چرا باید به باکو سفر کنیم؟

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
چرا باید به باکو سفر کنیم؟

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است و در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری غرب آسیا تبدیل شده است. اما این شهر چه جذابیت‌هایی دارد که باید به آن سفر کرد؟

باکو، پایتخت مدرن آذربایجان، ترکیبی از شهر قدیمی قرون‌وسطایی، برج‌های شعله مدرن که بعد از تاریکی هوا مثل چراغی در شهر می‌درخشند و پیاده‌روهایی است که در امتداد دریای خزر کشیده شده‌اند. این شهر بسیار دلفریب است و زیر آسمان بی‌کران آبی می‌درخشد و لایه‌هایی از تاریخ در شهر در انتظار کشف شدن توسط گردشگران است. باکو جذابیت‌های بسیار زیادی برای گردشگران دارد و دلایل زیادی برای سفر به این شهر وجود دارد. در ادامه دلایلی را ذکر می‌کنیم که چرا باید باکو را به‌عنوان مقصد تور نوروز انتخاب کنید. 

باکو، شهری مدرن و تاریخی

باکو

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

هسته تاریخی باکو یا همان ایچری شهر (Icheri Sheher) برج استوانه‌ای باستانی دختر (Maiden Tower)، کاخ شیروان شاهان و غرفه‌های فروش فرش سنتی آذربایجان را در خود جای داده است. از مرکز شهر فاصله بگیرید و در خیابان نظامی قدم بزنید و در خیابان سنگ‌فرش آن که اطرافش پر از مغازه است، خرید کنید. سبک‌های گوتیک و باروک که باقی مانده امپراتوری روسیه و نخستین چاه نفت باکو، هر دو متعلق به اواخر قرن ۱۹ میلادی است، در خیابان‌های پایتخت جمهوری آذربایجان مشهود است. 

باکو، شهری تمیز

زباله یکی از مشکلات اساسی در بسیاری از کشورهای دنیا است× مثل قفقاز و شهرهای کوچک‌تر آذربایجان که یک واقعیت غم‌انگیز زندگی است.  اما باکو شهر تمیزی است. از باکو بازدید کنید؛ تقریبا در هیچ کجای مرکز این شهر روی زمین آشغال نمی‌بینید. مردم معمولا تمایل دارند از سطل آشغال استفاده کنند. 

پیاده‌روی زیبا با چشم‌اندازهای فوق‌العاده

باکو

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

پیاده‌روی باکو یا بلوار باکو به‌طور رسمی از میدان پرچم ملی آِاز می‌شود و چند کیلومتر تا میدان آزادی ادامه می‌یابد. اما از اسکله بگذرید و به‌سمت شرق و شهر سفید باکو بروید. با قدم زدن در این اطراف چشم‌اندازهای زیبایی از مرکز شهر را به تماشا بنشینید و از  ازدحام بی‌پایان ماهی‌ها در دریای خزر و همچنین پارک تفریحی، کافه‌ها، چرخ و فلک چشم باکو و یکی از مراکز خرید بزرگ باکو دیدن کنید. پس از تاریک شدن هوا برگردید و از تماشای اجرای نمایش نور برج‌های شعله این شهر لذت ببرید. 

باکو، شهری امن

باکو

منبع عکس: وب‌سایت Agoda

باکو در مقایسه با سایر پایتخت‌ها، امن‌تر است. البته جرم و جنایات در هر جای جهان وجود دارد و شما حتما باید احتیاط کنید. اما بعد از تاریک شدن هوا در باکو، احساس امنیت می‌کنید و می‌توانید در شهر قدم بزنید و مجبور نیستید کوله‌پشتی یا کیف خود را محکم بغل کنید. در این شهر بعد از غروب خورشید، همه احساس امنیت می‌کنند، شما نیز حتما جزو این دسته خواهید بود. اگر امنیت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای شما برای انتخاب مقصد سفر است، تور باکو می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

باکو، شهری کم گدا

هر کسی که به شرق اروپا و سایر بخش‌های قفقاز مثل گرجستان یا ارمنستان سفر می‌کند، بدون شک شاهد صحنه‌های ناخوشایندی خواهد بود. بی‌خانمان‌ها، افراد الکلی، گداها و کولی‌ها بخشی از زندگی در این کشورها هستند. با صرف‌نظر از اینکه شما چه موضعی نسبت به این افراد دارید، آن‌ها باعث ناراحتی گردشگران می‌شوند. در باکو، افراد مست در خیابان‌ها تردد نمی‌کنند و افراد بسیار کمی در خیابان‌ها گدایی می‌کنند. 

باکو، شهری خانواده محور

باکو

منبع عکس: وب‌سایت Caspian News

در هر ساعت از صبح و شب، خانم‌ها در حال قدم زدن با هم حرف می‌زنند و خانواده‌ها از محیط جذاب اطراف لذت می‌برند. ساعت ۱۱ شب را نشان می‌دهد، بچه‌های کوچک‌تر می‌دوند و بازی می‌کنند و والدین‌شان به تماشای آن‌ها و اطراف خود نشسته‌اند. مردم محلی معمولا به گردشگران خیره نمی‌شوند، ناخواسته به شما توجه نمی‌کنند یا باعث ناراحتی و معذب شدن خانم‌ها نمی‌شوند. این خود دلیل بزرگی برای سفر به باکو است.

باکو، شهری مقرون به‌صرفه

آذربایجان که زمانی به آن دبی منطقه قفقاز می‌گفتند، پس از کشف دومین چاه نفت پیشرفت کرد. پایتخت کم‌کم توسعه یافت و ساخت و سازهای جدید در شهر انجام شد. از سال ۲۰۱۵ قیمت نفت کم‌کم کاهش یافت و ارزش مانات آذربایجان در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت. امروزه باکو را می‌توان مقصدی مقرون به‌صرفه دانست (البته در حال حاضر ارزش ریال ایران در مقابل مانات آذربایجان کمتر است). با قیمت مناسب می‌توانید در رستوران‌های محلی، غذاهای خوشمزه نوش جان کنید. در ایران در میان مقاصد خارجی، قیمت تور آذربایجان معمولا متوسط است و جزو سفرهای لاکچری محسوب نمی‌شود. 

البته شما می‌توانید هر زمانی که خواستید به باکو سفر کنید، تور ارزان باکو را از طریق آژانس‌های همکار کجارو خریداری کنید. کجارو این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، ارزان‌ترین تور را رزرو کنید.

گشت‌وگذار در اطراف باکو آسان است

باکو

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

جاده‌های مستقیم طولانی باکو را به بخش‌های بزرگی در امتداد دریای خزر تقسیم کرده است. برای اینکه پیاده به اطراف باکو بروید، معمولا باید مسیرهای مستقیمی را طی کنید. گم شدن در این مسیرها تقریبا غیرممکن است. اگر هم بخواهید از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید، حدودا ۱۲ سنت باید بپردازید. 

آقایان به خانم‌ها احترام می‌گذارند

خانم‌ها به این دلیل باید به باکو سفر کنند: آقاین احترام زیادی برای خانم‌ها قائل هستند. اگر مردی در را برای عبور شما باز نگه داشت یا اینکه در اتوبوس جای خود را به شما داد، شگفت‌زده نشوید. یا اگر یکی از مدان محلی شما را به صرف قهوه قهوه یا غذا دعوت کرد، مجبور نیستید دست به جیب شوید. البته خانم‌های محلی نیز از مردان خارجی چنین انتظاراتی دارند. ریشه این فرهنگ به ۲۰۰ سال نفوذ روسیه در منطقه برمی‌گردد.

معبد آتشگاه

معبد آتشگاه باکو

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

قدمت معبد آتش آتشگاه باکو به قبل از اسلام و زمان زرتشتسان، یکی از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی، برمی‌گردد. گازهای زیرزمینی به سطح زمین می‌رسند و به‌طور بی‌وقفه شعله‌های آتش برقرار است. این معبد که شبیه قلعه است، شعله‌هایی که از قرن ۱۷ یا ۱۸ میلادی به‌طور بی‌وقفه روشن هستند را دربر گرفته است. اما گفته می‌شود قدمت خود بنا به قرن دوم قبل از میلاد مسیح می‌رسد. اگر از باکو دیدن کردید، حتما سری به این آتشگاه در منطقه سوراخانی بزنید که حدود ۳۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. 

برج‌های شعله

برج های شعله باکو

منبع عکس: وب‌سایت WikiArquitectura

برج‌های شعله باکو بر دورنمای شهری چیره است. ۳ ساختمان بزرگ و بلند، به‌شکل شعله در کنار هم ساخته شده‌اند و نشان‌دهنده هویت فرهنگی آذربایجان و پیوستگی آن با آتش هستند. بلندترین این ساختمان‌ها، ارتفاعی ۱۸۲ متری دارد که شامل دفاتر اداری، واحدهای آپارتمانی و یک هتل می‌شود.در روز، نمای آبی ساختمان‌ها در نور آفتاب انعکاس دیدنی دارد. بعد از تاریکی هوا، چراغ‌های برج‌ها روشن می‌شود و مثل شعله‌هایی فروزان هستند که پرچم آذربایجان نیز در آن‌ها نمایان است. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه