برگزاری آئین «جهان نوروز» به همت یونسکو و با شرکت ۱۲ کشور عضو پرونده

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
برگزاری آئین «جهان نوروز» به همت یونسکو و با شرکت ۱۲ کشور عضو پرونده

آیین بین‌المللی «جهان نوروز» به همت کمیسیون ملی یونسکو - ایران و با شرکت ۱۲ کشور عضو این پرونده، در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

کمیسیون ملی یونسکو در بیانیه‌ای، از برگزاری آیین بین‌المللی «جهان نوروز» و از احتمال پیوستن دو کشور چین و مغولستان به این پرونده خبر داد. در این بیانیه آمده است:

آیین بین‌المللی «جهان نوروز» به همت کمیسیون ملی یونسکو - ایران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برج میلاد تهران، ۹ اسفند ۱۳۹۷ در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ شمسی)، ایران به‌همراه ۱۱ کشور عراق، افغانستان، هند، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکیه، نوروز را در پرونده مشترکی در یونسکو به ثبت جهانی رسانده‌اند و اکنون منتظر تقاضای رسمی کشورهای چین و مغولستان برای پیوستن به این پرونده هستند.

نوروز، به‌عنوان کهن‌ترین و برترین نماد فرهنگی ایران، مورد قبول تمام اقلیت‌های ایرانی و کشورهایی است که در ثبت آن شرکت داشته‌اند و مجمع عمومی سازمان ملل از تاریخ ۱۰ می سال ۲۰۱۰ میلادی، با گذراندن قطع‌نامه‌ای نوروز را به خاطر بزرگداشت آن در بیش از ۱۱ کشور جهان به رسمیت شناخت. به همین دلیل، کمیسیون ملی یونسکو - ایران وظیفه فرهنگی و آموزشی خود می‌داند تا در آستانه نوروز، این آیین باستانی را جشن بگیرد.

لازم به ذکر است، در مراسم ذکر شده علاوه بر سخنرانی محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه، علی‌اصغر مونسان - معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حجت‌الله ایوبی - دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران و حضور سفیران کشورهایی که آیین نوروز را جشن می‌گیرند، موسیقی نوروز کشورهای ایران، آذربایجان و افغانستان نیز اجرا می‌شود. همچنین از تمبر «جهان نوروز» رونمایی شده و نشان «نوروز» به «محمد میرشکرایی»، نوروزشناس نیز اهدا می‌شود.

منبع عکس: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه