۱۹ عکسی که ذهنیت گردشگران را نسبت به ایران تغییر می‌دهند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
۱۹ عکسی که ذهنیت گردشگران را نسبت به ایران تغییر می‌دهند

با وجود دیدگاه‌های منفی و غیرواقعی که از کشور ایران به جهانیان نشان داده شده، تصاویر و عکس‌های این سرزمین حاکی از واقعیت دیگری است که می‌تواند ذهنیت گردشگران را تغییر دهد.

در سال ۲۰۰۲ رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، جورج بوش، ایران را محور شرارت نامید و متعاقب آن، تصاویری در همین راستا مملو از خشونت و اعتراض یا سرزمینی بایر و عقب‌مانده از ایران به دنیا نشان داده شد. در آن زمان بسیاری از کشورهای غربی، اتباع خود را به بهانه‌ی خطرناک‌بودن ایران، از سفر به این کشور منع می‌کردند. بااین‌حال نظر گردشگران غربی نسبت به ایران تغییر کرده است و این کشور به‌تدریج به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار تبدیل می‌شود. آن دسته از گردشگران خارجی که هنوز برای سفر به این سرزمین شگفت‌آور و باستانی قانع نشده‌اند،‌ به ۱۹ عکس این مقاله نگاهی بیندازند، چراکه مطمئناً نظرشان نسبت به ایران تغییر خواهد کرد.

فراموش نکنید که کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری مقاصد داخلی و خارجی و معرفی رستوران‌ها و راهنمای سفر، به معرفی برترین تورهای مسافرتی نیز پرداخته است. اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت داشته باشید، می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور ایرانگردی را انتخاب کنید.

طبیعت متنوع

ایرانگردی

تنوع مناظر طبیعی ایران،‌ از دریاچه‌های خیره‌کننده تا منطقه‌ی الموت و...، هر گردشگری را شگفت‌زده خواهد کرد.

ایرانگردی

کوه دماوند، بام ایران، نیز یکی از این جاذبه‌های طبیعی دیدنی است.

ایرانگردی

جنوب ایران دارای  آب‌و‌هوای استوایی است، درختان نخل در خیابان‌ها خودنمایی می‌کنند و شوری دریا در هوای آن حس می‌شود.

ایرانگردی

روستای سنتی ماسوله در استان گیلان قرار دارد و فضای سبز فوق‌العاده زیبایی را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند. معماری جالب این روستا به‌نحوی است که خانه‌ها به‌صورت پلکانی روی کوه ساخته شده‌اند و پشت‌بام یک خانه، حیاط خانه‌ی دیگری است و مردم از این محل‌ها به‌عنوان پیاده‌رو استفاده می‌کنند. به‌دلیل فقدان زیرساخت و فضای کافی، ورود خودرو به این روستا ممنوع است.

ایرانگردی

دشت لوت، بیابان بزرگ شوری در استان کرمان و سیستان و بلوچستان است که دمای آن به ۷۰ درجه هم رسیده است و به همین دلیل یکی از داغ‌ترین مکان‌های روی زمین به شمار می‌رود.

تنوع مردم

ایرانگردی

ایران به‌طورکلی جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون نفر دارد و جای تعجب ندارد که انواع قومیت‌های مختلف از ایرانی و کرد و آذری و عرب و... در آن به‌چشم می‌خورد. در عکس بالا زنی بندری را می‌بینید که در بازار ماهی بندرعباس، نقاب سنتی بر چهره دارد.

ایرانگردی

عشایر کرد که در ایران زندگی می‌کنند.

غذاهای خوشمزه

ایرانگردی

غذاهای ایرانی شهرت جهانی دارند و همین غذاهای لذیذ دلیل خوبی برای سفر به ایران هستند.

ایرانگردی

ایرانی‌ها عاشق زیتون و ترشی هستند و هر غذای سنتی را با مخلفات خوشمزه و رنگارنگی در کنارش سرو می‌کنند.

تهران، کلان‌شهری بزرگ

ایرانگردی

گردشگران خارجی از میزان مدرن و پیشرفته‌بودن تهران تعجب می‌کنند. جاهای دیدنی تهران بسیار زیاد است و علاوه بر گالری‌ها و موزه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های لوکس پنج ستاره در این شهر خودنمایی می‌کنند.

ایرانگردی

بازار بزرگ تهران نیز در نوع خود دیدنی است.

معماری اسلامی

ایرنا

عکس از ایرنا

گردشگران خارجی در سفر به ایران مبهوت معماری اسلامی در سراسر این کشور باستانی می‌شوند که قدمت قدیمی‌ترین آن‌ها به امپراتوری ساسانی برمی‌گردد. هنرهای سنتی نظیر خطاطی، گچبری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری ارتباط تنگاتنگی با معماری مساجد ایران بعد از اسلام دارد و در آن‌ها مشهود است.

ایرانگردی

مسجد جامع اصفهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که اکثر گردشگران خارجی بازدید از آن را در برنامه‌ی خود قرار می‌دهند. طاق‌های چشمه‌ای، ایوان‌های چهارگانه، سردرها، جرزهای آجری و تزیینات متفاوتی که متناسب با معماری هر دوره از تاریخ ایران و در سبک‌های خراسانی و رازی در این مسجد کار شده، باعث شده است اثری خلق شود که الگویی برای دیگر مساجد ایران باشد.

ایرانگردی

معماری سقف مسجد جامع اصفهان بسیار زیبا و دیدنی است.

ایرانگردی

مسجد وکیل در شیراز در دوران زندیه ساخته شده است و تلفیقی از معماری و هنر ناب ایرانی را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند. این مسجد طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه‌ی اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی در پیوند دین و دنیا به‌وجود آورده‌ است.

ایرانگردی

مسجد نصیرالملک، یکی از مساجد قدیمی شیراز است که کار ساخت آن در تاریخ ۱۲۹۴ه‍.ق آغاز و در تاریخ ۱۳۰۵ه‍.ق به پایان رسید. این مسجد از دیدگاه کاشی‌کاری از ارزنده‌ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان‌سازی به‌ویژه مقرنس بی‌مانند است.

سفر به تاریخ

ایرانگردی

شهر باستانی پارسه یا تخت جمشید، پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی در ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد بوده است که در بیرون شهر شیراز قرار دارد. بنیان‌گذار  تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با افزودن بناهای دیگر، این مجموعه را گسترش دادند.

ایرانگردی

نقش رستم در فاصله‌ی ۶ کیلومتری از تخت جمشید و بالای یک صخره‌ قرار دارد و شامل چهار مقبره‌ی سنگی می‌شود. چهار آرامگاه دخمه‌ای در سینه‌ی کوه رحمت کنده شده‌اند که متعلق به داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم هستند و همگی از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند.

ایرانگردی

ارگ راین که به‌خوبی از آن محافظت شده است،‌ حداقل قدمتش را به ۱۰۰۰ سال قبل و عصر ساسانیان نسبت می‌دهند. این ارگ دومین ارگ بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند. در طول تاریخ هیچ سندی وجود ندارد که نشان بدهد لشکر و فرمانده‌ای توانسته باشد از دروازه‌های آن عبور کند، به همین دلیل این قلعه در بین تمام قلعه‌های ایران به نفوذناپذیری معروف است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه