بهترین شهرهای ایران برای بازدید کدامند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
بهترین شهرهای ایران برای بازدید کدامند؟

از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران مملو از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و... است که از آن میان می‌توان به اصفهان، شیراز، جزیره‌ی قشم و یزد اشاره کرد.

شهرهایی که در گذشته امپراتوری ایران را تشکیل می‌دادند،‌ مساجد باشکوه، شاهکارهای معماری، جاذبه‌های طبیعی و... هر گردشگر ایرانی و خارجی را مجذوب خود می‌کند تا یک‌بار هم که شده از این گنجینه‌ها دیدن کنند. از دریای خزر گرفته تا خلیج فارس، مکان‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متعددی برای تماشا وجود دارد. در ادامه قصد داریم بهترین شهرهای ایران را به شما معرفی کنیم.

اصفهان

شهرهای ایران

وجود بیش از ۶ هزار اثر تاریخی با قدمت صدها و هزاران سال باعث شده است، شهر اصفهان را به «نصف جهان» نیز بشناسند و یکی از دو شهر اصلی ایران به‌حساب می‌آید که بیشترین بازدیدکننده و گردشگر را دارد. مسجد امام با خطاطی‌های زیبا و تقارنی که دارد و مسجد شیخ لطف الله با گنبدهای رفیعش نشان‌دهنده‌ی اوج هنر معماری ایرانی هستند. این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش نام‌آور است. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که شماری از آن‌ها به‌عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. اما این همه ماجرا نیست و ۱۱ پل زیبایی که از روی زاینده رود عبور کرده، محیطی رمانتیک برای گردشگران به‌وجود آورده است. گشت‌وگذار در بازار این شهر مانند قدم‌زدن در یک موزه‌ی زنده است که می‌توان برخی از بهترین و معروف‌ترین صنایع دستی اصفهان را مشاهده کرد.  

شیراز

شهرهای ایران

شیراز شهر عشق، ادبیات و باغ‌های ایرانی است و آرامگاه حافظ (شخصیتی که حتی ولفگانگ گوته نیز او را ستایش می‌کرد و به‌شدت تحت‌تاثیر اشعارش بود) و سعدی از برجسته‌ترین شعرای ایران نیز در این شهر قرار دارد که هر سال گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. شیراز شهر باغ‌های دل‌انگیز محسوب می‌شود، به‌خصوص در بهار که فصل شکوفه‌زدن درختان نارنج بوده و از هر زمانی خوش آب‌وهواتر است و مسافرانش نیز از همیشه بیشتر می‌شوند. باغ ارم نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر به‌حساب می‌آید که سازه‌ی فوق‌العاده زیبای سه طبقه‌ای در مرکز آن قرار گرفته و به‌لطف باغ گیاه‌شناسی ایرانی مملو از درختان سرو و نخل، گل‌های رز و جوی‌های آب و... محیطی معرکه برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا اوقات خوشی را در آن بگذرانند.

پاسارگاد

شهرهای ایران

میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد. این مجموعه دربرگیرنده‌ی ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه‌ی مقدس و تنگه بلاغی است. تمامی این ویژگی‌ها باعث شد، پاسارگاد در سال ۱۳۸۳ به در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

مانوئل باندیرا شاعر معروف بزریلی است که علاقه‌ی زیادی به فرهنگ و تمدن ایرانی داشت و پاسارگاد را مدینه‌ی فاضله می‌دانست. با اینکه شهر پاسارگاد تفاوت زیادی کرده است و مثل گذشته نیست، اما بازدید از ایران وقتی کامل می‌شود که گردشگران از محل تولد امپراتوری باستانی ایران دیدن کنند. قدم‌زدن در محلی که پادشاهان بزرگ امپراتوری ایران حضور داشتند و تماشای مقبره‌ها و حجاری‌های عظیم در دل سنگ‌های پرسپولیس خالی از لطف نیست.

یزد

شهرهای ایران

عکاس: علیرضا جواهری

مردم مهربان، فرهنگ باستانی و غذاهای خوشمزه از ویژگی‌های بازر شهر یزد به شمار می‌رود. علاوه بر بادگیرهایی که به‌وضوح در معماری زیبای این منطقه به‌چشم می‌خورد، یزد بهترین مکان برای تجربه‌ی آیین باستانی زرتشتی و مشاهده‌ی همزیستی آن با دین اسلام در دنیای مدرن امروزی است. با اینکه ساختمان‌های ساخته شده از خاک رس، باعث خنک‌تر بودن فضای داخلی ساختمان‌ها می‌شود، اما گرمای سوزان تابستان را می‌توان به‌خوبی در محیط بیرون احساس کرد،‌ به همین دلیل بهترین فصل برای بازدید از یزد، ‌زمستان است. زورخانه نیز یکی از جاذبه‌های یزد محسوب می‌شود که ورزش باستانی ایرانی در آن اجرا می‌شود و شهر یزد یکی از معدود نقاط ایران است که خانم‌ها نیز امکان شرکت در این میراث فرهنگی ناملموس یونسکو را دارند. شهر یزد به‌دلیل معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی دست نخورده‌اش در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کاشان

شهرهای ایران

شهر کاشان را با خانه‌های تاریخی‌ای نظیر خانه‌ی عامری‌ها و خانه‌ی بروجردی‌ها می‌شناسند، هرچند گنجینه‌ای از جاذبه‌های معماری و تاریخی در این شهر وجود دارد که گردشگران باید در فهرست بازدیدهای خود قرار دهند. حمام سلطان امیر احمد (حتما از پشت بام آن نیز دیدن کنید)، مسجد آقا بزرگ (بهتر است در ایامی غیر از برگزاری نماز از آن بازدید کنید)، تیمچه امین‌الدوله و... نیز از جاهای دیدنی کاشان هستند. کاشان در حدفاصل تهران و اصفهان قرار دارد که در مرکز ایران و در ۲۲۰ کیلومتری جنوب پایتخت، ۹۰ کیلومتری قم و ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان (شهر اصفهان) واقع است. به گردشگران توصیه می‌کنیم برای اقامت در این شهر، یکی از خانه‌های تاریخی را انتخاب کنند؛ چراکه تعدادی از آن‌ها به هتل‌های لوکس تبدیل شده‌اند.

تهران

شهرهای ایران

اجازه ندهید ترافیک و دود و شلوغی تهران شما را از سفر به این شهر زیبا منصرف کند. گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی برای دیدن ایران مدرن باید به تهران سفر کنند. کاخ‌ها و موزه‌های متعددی در این شهر وجود دارد که می‌تواند کنجکاوی تاریخی گردشگران خارجی را ارضا کرده و با حضور در صحنه‌های هنری نیز طرز فکرشان نسبت به ایران و ایرانی تغییر کند. اگر هم می‌خواهید از هیاهوی شهر فاصله بگیرید، می‌توانید به دارآباد در شمال تهران یا منطقه‌ی توچال بروید و از طبیعت زیبا لذت ببرید.

همیشه می‌توانید برای سفر به تهران، بهترین تور تهران گردی را از طریق آژانس‌هایی که با کجارو همکاری می‌کنند، خریداری کنید.

جزیره قشم

شهرهای ایران

قشم، بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس است که به‌عنوان منطقه‌ی آزاد تجاری به شمار می‌رود و برای ورود به آن نیازی به ویزا نیست. جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبایی در این جزیره وجود دارد، ‌نظیر دره‌ی ستارگان، جنگل‌ حرا (مکانی عالی برای پرندگان مهاجر)، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، جزایرناز، چشمه‌های آب معدنی و غار نمکدان. علاوه بر روستاهای جذابی مثل لافت که ارزش دیدن دارند، میراث فرهنگی‌ مانند هنر ساخت لنج، فرهنگ منحصربه‌فرد بومی و سبک لباس‌ مردم منطقه نیز از ویژگی‌های این جزیره به‌حساب می‌آید.

اهواز

شهرهای ایران

شهر اهواز را به‌خاطر پل‌های متعددی که روی رودخانه‌ کارون وجود دارد، به شهر پل‌ها نیز می‌شناسند. این شهر در طول جنگ ایران و عراق، در خط مقدم قرار داشت و به همین دلیل آسیب‌های زیادی به شهر وارد شده است. شهرهای نزدیک به اهواز نظیر خرمشهر، شوش، شوشتر و دزفول نیز به‌دلیل طبیعت خیره‌کننده و داشتن مکان‌هایی که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است،‌ نیز ارزش دیدن دارند. متأسفانه این شهر اغلب با آب‌و‌هوای بد دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و بهترین زمان سفر به اهواز مصادف با سال نو و آغاز فصل بهار است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه