مهم ترین بناهای باستانی ترکیه را بشناسید

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
مهم ترین بناهای باستانی ترکیه را بشناسید

ترکیه در صنعت گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حتی علاقه‌مندان به باستان‌شناسی نیز می‌توانند در این کشور، سفری منحصربه‌فرد را تجربه کنند. اما می‌دانید مهم‌ترین بنا‌های باستانی این کشور کجا قرار دارند؟

در ترکیه ۲۸ بنا باستانی وجود دارد که نشان‌دهنده وجود تمدن‌های اولیه جهان در این منطقه است. در این کشور برخی از مهم‌ترین بنا‌های باستانی جهان، از عصر حجر گرفته تا امپراتوری روم، قرار دارد که هنوز هم بشر را مجذوب خود می‌کند. کسانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، می‌توانند با شناخت چنین بنا‌هایی، شهر و مقصد موردعلاقه خود را پیدا کنند و با بازدید از بنا‌های باستانی، تاریخ و تمدن این منطقه را بشناسید. 

گوبکلی تپه (Gobeklitepe)

گوبکلی تپه ترکیه

گوبکلی تپه که متعلق به دوران نوسنگی (عصر حجر) در نزدیکی شانلی اورفا است، به گفته کارشناسان یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های مذهبی دست‌ساز بشر محسوب می‌شود.

ستون‌های سنگ آهکی این بنا که در بالای کوه قرار دارد، با برجستگی‌های به اشکال حیوانات و تصویرنگارهای انتزاعی تزیین شده است. 

چاتال هویوک (Catalhoyuk)

چاتال هویوک ترکیه

این سکونتگاه در عصر حجر ساخته شده و در استان قونیه قرار دارد

چاتال هویوک یکی از برجسته‌ترین بناهای باستانی در ترکیه است. این سکونتگاه در عصر حجر ساخته شده و در استان قونیه قرار دارد.

این مکان زمانی که در اواخر دهه ۵۰ میلادی کشف شد، به خاطر اندازه بزرگ و نقاشی‌های دیواری بسیار زیبای آن شهرت یافت. 

ینی کاپی (Yenikapi)

ینی کاپی استانبول

منبع عکس: وب‌سایت yenikapibatiklari

طی این کاوش‌ها بیش از ۳۵ هزار شی و ۳۶ کشتی کشف شد

در طول ساخت خط متروی مارمارای در سال ۲۰۰۴، در محله ینی کاپی استانبول بقایای یک بنای باستانی کشف شد و یکی از بزرگ‌ترین حفاری‌های باستان‌شناسی جهان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ انجام گرفت. طی این کاوش‌ها بیش از ۳۵ هزار شی و ۳۶ کشتی کشف شد که قدمت آن‌ها به قرن ۷ تا ۱۱ میلادی بازمی‌گردد که عمدتا متعلق به بندرگاه Theodosian قسطنطنیه است و در دوران سلطنت امپراطور بیزانسی، تئودوسیوس اول ساخته شده است. پس برای مشاهده جاهای باستانی هم می‌توانید سفر به استانبول را در نظر داشته باشید.

تروی (Troy)

شهر باستانی تروی ترکیه

شهر باستانی تروی که یکی از مشهورترین بناهای باستانی دنیا است، قدمت‌اش به قرن ۴ قبل از میلاد می‌رسد و در کوهپایه کوه ایدا (Ida) در چاناک کاله (Canakkale) قرار دارد. این شهر باستانی به خاطر شعر حماسی ایلیاد هومر، که جنگ تروآ (Trojan War) را توصیف می‌کند، شهرت یافته است. 

هاتوشا (Hattusha)

هاتوشا یا خاتوشا ترکیه

هاتوشا یا خاتوشا زمانی پایتخت پررونق امپراتوری هیتی بود

هاتوشا یا خاتوشا زمانی پایتخت پررونق امپراتوری هیتی بود که قدمتش به عصر برنز می‌رسد. این شهر هنوز هم گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

هاتوشا در سال ۱۸۳۴ کشف شده است و در چوروم (Corum) قرار دارد. این مکان باستانی شامل شهر پایینی با بقایای زندگی شهری و شهر بالایی، جایی که معابد در آن قرار دارند، می‌شود. 

شهر باستانی آفرودیسیاس (Aphrodisias)

شهر باستانی آفرودیسیاس ترکیه

یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستانی مربوط به دوران یونانی و رومی در ترکیه، آفرودیسیاس است که در دره‌ای با فاصله ۱۶۱ کیلومتری از ازمیر قرار دارد. معروف‌ترین سازه این شهر باستانی، معبد شگفت‌انگیز آفرودیت (Aphrodite)، یا همان الهه عشق و زیبایی است. 

افسوس (Ephesus)

شهر باستانی افسوس ترکیه

افسوس قطعا یکی از مشهورترین بناهای باستانی ترکیه در میان گردشگران است

افسوس قطعا یکی از مشهورترین بناهای باستانی ترکیه در میان گردشگران است که در نزدیکی شهر سلجوک، واقع در ازمیر قرار دارد.

جمعیت افسوس در دوران حکومت امپراتوری روم، حدود قرن اول قبل از میلاد مسیح رشد کرد و در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مدیترانه‌ای بود. 

کوه نمرود (Mount Nemrut)

کوه نمرود

یکی دیگر از مکان‌های باستانی شگفت‌انگیز ترکیه، کوه نمرود است که در ارتفاعات یک کوه قرار دارد. کوه نمروز بخشی از کوه‌های تاروس (Taurus Mountains) است که ارتفاعی حدود ۲۵۵۲ متر دارد. اینجا بنای یادبود شخصی قرار دارد که توسط آنتیوخوس یکم ساخته شده است؛ این سازه شامل مجسمه بزرگی از پادشاه، ۲ شیر، ۲ عقاب و چند بت می‌شود. 

پرگامون (Pergamon)

پرگامون ترکیه

یکی دیگر از پایتخت‌های مهم، این بار در عصر هلنیستی، پرگامون است که مرکز پادشاهی پرگامون بود. از برجسته‌ترین سازه‌هایی که در این مکان وجود دارد، می‌توان به دژهای پرگامون و معابد خدایان مصری اشاره کرد. 

میلتوس (Miletus)

میلتوس ترکیه

حتی هومر در حماسه ایلیاد نیز از میلتوس نام برده است

میلتوس یکی از بزرگ‌ترین نیروهای دریایی و همچنین مرکز علمی و فلسفی یونان قدیم بود. حتی هومر در حماسه ایلیاد نیز از میلتوس نام برده است. مهم‌ترین سازه‌های این بنا شامل سالن تئاتر هلنیستی، معبد آپولو دلفینیون (Apollo Delphinion)، حمام‌های فاوستینا (Baths of Faustina) و کلیسای سنت مایکل (Church of St. Michael) می‌شود.

معبد دیدیما (Didyma)

معبد دیدیما ترکیه

معبد دیدیما یکی ا معروف‌ترین معابد دوران هلینیستی است و از طریق جاده مقدس (Sacred Road)، فقط ۱۷ کیلومتر تا میلتوس فاصله دارد. این مکان بیشتر به خاطر معبدش که زمانی سومین معبد بزرگ در جهان باستان بود و همچنین سر مدوسا (Medusa) که روی سنگ کنده‌کاری شده است، شناخته می‌شود.

ترکیه تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و در جای‌جای این کشور می‌توانید آثار تاریخی و باستانی بسیاری را مشاهده کنید که در طبیعت زیبای آن جای گرفته‌اند. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ترکیه را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه