کاپادوکیا، مقصدی رویایی برای نوروز 98

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
کاپادوکیا، مقصدی رویایی برای نوروز 98

کاپادوکیا، شبیه سرزمینی است که از دل قصه‌ها بیرون آمده است و شما را یاد داستان‌های افسانه‌ای می‌اندازد. این بهشت زیبا در ترکیه، شاید مقصد بعدی سفر شما باشد.

کاپادوکیا از بالا چشم‌اندازی از تپه‌ها و صخره‌های زیبا دارد که در امتداد هم کشیده شده‌اند. بالون‌ها تجارت بزرگی در این سرزمین عجایب شکل داده‌اند؛ اما این‌ها تنها جاذبه‌های این منطقه نیستند و تفریحات بسیار زیادی را می‌توانید در کاپادوکیا تجربه کنید که مختص این منطقه است. 

شرکت‌های بالون‌سواری شما را به تماشای دره‌های منسجم و درس تصویری از روند فرسایش کند زمین‌های اطراف این منطقه می‌برند. قدم زدن در شیار دره‌های کاپادوکیا مثل گشت‌وگذار در سرزمین قصه‌ها است. اشکال مخروطی شکل منطقه می‌تواند در تصورات کودکان جا گیرد و دنیایی از افسانه‌ها بسازد. این چشم‌انداز طبیعی، به‌اندازه تاریخ بشر شگفت‌انگیز است.

مناظر رویایی این منطقه هر علاقه‌مند به سفری را ترغیب می‌کند تا کاپادوکیه را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کند. چیزی تا شروع تعطیلات نوروزی باقی نمانده و شاید اکنون که این مقاله را می‌خوانید، به‌دنبال مقصدی برای سفر نوروزی خود باشید. کاپادوکیا یکی از مقاصد محبوب گردشگری کشور ترکیه است که می‌تواند مقصد تور نوروز 98 شما باشد. بهترین تورها برای سفر در تعطیلات نوروزی را می‌توانید به کمک کجارو پیدا کنید و با کمترین قیمت بهترین انتخاب را داشته باشید.

کاپادوکیا

منبع عکس: getyourguide

کاپادوکیا نیز مثل روستای کندوان تبریز، پر از صخره‌های کله قندی است و معماری این خانه‌ها، اثری از میراث کشاورزی این منطقه است که بر جای مانده است. کمی بیشتر در دره‌های تنگ و پرمرز و راز کاپادوکیا کاوش کنید و کلیساهایی که صخره‌های آتشفشانی ساخته شده‌اند را ببینید که در دوران بیزانس توسط جوامع مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت و آنجا را به خانه خود تبدیل کرده بودند. 

در کاپادوکیا می‌توانید با تورهای آژانس‌های معتبری که در منطقه فعال هستند، به کمک راهنمایان باتجربه‌ای که به آنجا آشنایی کامل دارند، به پیاده‌روی و گشت‌وگذار بپردازید. البته مسیرهای پیاده‌روی زیادی در کاپادوکیا وجود دارد که می‌توانید مستقل و بدون نیاز به راهنما طی کنید. 

چه با ماشین به منطقه آمده باشید چه با بالون‌ها، باید کفش‌های مناسب برای گشت‌وگذار در دره را به‌همراه داشته باشید. در ادامه ۳ دره مهم کاپادوکیا را معرفی می‌کنیم که با بازدید از آن‌ها، هم با تاریخ فرهنگی و هم با تاریخ طبیعی منطقه آشنا می‌شوید. 

دره رز و قرمز (Rose and Red Valley)

دره رز و قرمز کاپادوکیا

منبع عکس: earthtrekkers

بین روستاهای Göreme و Çavuşin، دره‌های به هم پیوسته رز (Güllüdere) و قرمز (Kızılçukur) قرار دارند که دو مورد از جذاب‌ترین دره‌ها و جاهای دیدنی کاپادوکیا محسوب می‌شوند و دسترسی به آن‌ها آسان است. مسیرهای پیاده‌روی این دو دره از بین تپه‌هایی به‌شکل‌های عجیب و غریب، تونل‌هایی که جریان‌های آب اشکال خاصی به آن‌ها بخشیده‌اند و آبگیرهای باریک که کلیساهایی در دل صخره دارند و توسط باغ‌ها و مزارع احاطه شده‌اند، می‌گذرد.

تابلوها و علائم بسیار زیادی در مسیر نصب شده‌اند و به افراد این امکان را می‌دهند که به‌راحتی و بدون نیاز به راهنما، از یک ساعت تا یک روز تمام، در این مسیرها به گشت‌وگذار بپردازند. 

برای درک بهتر تاریخ و دیدن چشم‌اندازی پانورمایی از صخره‌ها، ابتدا پیاده‌روی را از Kolonlu Kilise و راهروی مرکزی ستون‌دار مخفی کلیسا شروع کنید. سپس به تپه‌ای که Haçlı Kilise در آن قرار دارد بروید: کلیسایی با محراب نقاشی‌شده و سقف بزرگ حکاکی‌شده. 

سپس مسیر را به‌سمت تپه بلند دنبال کنید که چشم‌اندازی بر صخره‌ای موج‌وار دارد. پس از آن به Üç Haçlı Kilise بروید که سقف کنده‌کاری بسیار زیبا و دیوارنگارهای جذابی دارد. 

برای رسیدن به اینجا چند مسیر پیاده‌روی از نواحی شمالی Göreme به دره‌ها وجود دارد.

دره زمی (Zemi Valley)

دره زمی کاپاوکیا

منبع عکس: travelatelier

این دره باریک مسیری پرپیچ و خم دارد که محصور بین درختان و بوته‌های تمشک جنگلی است. تنها تعداد انگشت‌شماری از افراد هر روزه در این مسیر پیاده‌روی می‌کنند و پیمودن این مسیر را برای آن‌هایی که می‌خواهند مسیری آرام و فاصله‌ای راهوار را از روستای اصلی توریستی بپیمایند، آسان می‌کنند. 

این مسیر برای عاشقان طبیعت فوق‌العاده است؛ در مسیر شما با پرندگان بسیاری که میان درختان زندگی می‌کنند، قورباغه‌هایی که در نهرها ورجه وورجه می‌کنند و لاک‌پشت‌های عجیبی مه در گرمای صخره‌ها آفتاب می‌گیرند، مواجه می‌شوید. 

برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند، کلیسای قرن دهمی El Nazar Kilise مخروطی شکل و کلیسای قرن یازدهمی Saklı Kilise‌ جایی است که می‌توانند در طول مسیر، در نزدیکی پیاده‌راه Göreme بازدید کنند.

برای رسیدن به این دره هم مسیری سربالایی وجود دارد هم سرازیری. اگر می‌خواهید مسیر سربالایی را طی کنید، باید مسیر بیرون از Göreme در جاده منتهی به موزه روباز Göreme را انتخاب کنید. بزرگراه اصلی نیز مسیر سرازیری است که در جنوب Uçhisar واقع شده است. بسیاری از صاحبان هتل در Göreme دوست دارند میهمانان، مسیر Uçhisar را طی کنند. 

دره چات (Çat Valley)

دره چات کاپادوکیا

منبع عکس: 2summers

دره چات به دور از ازدحام آزاردهنده گردشگران است و در این مسیر به‌ندرت می‌توان کسی را دید؛ به‌جز مزرعه‌دارانی که گاوهای خود را می‌چرانند. صخره‌های این دره بسیار بلند است و به همین شاید بسیاری از گردشگران از گشت‌وگذار در آن صرف‌نظر می‌کنند؛ اما این دره مزین به هنر خانه‌های صخره‌ای کله قندی است. ورودی باریک آن‌ها شما را به‌سمت صخره بلند بالایی هدایت می‌کند. کسانی که این مسیر را می‌پیمایند، مسیر را تا جایی که به مزرعه درختان صنوبر و سپس ویرانه‌های Açıksaray (تعدادی از کلیساهای متعلق به قرن نهم میلادی) منتهی می‌شود، دنبال می‌کنند. 

به‌رغم سختی مسیر، به‌راحتی می‌توانید با استفاده از حمل و نقل عمومی منطقه نوشهیر (Nevşehir)، به دره چات  برسید. تمامی روستاهای محبوب کاپادوکیا به‌صورت منظم (هر یک ساعت یا نیم ساعت) ون‌های ترک (دولموش) به مقصد نوشهیر دارند. از آنجا می‌توانید سوار ون‌های ترکی شوید که هر یک ساعت یک بار به‌سمت روستای چات حرکت می‌کنند. راه مسیر پیاده‌روی به‌سمت دره را می‌توانید از علائمی که در مرکز روستا نصب شده‌اند، پیدا کنید. اگر نمی‌خواهید پس از پیمودن مسیر، دوباره به روستا برگردید، می‌توانید به بزرگراه Açıksaray بروید و سوار دولموش شوید.

اقامت

تمامی هتلداران در روستاهای کاپادوکیا خدمات خود را به کسانی که برای پیاده‌روی در مسیرهای دره‌ها به این منطقه می‌آیند، ارائه می‌کنند؛ اما برخی از هتل‌ها نسبت به بقیه کیفیت بهتری دارند. روستای Göreme موقعیت خوبی دارد و در میان مسیرهای پیاده‌روی دره‌ها قرار دارد؛ به همین دلیل می‌توانید برای دسترسی بهتر به این مسیرها، در این روستا اقامت کنید. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه