بهترین تفریحاتی که در سفر به تفلیس باید تجربه کرد

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۰
بهترین تفریحاتی که در سفر به تفلیس باید تجربه کرد

تفلیس شهری اوراسیایی است که همواره گردشگران را به حیرت وا می‌دارد؛ طبیعت زیبا، تاریخ غنی و مدرنیته دست در دست هم داده‌اند تا تفلیس مقصد سفر گردشگران باشد. اما در این شهر چه تفریحات و کارهایی می‌توان انجام داد؟

تفلیس، پایتخت گرجستان، از زمان شکل‌گیری آن در قرن پنجم میلادی تاکنون دستخوش تغییرات زیادی بوده است. این شهر نقش مهمی در جاده‌های تجاری، مثل جاده ابریشم داشته و این امر تفلیس را به پایتختی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. به‌خاطر موقعیت جغرافیایی گرجستان، تفلیس نه آسیایی است نه اروپایی؛ این شهر ترکیبی از این دو قاره است. اینجا مدرنیته و گذشته کاملا با یکدیگر ترکیب شده‌اند و از تفلیس مکانی شگفت‌انگیز برای کشف و گشت و گذار ساخته‌اند. تور گرجستان برای کسانی که عاشق چنین ترکیبی هستند، می‌تواند سفر خاطره‌انگیزی را رقم بزند. اینجا بهترین کارها و تفریحاتی که در تفلیس می‌توانید انجام دهید را معرفی می‌کنیم.

آب و هوای تفلیس در بهار و تابستان مطبوع است و گردشگران این فصل‌ها را برای سفر به گرجستان انتخاب می‌کنند. هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید تور تفلیس را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

در بخش قدیمی شهر پرسه بزنید

محله آبانوتوبانی تفلیس

محله آبانوتوبانی، بخش قدیمی تفلیس، جای دیدنی تاریخی مرکزی شهر است. اینجا جایی است که شاهین پادشاه واگتانگ گورگاسالی، زمانی که شاه به شکار رفته بود، در آب داغ افتاد. این حادثه منجر به کشف چشمه‌های طبیعی آب گرم حاوی سولفور (گوگرد) شد و بعدها موجب شد که این مکان به پایتخت تبدیل شود. اسم پایتخت، تفلیس، نیز به این داستان مرتبط است: در زمان گرجی به معنی گرم است. 

قدیمی‌ترین بخش پایتخت جاذبه‌های مختلفی را به شما ارائه می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به قلعه ناریکالا، پل متچی (Metechi)، مادر (کارتلیس ددا)، باغ گیاه‌شناسی، ساختمان‌های مسکونی قدیمی و... اشاره کرد.

یکی از آبگرم‌های طبیعی سنتی را امتحان کنید

آبگرم گوگرد تفلیس

آب این حمام‌ها به‌طور طبیعی گرم و حرارت آن‌ها حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است

هیچ سفری به گرجستان و تفلیس بدون بازدید از حمام‌های گوگرد کامل نمی‌شود. این حمام‌ها به‌راحتی در دسترس هستند و نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند. گنبدهای آجری از زمین سر برآورده‌اند و یک پنجره کوچک دارند که هم روشنایی حمام را تامین می‌‌کند و هم برای تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما نگران نباشید، هیچ کس از پنجره نمی‌تواند داخل حمام را دید بزند. 

آب این حمام‌ها به‌طور طبیعی گرم و حرارت آن‌ها حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و حاوی مواد معدنی است که خاصیت درمانی برای پوست و به‌طور کلی سلامت بدن دارد. شما همچنین می‌توانید از خدمات ماساژ این حمام‌ها نیز استفاده کنید که در این صورت باید هزینه اضافی پرداخت کنید. 

گنجینه باستان‌شناسی گرجستان را کشف کنید

موزه سیمون جاناشیا (Simon Janashia Museum) در خیابان روستاولی در تمام طول سال نمایشگاهی منحصربه‌فرد و جذاب دارد که آثاری برجسته از گنجینه‌های باستان‌شناسی را به نمایش گذاشته که در حفاری‌های مختلف از سراسر این کشور کشف شده‌اند. 

اینجا شما می‌توانید جواهرات و تکه‌های طلای گرجی را از ۳ دوره متفاوت از توسعه و تاریخ گرجستان را مشاهده کنید. آثاری که در این نمایشگاه وجود دارند، از قرن سوم قبل از میلاد تا قرن چهارم میلادی به یادگار مانده‌اند. 

از استون هنج گرجستانی دیدن کنید

استون هنج گرجستانی

این بنای یادبود پادشاهان گرجی، قهرمانان و ملکه‌ها را به تصویر کشیده است

تاریخچه گرجستان یا به قول مردم محلی، «استون هنج گرجستانی»، سازه‌ای به طول ۳۰ متر است که در خارج از مرکز شهر قرار دارد. معمولا این مکان توسط مردم محلی یا گردشگران نادیده گرفته می‌شود. این بنای یادبود پادشاهان گرجی، قهرمانان و ملکه‌ها را به تصویر کشیده است؛ قسمت‌هایی از آن نیز صحنه‌هایی از کتاب مقدس را نشان می‌دهد.

اگر به بازدید از این سازه بروید، احتمالا تنها خواهید بود؛ پس از این فرصت استفاده کنید و عکس‌های زیبا از آن و اطرافش بگیرید. استون هنج گرجستانی یکی از بهترین جاها برای گرفتن عکس‌های مناسب برای صفحه اینستاگرام‌تان است. 

به دیدن ورودی ساختمان‌ها که نقاشی شده‌اند، بروید

تفلیس

در تفلیس نمونه‌های زیبایی از معماری هنر نو از قرن بیستم به چشم می‌خورد. زمانی که گرجستان در سال ۱۹۲۱ مجبور به عضویت در اتحاد جماهیر شوروی شد، چنین ساختمان‌هایی بورژوازی تلقی و ساخت آن‌ها ممنوع اعلام شد؛ نتیجه آن، ناپدید شدن بسیاری از این بناها از چهره شهر بود. با این حال برخی از این ساختمان‌ها هنوز هم باقی مانده‌اند، اما به بازسازی و مرمت فوری نیاز دارند. 

این تجربه به شما فرصتی می‌دهد که چهره هنری تفلیس را تماشا کنید که در نقاط مختلف پایتخت پراکنده شده‌اند. بسیاری از این ساختمان‌ها هنوز هم مسکونی هستند؛ بنابراین باید برای ورود اجازه بگیرید. 

درباره نیکو پیروسمانی بیشتر بدانید

شرایط اجتماعی زمان او بر آثارش تاثیر داشت و تجار، کارگران، مغازه‌داران و اشراف‌زادگان را به تصویر کشیده است

نیکو پیروسمانی (Niko Pirosmani) که معمولا مردم محلی به آن نیکالا می‌گویند، نقاشی بدوی‌گرا بود که بعد از مرگش به شهرت رسید. شرایط اجتماعی زمان او بر آثارش تاثیر داشت و تجار، کارگران، مغازه‌داران و اشراف‌زادگان را به تصویر کشیده است. او به ندرت تصاویری از چشم‌اندازهای شهر را کشیده است؛ اغلب نقاشی‌های او تصویری از حیوانات است. او برخلاف سایر هنرمندان، آثارش تقلیدی از طبیعت نبود و هرگز به جزئیات توجه نمی‌کرد و برخی از آثار او تک رنگ است. 

گالری ملی در خیابان شوتا روستاولی قرار دارد و برخی از مشهورترین آثار وی را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین شما می‌توانید از خانه موزه او دیدن کنید که در خیابان ۲۹ نیکو پیروسمانی قرار دارد؛ این هنرمند آخرین سال‌های عمر خود را در این خانه سپری کرده بود. 

از عمارت کارآفرین مشهور گرجی بازدید کنید

خانه موزه ساراجیشویلی تفلیس

امروزه این ساختمان خانه نویسندگان است؛ اما زمانی عمارت دیوید ساراجیشویلی (David Sarajishvili) بود که دکترای شیمی و فلسفه داشت و فردی بشردوست بود. معمار آلمانی، کارل زار (Carl Zaar) این خانه را در سال ۱۹۰۵ بنا کرد که نمونه بارزی از معماری هنر نو است.

نیمی از ساختمان هنوز هم در حال ساخت است؛ اما شما می‌توانید از طبقه همکف و باغ عمارت دیدن کنید. در سالن اصلی عکس‌هایی از ساراجیشویلی، خانواده او و شاعران گرجی زمان او به نمایش گذاشته شده است؛ تراس بنا نیز با کاشی‌های سرامیکی شرکت Villeroy & Boch آراسته شده که به‌طور خاص برای این شخصیت مشهور گرجی ساخته شده بود. 

از چشم‌اندازهای پانورمایی شهر لذت ببرید

پارک Mtatsminda تفلیس

سوار قطار کابلی شوید و به پارک Mtatsminda بروید تا چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه‌ای از شهر را به تماشا بنشینید. این پارک در بالای کوه Mtatsminda قرار دارد و چند چرخ و فلک، یک رولر کاستر، سرسره‌های آبی و... دارد. اینجا می‌توانید در رستوران این پارک در حین تماشای مناظری نفسگیر از تفلیس در میان چراغ‌‌ها، از طعم غذاهای ناب گرجی لذت ببرید. 

به بازار کهنه فروش‌های پل خشک بروید

بازار کهنه فروش های پل خشک تفلیس

در روزهای سخت کشور، مردم محلی به اینجا می‌آمدند و هر آنچه از دارایی‌شان باقی مانده بود را می‌فروختند تا پولی به دست آوردند

این بازار منحصربه‌فرد مجموعه‌ای جذاب از زیورآلات، عتیقه‌جات، لوازم خانگی و کالاهای ارزان و دست دوم را عرضه می‌کند. در روزهای سخت کشور، مردم محلی به اینجا می‌آمدند و هر آنچه از دارایی‌شان باقی مانده بود را می‌فروختند تا پولی به دست آوردند. این کار برای برخی از افراد به تجارت تبدیل شده بود و کسانی که نمی‌خواستند چیزی را دور بیندازند، آن‌ها را به اینجا می‌آوردند و می‌فروختند که البته تا به امروز نیز ادامه دارد.

کالاها روی زمین چیده می‌شوند و فروشندگان به‌طور مرتب آن‌ها را بسته بندی می‌کنند. فروشندگان هر قیمتی که دل‌شان بخواهد می‌گویند و معمولا برای گردشگران نیز گران‌تر حساب می‌کنند؛ پس حتما قبل از خرید در حد توان چانه بزنید، یا اگر دوست گرجی دارید از او بخواهید که کالای مورد نظر را برایتان بخرد. این بازار هر روز باز است، البته اگر هوا خوب باشد. اکثر فروشندگان آخر هفته‌ها اینجا بساط می‌کنند و این یعنی آخر هفته‌ها شلوغ‌تر است. 

دیدنی‌های تفلیس فقط در این فهرست خلاصه نمی‌شود؛ این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد و می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی تفلیس را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این شهر دسترسی داشته باشید.

امروزه به قدری تنوع تورها و خدمات ارائه شده توسط آژانس‌های مسافرتی زیاد است که انتخاب را برای مسافران دشوار کرده است. هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید انواع تور گرجستان ارزان را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه