شهرهای کمتر شناخته شده ایران برای گردشگری کدامند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵
شهرهای کمتر شناخته شده ایران برای گردشگری کدامند؟

گردشگران معمولا سفر به شهرهای بزرگ و مطرحی نظیر اصفهان و مشهد را در برنامه‌ی خود قرار می‌دهند، حال آنکه شهرهای کمتر شناخته‌شده‌ی ایران نیز در نوع خود دیدنی و جذاب هستند.

با اینکه اصفهان و شیراز، سهم بسیاری از گردشگران خارجی و حتی داخلی را از آن خود کرده‌اند، اما شهرهای فوق‌العاده زیبای دیگری نیز در ایران وجود دارد که سفر به آن‌ها می‌تواند به‌اندازه‌ی این دو شهر جذاب و به‌یادماندنی باشد. از آنجا که این شهرها نیز ارزش دیدن دارند، با مطالعه‌ی این مقاله‌ می‌توانید اطلاعات بیشتری از آن‌ها به‌دست آورید.

اهواز

جاهای دیدنی ایران

اهواز جزو شهرهایی است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است و معمولا در فهرست برنامه‌ی گردشگران نیست. گرمای سوزان و طوفان‌های گردوغبار عملاً آن را برای بخش اعظمی از سال غیرمسکونی کرده است؛ بااین‌حال چند هفته‌ی اول فصل بهار می‌تواند فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ غنی و مردم مهمان‌نواز اهواز باشد. رودخانه‌ کارون، پرآب‌ترین رودخانه ایران، با سرچشمه گرفتن از کوه‌های بختیاری، با ورود به اهواز، این شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند؛ پس قایق‌سواری روی کارون و همچنین بازدید از شهرهای مجاور، آبادان و خرمشهر، را نیز می‌توانید در برنامه‌ی خود قرار دهید. تا در این شهر جنوبی هستید، غذاهای محلی نظیر قلیه ماهی (غذای تندی با ماهی) و غذاهای خیابانی لشکر آباد را حتما امتحان کنید و تجربه‌ای به‌یادماندنی برای خود بسازید.

اگر به اهواز سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی اهواز را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

نطنز

جاهای دیدنی ایران

نطنز در مسیر کاشان به اصفهان قرار دارد و چند ساعت گشت‌و‌گذار در این شهر مملو از زمین‌های کشت زعفران و باغ‌های انار می‌تواند لذت‌بخش باشد. آرامگاه شيخ عبدالصمد در نطنز با گنبد گچی زیبا و درخت چنار چند صد ساله و معبد آتش نیز از جاهای دیدنی نطنز به شمار می‌روند. این شهر را به سفال‌هایش می‌شناسند، پس در کارگاه سفالگری مجاور مسجد توقف کنید و با این هنر زیبا بیشتر آشنا شوید. سپس در شهر قدمی بزنید، مطمئناً تماشای خانه‌های خشتی با درهای رنگارنگ می‌تواند جذاب باشد. در باغ‌شهر تاریخی نطنز آثار تاریخی متعددی وجود دارد از جمله: مسجد جامع نطنز، آتشکده ساسانی، مجموعه آب انبارهای تاریخی در محلات نطنز، مسجد کوی میر، حمام افوشته، شربتخانه سید واقف، مسجد جامع افوشته، آسیاب‌های سرشک، سرابان و پمه، مسجد خواجه، کاروانسرای میر ابوالمعالی (قلعه کوهاب)، گنبدباز و دژ وشاق.

شوشتر

جاهای دیدنی ایران

شوشتر نیز جزو شهرهایی است که کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، هرچند یکی از شگفت‌انگیزترین مهندسی‌ها را می‌توان در سیستم تاریخی هیدرولیکی شوشتر مشاهده کرد.

یکی از شگفت‌انگیزترین مهندسی‌ها را می‌توان در سیستم تاریخی هیدرولیکی شوشتر مشاهده کرد

قدمت این سیستم آبرسانی باستانی که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، به زمان هخامنشیان و پادشاهی داریوش بزرگ در سده پنجم میلادی بر‌می‌گردد. بازدید از قلعه‌ی سلاسل، ارگ باستانی شوشتر با قدمت دو هزارسال که بخشی از سیستم دفاعی شهر در دوران باستان بوده است نیز می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. برای صرف یک ناهار لذیذ می‌توانید به رستوران خانه‌ی مستوفی از معروف‌ترین عمارت‌های تاریخی شوشتر متعلق به دوره‌ی قاجار بروید و از تماشای رود کارون،‌ کاخ و پل شادروان، قدیمی‌ترین پل جهان، لذت ببرید.

در ضمن می‌توانید بهترین جاهای دیدنی شوشتر را در کجارو ببینید، در مورد دیدنی‌های آن اطلاعات مختلفی به‌دست بیاورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

بندر لافت

جاهای دیدنی ایران

عکاس: Hasanbardal 

قشم را به‌خاطر طبیعت بکر و شگفت‌انگیزش، جزیره‌ی عجایب هفت‌گانه می‌دانند؛ بااین‌حال یکی از مناطقی که گردشگران قبل از ترک جزیره باید ببینند، بندر لافت است. این منطقه‌ی بندری آرام و تاریخی در گوشه‌ی شمال‌غربی قشم قرار دارد و وجود تعداد بسیاری بادگیر در خط افق آن می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. بناهای روستا خیلی نزدیک به هم ساخته شده و کوچه‌های آن نیز بسیار تنگ و باریک هستند. بادگیرهای کوچک و بزرگ خانه‌های روستایی که در میان باغ‌ها و نخلستان‌ها قرار گرفته‌اند، شکوه و زیبایی خاصی به این روستای ساحلی بخشیده‌اند. قدم‌زدن در لافت و بازدید از چاه‌ها و آب‌انبارهای سنتی و بعد هم کارگاه لنج‌سازی، خاطره‌ای متفاوت از قشم برای شما خواهد ساخت. علاوه بر این چهره‌ی طبیعی روستای لافت در میان درختان سبز گرمسیری و نخلستان‌های بلند، همراه با زیبایی خیره‌کننده‌ی دریا و جنگل شناور حرا برای هر تازه‌واردی جذاب است.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور قشم را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

بندر انزلی

جاهای دیدنی ایران

عکاس: Hamid Hajihusseini

بندر انزلی در استان گیلان و در امتداد دریای خزر قرار دارد و مرکز تولید خاویار ایران به‌حساب می‌آید. شهر انزلی به‌واسطه‌ی سواحل خزر و تالاب انزلی، از چند جزیره و شبه‌جزیره تشکیل شده‌ است که با پل به هم مرتبط هستند. این شهر بندری آرام که گله‌های گاو و مرغ به آزادی در آن رفت‌و‌آمد می‌کنند،‌ تالاب انزلی را در خود جای داده که زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان و نیلوفر آبی خزر است. قایق‌سواری در سفیدرود و تماشای حیات‌وحش هم می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. پل‌های تاریخی انزلی و غازیان، پارک ساحلی (بلوار)، کاخ موزه‌ی نیروی دریایی، موج‌شکن، مناره یا برج ساعت، عمارت قدیمی دادگستری برخی از جاهای دیدنی بندر انزلی به شمار می‌روند.

همدان

جاهای دیدنی ایران

همدان در منطقه‌ی غربی و کوهستانی ایران قرار دارد و میراث‌دار تمدن باستانی هگمتانه با قدمتی بیشتر از هخامنشیان است. اینجا اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها، بوده‌ است؛ بااین‌حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطه‌ی باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌ است. از جاهای دیدنی همدان می‌توان به آرامگاه ابوعلی سینا و بابا طاهر، گنج‌نامه (کتیبه‌هایی به خط میخی که به دستور داریوش بزرگ و خشایارشاه حجاری شده‌اند و هرکدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو هستند)، گنبد علویان، آرامگاه استر و مردخای، برج قربان، مسجد جامع همدان و بازار همدان اشاره کرد.

درست در ۱۰۰ کیلومتری شمال همدان، غار علی‌صدر قرار دارد که از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است و همچنین طولانی‌ترین مسیر قایق‌رانی درون غار در جهان را دارد. محوطه‌ی غار دالان‌های پیچ‌درپیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آب‌ها، دریاچه‌ی بزرگی درون غار به‌وجود آمده و از این‌رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. زمین‌شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره‌ی ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (۱۹۰–۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند. اگر به همدان سفر کردید، حتما سری به شهر لالجین بزنید که قطب هنر سفال و سرامیک ایران است و این صنایع دستی ارزشمند را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید.

نیشابور

جاهای دیدنی ایران

عکاس: auoob farabi

 شهرهای شرق ایران اغلب شاهد تعداد کمی از گردشگران هستند، در این میان می‌توان به نیشابور اشاره کرد که حتی شاعر آرژانتینی،‌ خورخه بورخس، در نوشته‌هایش از این شهر یاد کرده است. نیشابور در روزگاران گذشته جزو ۱۰ شهر بزرگ ایران بوده است که بعد از حمله‌ی مغول‌ها در قرن سیزدهم میلادی رو به افول نهاد. آرامگاه شاعران بزرگ ایرانی نظیر خیام،‌ عطار و یغما و نقاش معروف کمال‌الملک در این شهر قرار دارد. موقعیت استراتژیک کارونسرای شاه عباسی باعث شده بود که در گذشته محل رفت‌و‌آمدهای بسیاری باشد، هرچند اکنون به موزه تبدیل شده است و ارزش دیدن دارد. با توجه به اینکه نیشابور در نزدیکی شهر مقدس مشهد قرار دارد، مسافران مشهد می‌توانند در سفری یک روزه خود را به این شهر برسانند و از جاهای دیدنی نیشابور دیدن کنند.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه‌جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه