ایران صاحب برند گردشگری می‌شود

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
ایران صاحب برند گردشگری می‌شود

ایران پس از ۲۰ سال تلاش، در سال آینده صاحب برند ملی گردشگری می‌شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از صاحب برند شدن ایران در زمینه گردشگری در سال آینده خبر داد. ولی تیموری مهم‌ترین هدف این پروژه را معرفی محصولات و خدمات متمایز گردشگری ایران به خارج از کشور برای جذب حداکثری گردشگران دانست و گفت:

برنامه‌ریزی برای پروژه ایجاد «برند ملی گردشگری» در بازه زمانی یکساله از مهرماه ۱۳۷۹ تا مهر ۱۳۹۸ صورت گرفته و اقدامات مختلفی در این راستا انجام شده است.

تیموری تصریح کرد که از ۲۰ سال گذشته تلاش شده است تا یک شعار و یک لوگو به عنوان برند ملی گردشگری ایران طراحی و انتخاب شود و در این زمینه فراخوان‌هایی برای رسیدن به طرح مورد نظر اعلام شده که تاکنون نتیجه دلخواه به دست نیامده است. تیموری یادآور شد که پروژه برند ملی گردشگری به دنبال ایجاد گردشگری فاخر و ممتاز است. در حال حاضر شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و بین‌المللی بدون برنامه برای توسعه برند یا توسعه فاخر انجام نمی‌شود و این موضوع سبب هدر رفتن سرمایه می‌شود. تیموری تصریح کرد که با اجرای پروژه برند ملی هزینه به سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود. به این شکل می‌توان گفت این پروژه نوعی سرمایه‌گذاری برای حفظ هزینه‌های کشور است.

معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد که ایجاد برند ملی گردشگری به شکل‌گیری اقتصاد ممتاز منتهی می‌شود و در این شرایط خدمات دهندگان در حوزه گردشگری تلاش می‌کنند تا اقتصاد ممتاز داشته و خدمات ممتاز گردشگری را ارائه دهند. در سایه اقتصاد ممتاز، مسیر توسعه هموار می‌شود و کالاها و محصولات فاخری که امکان بازاریابی ندارند با این اقتصاد حمایت شده و ارتقاء پیدا می‌کنند.

تیموری علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما را در ایجاد اقتصاد ممتاز دخیل دانسته و خواستار پذیرفتن برند ملی و همراهی با آن توسط این سازمان‌ها شد.

تیموری تاکید کرد که پروژه ایجاد برند ملی گردشگری با هشت زیر پروژه به مرحله اجرا خواهد رسید. به گفته وی تعیین استراتژی و هویت بصری برند گردشگری کشور، جریان سازی موضوع این برند میان فعالان حوزه صنعت گردشگری، تدوین ضوابط و شرایط احراز و دریافت برند در حوزه‌های خدمات گردشگری، تجربه‌سازی برند در تورهای ورودی ایران، توانمند‌سازی بنگاه‌ها در راستای تبدیل شدن به ملکه‌های صنعتی، برگزاری جلسات معرفی پروژه به مدیران و ذینفعان، هشت زیرپروژه این طرح به شمار می‌رود. معاون گردشگری کشور ایجاد سازوکار حمایتی از پروژه برند ملی گردشگری را مهم‌ترین بخش پروژه دانست و تصریح کرد که اسفند ماه آینده تفاهم‌نامه چهار وزارتخانه امضاء شده و این سرفصلی برای تحقق این پروژه فراملی و شکل‌گیری اقدامات ارتباطی آن است.

تیموری در پایان اشاره کرد که از نیمه دوم سال آینده جریان سازی‌های ملی و بین‌المللی پروژه برند ملی گردشگری با حضور در نمایشگاه‌ها آغاز شده و اوج این پروژه به عنوان محور معرفی ایران، نمایشگاه اکسپو دوبی ۲۰۲۰ خواهد بود. به گفته تیموری در۶ ماه دوم سال آینده، از برند ملی گردشگری در نمایشگاه‌های پیش رو به صورت آزمایشی استفاده می‌شود.

عکس از خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه