احتمال برگزاری حج عمره در سال آینده

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
احتمال برگزاری حج عمره در سال آینده

با مذاکراتی که در وزارت خارجه انجام شده است احتمال می‌رود که عمره‌گذاران در سال آینده فراخوانده شوند.

در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات سیاسی بین ایران و کشور عربستان، ایران نماینده سیاسی و کنسولی در عربستان ندارد، در حالی که یکی از الزامات برای سفر عمره، حمایت کنسولی است. رئیس سازمان حج همزمان با سفر به مشهد، درباره وضعیت و اعزام ۶ میلیون ایرانی برای رفتن به سفر عمره، خاطرنشان کرد که در شورای عالی حج که اخیراً با حضور آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، تشکیل شد، در خصوص این مطلب صحبت شد و به سازمان حج و زیارت مأموریت داده شد که پیگیری‌های لازم را انجام دهند. وی اضافه کرد که بدون شک شروع اعزام، تابع یکسری مقدمات است که از جمله آن فراهم کردن امنیت، کرامت و عزت زائران در این سفر معنوی است. رئیس سازمان حج و زیارت گفت:

اکنون به‌ دلیل مشکلات سیاسی بین دو کشور، ما نمایندگی سیاسی و کنسولی در آن‌جا نداریم و مسلماً یکی از الزامات برای شروع سفر رفع حمایت‌های کنسولی است، برای این مطلب هم وزارت‌خارجه مذاکراتی را شروع کرده که قرار شده حافظ منافع ما در قالب سفارت سوئیس در عربستان مستقر شود که اگر ان‌شاءاللّه این‌ها انجام شود، مقدمه اعزام‌های عمره هم می‌تواند فراهم شود.

رشیدیان تسریح کرد که پنج میلیون و ۶۰۰ نفر متقاضی در نوبت عمره قرار دارند که سال آینده بر اساس اولویت شروع به فراخوان آن‌ها می‌کنیم و ثبت نام جدید در این زمینه نخواهیم داشت. وی اشاره کرد که ظرفیت مشخص نیست و بستگی دارد که بعد از مذاکره چقدر بتوان با دولت عربستان و شرکت‌های عربستاتی وارد مذاکره شد، زیرا عربستان ظرفیت‌ها را میان شرکت‌ها توزیع می‌کند و ما با آن شرکت‌ها قرارداد بسته و سهمیه‌ ثبت نام کنندگان عمره را برای اعزام می‌گیریم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد که درباره قیمت پروازها و نحوه کیفیت آن‌ها در حج تمتع، مشغول مذاکره هستیم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. رشیدیان هزینه ارزی سفر حج تمتع را بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار دانست و تاکید کرد که دولت در این زمینه به ما کمک کرده است. سیاست‌های انقباضی، صرفه‌جویی‌ها، کاهش نفرات، کاهش اتاق‌های مازاد و … سبب می‌شود که قیمت سفر حج به نسبت افزایش ارز، افزایش نیابد.

عکس کاور از پورتال گهر

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه