرن

اختراع ایرانی ها

ابوعلی سینا را یکی از مهم‌ترین پزشکان،‌ ستاره‌شناسان و متفکران عصر طلایی اسلامی (قرن هشتم تا سیزدهم میلادی) می‌دانند. او در سن ۱۸ سالگی صلاحیت طبابت پیدا کرد. او آثار بزرگی نظیر کتاب «شفا» و «قانون در طب» که یک دانشنامه‌ی پزشکی است، در کارنامه‌ی خود دارد.

اولین مذهب یکتاپرستی

اختراع ایرانی ها

مذهب زرتشتی را به‌عنوان قدیمی‌ترین مذهب یکتاپرستی دنیا قلمداد می‌کنند که بیش از ۳۵۰۰ سال قبل توسط زرتشت، پیامبر ایران باستان، معرفی شد. امروزه برآورد می‌شود که حدود ۱۹۰ هزار زرتشتی در سراسر دنیا وجود دارند.

قنات

اختراع ایرانی ها

عکاس: علی گلریز

قنات، یک سیستم مدیریت آب برای آبیاری بود که قدمت آن به دوران پیش از هخامنشی برمی‌گردد. قدیمی‌ترین قنات ایران در شهر گناباد قرار دارد که پس از ۲۷۰۰ سال همچنان برای آبیاری کشاورزی و آب آشامیدنی مورد استفاده است.

برای سفر به سراسر ایران عزیزمان با تور،‌ تور ایرانگردی را در کجارو جست‌وجو و ارزان‌ترین آفر تورهای داخلی از فروشنده‌های معتبر مسافرتی را مشاهده کنید و پکیج مورد نظرتان را به‌راحتی بخرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه