شاهکارهای هنری کاخ گلستان به نمایش در می آیند

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
شاهکارهای هنری کاخ گلستان به نمایش در می آیند

شاهکارهای هنری کاخ گلستان با عنوان «فرش‌های بیرجند» و «نگاره‌های نسخه‌های خطی هزار و یک شب» از ۱۷ تا ۲۳ بهمن نمایش داده می‌شوند.

نمایش شاهکارهای هنری مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با عنوان «فرش‌های بیرجند» و «نگاره‌های نسخه خطی هزار و یک شب» از امروز ۱۷ بهمن ماه آغاز می‌شود. مسعود نصرتی اشاره کرد که در این نمایشگاه برگزیده‌ای از فرش‌های منطقه بیرجند و ۱۱ تخته قالی و قالیچه در چادرخانه کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

فرش‌های خراسان جنوبی مشهورترین فرش‌های ایران در گذشته بوده و تاریخچه بافت آنها به دوره حکومت شاهرخ میرزا در هرات می‌رسد. در زمان وی، شهر هرات پایتخت افشاریه بوده و هرات شهر نقاشان و مینیاتوریست‌ها لقب گرفته بود و این شهر در تمام زمینه‌های هنری از جمله قالی‌بافی فعال بود. مراکز مهم قالی بافی خراسان شهرهای قاین، بیرجند، مود و درخش هستند که فرش‌های ریز بافت دارند. یکی از طرح‌های معروفی که مورد استقبال بافنده بیرجندی قرار گرفته طرح ماهی درهم است. نقش‌های این طرح به طور معمول در زمینه‌های روشن بافته می‌شود. مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت:

بافنده‌های جنوب بیرجند با به کار بردن ابریشم سفید یا فیروزه‌ای در پیرامون نقش‌های طرح، به فرش‌های خود حالت برجسته می‌دادند و طرح مورد نظر آنها طرح ماهی درهم یا هراتی بود که روی فرش‌های خود به کار می‌بردند، نمونه‌ای از این نوع بافت در نمایشگاه فرش بیرجند به نمایش گذاشته شد.

وی خاطرنشان کرد که یکی از اصیل‌ترین و بهترین فرش‌های خراسان در منطقه درخش در نواحی جنوبی این استان بافته می‌شود. برخی از فرش‌های قدیمی این منطقه با نقشه‌ای اصیل شبیه بافت‌های کردستان، با نقش بته‌های سرتاسری بافته شده‌اند. مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، فرش‌های خراسان را دارای طرح‌های متداول در قالی‌بافی این منطقه در سبک طرح‌های گل‌دار شامل شاه عباسی، لچک ترنج، شاه عباسی افشان، سلسله‌ای، نقش گلدانی، بته‌ای سرتاسری، تصویری و هراتی دانست.

وی در ادامه از نمایش ۳۰ نگاره نسخه نفیس خطی هزار و یک شب با موضوعات اجتماعی و فرهنگی برای نخستین بار خبر داد. وی اشاره کرد که در حاشیه برگزاری نمایشگاه، کتاب چاپی نفیس هزار و یک شب با ۲۷۰ نگاره که منتخبی از نگاره‌های شش جلد است در ۱۴۵ صفحه رونمایی می‌شود. این کتاب توسط کاخ گلستان منتشر شده و در آینده به زبان انگلیسی نیز چاپ شود.

نمایشگاه «فرش‌های بیرجند» و «نگاره‌های نسخه خطی هزار و یک شب» هفدهم بهمن در ساعت ۱۱ افتتاح و به مدت یک هفته از ساعت ۹ تا ۱۶ در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی است.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه