چه داستان هایی در پس اسم محله های استانبول وجود دارد؟

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
چه داستان هایی در پس اسم محله های استانبول وجود دارد؟

استانبول محله‌های متعددی دارد که برخی از آن‌ها در بین گردشگران شهرت زیادی دارد. آیا می‌دانید اسم این محله‌ها از کجا آمده و ریشه در کدام داستان یا واقعه تاریخی دارد؟

استانبول با گذشته تاریخی و فرهنگی غنی، مهم‌ترین مقصد در ترکیه است؛ با چنین پیشینه‌ای تعجبی ندارد که در پس اسم محله‌ها، مثل بسیاری از خیابان‌های آن، معنا و داستان مهمی وجود داشته باشد. کسانی که تاکنون در گشت‌های شهری استانبول شرکت کرده‌اند، با این محله‌ها آشنایی دارند و در کوچه پس کوچه‌های آن گشت‌وگذار کرده‌اند؛ بسیاری از آثار تاریخی مهم استانبول در این محله‌ها قرار دارد. در این مقاله نگاهی به چند محله مشهور استانبول و اسم آن‌ها انداخته‌ایم تا ببینیم این نام‌ها از کجا آمده‌اند.

محله امینونو

محله امینونو استانبول

امینونو به خاطر وجود مسجد جدید و بازار ادویه در این محله شهرت دارد و بسیار شلوغ و پررفت و آمد است. پس از عبور از پل گالاتا به محله امینونو می‌رسید. اسم این محله از دوران عثمانی گرفته شده است؛ زمانی که این منطقه مرکز تجارت بود و عمدتا تاجران و ملوانان در آن سکونت داشتند. با وجود چنین حجمی از معاملات کالا، در این محله ادارات گمرک متعددی وجود داشت که مالیات‌ها، حساب‌ها و انبار را کنترل می‌کردند و به آن‌ها «امین» می‌گفتند. امینونو نیز به معنی «در مقابل ادارات گمرک» است و اسم محله از این واژه گرفته شده است. 

محله کادیکوی (Kadikoy)

محله کادیکوی استانبول

کادیکوی یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های استانبول است و قدمت و ریشه نام آن به قرن ۶۷۵ قبل از میلاد برمی‌گردد

کادیکوی افتخار قسمت آسیایی استانبول است و این روزها کم‌کم مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، به‌خصوص بخش جدید و مدرن مدا (Moda). این محله یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های استانبول محسوب می‌شود و قدمت و ریشه نام آن به قرن ۶۷۵ قبل از میلاد برمی‌گردد؛ زمانی که فنیقی‌ها در منطقه‌ای به نام «Carhadon» سکونت داشتند و بعدها اسم آن به «Chalcedon» تغییر کرد. پس از اینکه عثمانی‌ها قسطنطنیه را فتح کردند، Chalcedon به واژه‌ای که به زبان عثمانی‌ها تقریبا هم‌معنی خود، یعنی کادیکوی تغییر یافت.

محله فریکوی (Ferikoy)

فریکوی محله‌ای عمدتا مسکونی با آپارتمان‌های لوکس است که چشم‌اندازی بر کلیساهای تاریخی و قبرستان‌هایی دارد که از دوره‌های مختلف تاریخی به یادگار مانده‌اند. در واقع در دوران حکومت عثمانی‌ها در محله فریکوی عمدتا اورتدکس‌های یونانی ساکن بودند و اسم محله از نام تاجر فرانسوی به نام موسیو فری (Monsieur Ferri) گرفته شده است. با توجه به اینکه آقای فری در قرن ۱۸ عمارتی در این محله بنا کرد، اسم محله را کوی یا روستای فری (Feri’nin Koyu) نامیدند و بعدها به فریکوی تبدیل شد. 

محله تارابیا (Tarabya)

محله تارابیا استانبول

تارابیا به خاطر رستوران‌های دریایی و همچنین کلیساهای تاریخی‌اش شهرت دارد

تارابیا یکی دیگر از محله‌های مسکونی استانبول است که در خط ساحلی بسفر در بخش اروپایی این شهر قرار دارد. تارابیا به خاطر رستوران‌های دریایی و همچنین کلیساهای تاریخی‌اش شهرت دارد. در طول دوران بیزانس در ترکیه، مردم در این منطقه به‌دلیل مناظر و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و کیفیت هوا دوباره سکونت یافتند. در قرن پنجم میلادی، Patriarch Attikos به‌طور رسمی نام محله را تراپیا (Therapia) گذاشت که در زبان یونانی به معنی «درمان» است. با گذشت زمان، اسم محله به نسخه ترکی آن، یعنی تارابیا تبدیل شد" اما خاطره گذشته یونانی آن، با معماری تاریخی منطقه هنوز هم پابرجا مانده است. 

محله چمبرلی تاش (Cemberlitas)

محله چمبرلی تاش استانبول

پس از اضافه شدن حلقه محافظ به ستون کنستانتین، این محله را چمبرلی تاش نامیدند که به معنی «حلقه» است

هر کسی که از بازار بزرگ استانبول دیدن کرده باشد، با محله چمبرلی تاش و ستون باشکوه مشهور آن، ستون کنستانتین، آشنایی دارد که به افتخار تاسیس قسطنطنیه ساخته شده است. این سازه از بلوک‌های سنگی ساخته شده که مشابه آن فقط در مصر یافت می‌شود.

در طی قرن‌ها به‌دلیل اعمال خرابکاری و بلایای طبیعی، آسیب شدیدی به این ستون وارد شده است. در اوایل قرن نوزدهم، یکی از پادشاهان عثمانی به نام سلطان عبدالحمید اول به‌منظور محافظت از ستون یک حلقه آهنی به آن افزود تا از آسیب و فرو ریختن آن جلوگیری شود. پس از آن این محله چمبرلی تاش نامیده شد که در ترکی به معنی «حلقه» است. 

استانبول محله‌های تاریخی دیگری نیز دارد که هر یک به شکلی برای گردشگران جذابیت دارند. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی استانبول را که اغلب در محله‌های قدیمی واقع شده‌اند، در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این شهر دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه