کلیساهای کمترشناخته شده استانبول را کشف کنید

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۰
کلیساهای کمترشناخته شده استانبول را کشف کنید

استانبول در گذشته‌ای نه چندان دور، جامعه‌ محلی چندفرهنگی داشت و امروزه می‌توان بقایای آن را در تار و پود شهر مشاهده کرد. کلیساها نیز بخشی از این فرهنگ بودند و هستند و برخی از آن‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. 

بقایای معماری اقلیت‌های مذهبی و قومی استانبول که قدمت آن‌ها به دوران سلطنت عثمانی‌ها باز‌می‌گردد، هنوز هم در گوشه و کنار شهر پابرجا هستند و به گردشگرانی نیاز دارند که آن‌ها را کشف کنند. حتی اگر شهر یکدست و یک شکل شده باشد، ساختمان‌های مذهبی ارتدکس یونانی، یهودی و ارمنی، هنوز هم به‌عنوان یادآور گذشته چندفرهنگی استانبول باقی مانده‌اند و نماینده‌ای از این دوران باشکوه هستند. کسانی که به شوق دیدن تاریخ پرفراز نشیب این شهر، به استانبول سفر می‌کنند، به احتمال زیاد با این بناها آشنایی ندارند و ممکن است فرصت تماشای این مکان‌های فرهنگی و مذهبی را از دست بدهند. در ادامه می‌خواهیم برخی از زیباترین کلیساهایی را که در شهر پنهان شده‌اند و شاید در میان گردشگران کمتر شناخته شده هستند، به شما معرفی کنیم.

کلیسای یادبود کریمه (Crimean Memorial Church)

کلیسای یادبود کریمه استانبول

منبع عکس: وب‌سایت wikipedia

کلیسای یادبود کریمه در انتهای خیابان Serdar-i Ekrem در گالاتا قرار دارد و تقریبا در میان درختان سرسبز که در مقابل کلیسا قرار دارند، پنهان شده است. این کلیسا با نام کلیسای مسیح نیز شناخته می‌شود و متعلق به کلیسای انگلستان است. این عمارت مذهبی بین سال‌های ۱۸۵۸ و ۱۸۶۸ و به احترام سربازان بریتانیایی که در جنگ کریمه شرکت کرده بودند، ساخته شد.

به‌دلیل عدم حضور اعضا و راهبان، این کلیسا در سال ۱۹۷۸ بسته شد؛ اما در سال ۱۹۹۱ کلیسای یادبود کریمه بازگشایی شد. حتما در اطراف باغ کوچک این ساختمان که چندین غاز، لاک‌پشت و گربه ولگرد در آن زندگی می‌کنند، پرسه بزنید و از محیط زیبای آن لذت ببرید. 

کلیسای سورپ گریگور لوساوریچ

کلیسای سورپ گریگور لوساوریچ استانبول

کلیسای سورپ گریگور لوساوریچ (Surp Krikor Lusavorich Church) یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای مربوط به جامعه ارمنی‌ها در استانبول است

کلیسای سورپ گریگور لوساوریچ (Surp Krikor Lusavorich Church) یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای مربوط به جامعه ارمنی‌ها در استانبول است که در سال ۱۳۶۰ میلادی ساخته شده است. این کلیسا ۲ بار آتش گرفته و به‌ترتیب در سال‌های ۱۷۳۳ و ۱۷۹۹ مرمت و بازسازی شده است.

در کنار کلیسا دبیرستان ارمنی Getronagan قرار دارد که در سال ۱۸۸۶ و با حمایت اسقف اعظم Nerses Varjabetyan افتتاح شده بود. این دبیرستان همچنان هم فعالیت خود را ادامه می‌دهد؛ عمدتا درس‌ها به زبان ترکی تدریس می‌شود؛ اما کلاس زبان و ادبیات ارمنی نیز در این دبیرستان تشکیل می‌شود. 

کلیسای سنت ماری مغولان

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

کلیسای سنت ماری مغولان (Church of St. Mary of the Mongols) که معمولا به خاطر رنگ صورتی نمای بیرونی‌اش شناخته می‌شود، در سال ۱۲۸۲ میلادی، توسط پرنسس Maria Palaiologina، دختر پادشاه بیزانسی به نام امپراتور Michael VIII Palaiologos، ساخته شده است. این پرنسس پس از مرگ شوهرش هلاکو خان، نوه چنگیز خان مغول، به قسطنطنیه بازگشت و در کلیسایی که هم اسم خود بود، راهبه شد. اینجا یکی از معدود کلیساهای دوران بیزانسی بود که به به حکم سلطنتی عثمانی، مسجد تبدیل نشد و آن را به کلیسای ارتدوکس اعطا کرد؛ این کلیسا هنوز شکل و قالب قبلی خود را حفظ کرده است. 

صومعه آیا یورگی (Aya Yorgi Monastery)

صومعه آیا یورگی استانبول

هر سال در بیست و سوم آوریل، هزاران زائر از افراد باایمان چندین کشور به این صومعه سفر می‌کنند

کلیسای آیا یورگی (یا سنت جورج) در بالاترین نقطه بویوک‌اودا (بزرگ‌ترین جزایر شاهزادگان) قرار دارد و در حدود سال ۱۷۵۱ ساخته شده و هنوز هم یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی در جزیره است که چشم‌انداز و مناظری چشمگیر دارد.

هر سال در بیست و سوم آوریل، هزاران زائر از افراد باایمان چندین کشور به این صومعه سفر می‌کنند تا در مراسم قدیمی زایندگی شرکت کنند. این بازدیدکنندگان از شهرهای مختلف ترکیه، یونان، منطقه بالکان و روسیه برای انجام مراسمی به کلیسای آیا یورگی می‌آیند. 

کلیسای سنت استفان بلغاری 

کلیسای سنت استفان بلغاری 

مردم محلی این کلیسا را با نام «کلیسای آهنین بلغاری» نیز می‌شناسند

کلیسای سنت استفان بلغاری (Bulgarian St. Stephen Church) یک کلیسای ارتدکس بلغاری است که به خاطر در آهنی بیرونی‌اش شهرت دارد. مردم محلی این کلیسا را با نام «کلیسای آهنین بلغاری» نیز می‌شناسند.

کلیسای سنت استفان متعلق به اقلیت بلغاری است که در قرن نوزدهم میلادی اجازه ساخت کلیسای ملی در استانبول به آن‌ها داده شد. این کلیسا به زیبایی زینت داده شده و ۳ گنبد دارد و محراب آن مشرف به شاخ طلایی است. 

این کلیساها تنها بخشی از جاذبه‌های فرهنگی استانبول هستند. اگر می‌خواهید روزی به این شهر سفر کنید و قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی استانبول را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه