چرا باید قبل از سفر به تهران، از اصفهان دیدن کنید؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵
چرا باید قبل از سفر به تهران، از اصفهان دیدن کنید؟

مزایا و ویژگی‌های خاص اصفهان نظیر صنایع دستی منحصربه‌فرد و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی باشکوه، هر گردشگری را ترغیب می‌کند تا قبل از سفر به تهران، اصفهان را برای بازدید انتخاب کند.

بسیاری از گردشگران، تهران را صرفاً جنگلی از سازه‌های بتنی می‌دانند که در ابری از دود و شلوغی و سروصدا احاطه شده است؛ اما با اینکه پایتخت ایران فقط به این موضوعات خلاصه نمی‌شود و جاهای دیدنی تهران مطمئناً ارزش بازدید دارند، می‌خواهیم به‌دلایل فرهنگی اشاره کنیم که سفر به اصفهان، به‌عنوان گنجینه‌ای ملی، را در اولویت و بالاتر از تهران قرار می‌دهد.

در بازدید از جاهای دیدنی اصفهان شما نیز اذعان می‌کنید که اصفهان، نصف جهان است. مکان‌های دیدنی بی‌شمار و معماری فوق‌العاده، این شهر را به مقصدی ایدئال برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. جالب است بدانید که کجارو از میان ده‌ها آژانس مسافرتی به معرفی تورهای زمینی و هوایی اصفهان پرداخته که مسافران می‌توانند با جست‌و‌جو در میان آن‌ها و بررسی تفاوت قیمت‌ها ارزان‌ترین تور اصفهان را در بازه زمانی‌ مدنظر خود گزینش کرده و به این شهر زیبا سفر کنند.

شهر پل‌ها

اصفهان

در میان شاهکارهای معماری اصفهان می‌توان به ۱۱ پل آن اشاره کرد، هرچند که گردشگران اغلب به بازدید از دو پل معروف سی‌وسه پل و پل خواجو اکتفا می‌کنند. گردشگران حین قدم‌زدن روی پل به مردم محلی برخورد می‌کنند که مشغول آوازخواندن هستند و صدایشان در محوطه‌ی پل طنین‌انداز می‌شود. اگر شانس با شما یار بوده و زاینده‌رود پرآب باشد، لذت بیشتری از بازدید از سی‌و‌سه پل خواهید برد، چراکه صدای دلنواز و آرام‌بخش جریان آب حس‌وحال خوبی به شما می‌دهد که در هیچ جای دیگری تجربه نخواهید کرد.

بهترین معماری اسلامی

اصفهان

مسجد امام اصفهان به‌خاطر خوشنویسی اسلامی،‌ طاق‌های کاملا متقارن و گنبدهای کاشی‌کاری باشکوه که هر یک در نوع خود منحصربه‌فرد هستند، ازنظر معماری فوق‌العاده زیبا است. این مسجد، مهم‌ترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می‌رود. ویژگی آکوستیک داخل این مسجد حس کنجکاوی هر گردشگری را تحریک می‌کند و یکی از جاذبه‌های خاص آن به‌حساب می‌آید.

در ضلع شرقی میدان امام،‌ مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد که شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری را به نمایش می‌گذارد. این مسجد به‌علت اینکه نه مناره دارد و نه دارای شبستان ورودی (حیاط) است و همچنین ورودی آن پله می‌خورد، مشابه سایر مساجد نیست. گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله در سپیده دم به رنگ صورتی، هنگام نیم‌روز کرمی رنگ و در غروب خورشید رنگ آجری به خود می‌گیرد و خورشید گوئی که در سیر تابش روزانه‌اش، هر رنگی از زندگی را به اسلیمی‌های پرپیچ و خم این گنبد مینائی می‌تاباند.

گنبدها و سقف‌ها

اصفهان

عکاس: محمدرضا دمیری گنجی

با توجه به گنبد‌های زیبای مسجد امام،‌ مسجد شیخ لطف ‌الله، مسجد جامع و کلیسای وانک و سقف‌های بسیار خیره‌کننده‌ی چهل ستون، عالی قاپو و هشت بهشت، کمتر جایی را می‌توان پیدا کرد که برای تماشای معماری و شکوه این سازه‌ها مجبور باشید سر خود را به بالا خم کنید. در واقع گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی که از این کار خسته می‌شوند،‌ روی زمین دراز می‌کشند و به تماشا و عکاسی از طرح‌ها و رنگ‌های آن‌ها مشغول می‌شوند.

داشتن سه اثر در میراث جهانی یونسکو

اصفهان

عکاس: آراد مجتهدی

میدان نقش جهان یا امام اصفهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه می‌شوند. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده ‌است که عموماً به عرضه‌ی صنایع دستی اصفهان اختصاص دارد. منابع گوناگون، بنای به‌شکل فعلی را در دوره سلطنت شاه عباس اول و به سال ۱۰۱۱ قمری دانسته‌اند. گردشگران به‌راحتی می‌توانند یک روز کامل را در بخش‌های مختلف این محل و تماشای معماری خارق‌العاده‌ی آن سپری کرده و از بازار دو طبقه‌ی دور میدان دیدن کنند.

چهل ستون نیز یکی دیگر از آثار ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است که ۲۰ ستون چوبی دارد و وقتی تصویر این ستون‌ها در حوض مقابلش می‌افتد، ۴۰ ستون را نشان می‌دهد. از بخش‌های مختلف این عمارت می‌توان به تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آینه‌کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها اشاره کرد. تالار مرکزی کاخ که اختصاص به مهمانان خارجی و شخصیت‌های کشورهای دیگر داشت، حاوی نقاشی‌هایی است که وقایع تاریخی دوران‌های مختلف را بیان می‌دارند. این سالن باشکوه که بر گنبدی منقوش استوار است با لچکی‌های رنگارنگ و طرح‌های طلایی و شفاف از شاهکارهای هنری عصر صفوی محسوب می‌شوند.

سومین اثر ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو، مسجد جامع اصفهان است که قدمت آن به قرن دوم هجری قمری باز می‌گردد. طاق‌های چشمه‌ای، ایوان‌های چهارگانه، سردرها، دو گنبد آجری، خوشنویسی‌های زیبا، جرزهای آجری و تزیینات متفاوتی که متناسب با معماری هر دوره از تاریخ ایران و در سبک‌های خراسانی و رازی در این مسجد کار شده، باعث شد اثری خلق شود که الگویی برای دیگر مساجد ایران و حتی سایر مناطق مسلمان‌نشین باشد.

غذاهای محلی لذیذ

اصفهان

اصفهان را به‌خاطر غذاهای محلی خوشمزه‌ای می‌شناسند که در هیچ جای دیگر ایران پیدا نمی‌شود. معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذای اصفهان،‌ بریانی است که از گوشت، جگر سفید، پیاز، روغن، دارچین، نعنا خشک، زعفران و کشک تهیه می‌شود. برای سرخ کردن بریانی از کفگیر مخصوص بریانی اصفهان استفاده می‌کنند و از مهم‌ترین نکات برای تهیه یک بریانی اعلا اضافه کردن ادویه‌های اصفهانی و چگونگی پخت گوشت با ظرف و اجاق ویژه است. اغلب برشی از نارنج یا لیموی تازه به‌همراه ریحان، دوغ محلی و برشی از پیاز همراه با این غذا سرو می‌شود.

خورشت ماست نیز یکی دیگر ازغذاهای معروف و لذیذ اصفهان است که برای طبخ آن از ماست چکیده، گوشت گردن گوسفند، خلال بادام، زعفران و شکر استفاده می‌شود و گاهی گلاب نیز در آن می‌ریزند. گز و پولکی را نیز نمی‌توان از قلم انداخت که از شیرینی‌های مخصوص این شهر به‌حساب می‌آید و در سفر به این شهر می‌تواند کام‌تان را شیرین کند.

مرکز صنایع دستی ایران

اصفهان

اصفهان مرکز صنایع دستی ایران شناخته می‌شود. پارچه‌های قلمکاری شده را می‌توان هنر چاپ روی پارچه نام‌گذاری کرد که به‌وسیله‌ی قالب‌های چوبی آماده روی پارچه‌های مختلفی چون کتان، کرباس و در رنگ‌های مختلف کوبیده می‌شود و پارچه‌های فوق‌العاده زیبا، جذاب و در عین حال ساده‌ای را پدید می‌آورد که می‌توان یک سوغات خوب از سفر به اصفهان باشد. قالب‌های چوبی این هنر در صدها طرح مختلف نظیر گل و بته،‌ هندسی، انتزاعی و پیش از اسلام هستند.

خاتم‌ کاری یکی دیگر از صنایع دستی و هنرهای دیدنی اصفهان است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی و در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنر خاتم‌کاری غیر از اصفهان، در شیراز هم رایج استو اصل آن در آباده است و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. این هنر عبارت است از کنار هم قرار دادن قطعات کوچک و مثلثی شکل چوبی برای ایجاد اشکال هندسی زیبا. در خاتم‌کاری از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و چوب‌های آبنوس، عناب، نارنج، فوفل و... استفاده می‌کنند.

اصفهان زادگاه هنر زیبای میناکاری است. این هنر، امروزه به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است و رونق زیادی دارد. میناکاری عبارت است از هنر تزیین وسایل عموما فلزی با مواد رنگی. البته غیر از انوع ظروف فلزی از جنس طلا، نقره، برنج، مس و برنز از میناکاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی هم استفاده می‌شود. گردشگران داخلی و خارجی از این هنر زیبا استقبال می‌کنند و اشیای زیبای میناکاری شده را به‌عنوان هدیه و سوغات خریداری می‌کنند.

بازار بزرگ اصفهان

اصفهان

بازار بزرگ اصفهان نه‌تنها پاسخگوی همه نیازهای شما خواهد بود،‌ بلکه یک موزه‌ی زنده و پویا به‌حساب می‌آید. این بازار درحاشیه‌ی میدان نقش جهان قرار گرفته و ورودی اصلی آن از سمت سردر قیصریه است و حجره‌ها و دکان‌هایی دارد که از ۴۰۰ سال پیش تاکنون همان کالای قدیمی خود را می‌فروشند. این بازار با وجود راسته‌های زرگرها، مسگرها، تفنگ سازها، کفشدوزها، کلاهدوزها، قنادها و غیره بسیار وسیع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. قدیمی‌ترین بخش‌های بازار بزرگ بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارند و صدای چکش بر تن فلزات هنوز از راسته مسگرها شنیده می‌شود. قلمزنی یا حکاکی روی فلز نیز در این بازار انجام می‌شود و در بخش‌های دیگر شاهد تلاش هنرمندان خاتم‌کاری خواهید بود که هنری منحصر‌به‌فرد را خلق می‌کنند.

برای انتخاب بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما به اصفهان می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. کجارو امکان جست‌و‌جوی آسان را برای انتخاب ارزان‌ترین بلیط در میان قیمت متنوع بلیط‌ها از ده‌ها فروشنده معتبر به شما می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه