برنامه سفر ۳ روزه به استانبول، فرصتی برای اکتشاف چندین قرن تاریخ

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
برنامه سفر ۳ روزه به استانبول، فرصتی برای اکتشاف چندین قرن تاریخ

استانبول با غروب آفتاب رویایی، طنین صدای اذان، مناره‌های دیدنی و گربه‌های دوست‌داشتنی و... یکی از فوق‌العاده‌ترین شهرهای دنیا برای بازدید به شمار می‌شود.

با اینکه شهر استانبول با بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت، پایتخت ترکیه به‌ شمار نمی‌رود، اما همچنان بزرگ‌ترین شهر آن و مشهورترین مقصد در سفر به ترکیه محسوب می‌شود. این منطقه که پیش‌تر با نام‌های بیزانس و قسطنطنیه شناخته می‌شد، به‌لطف موقعیت جغرافیایی و رودخانه‌ی بسفر که مثل یک مرز، بخش اروپایی و آسیایی استانبول را از یکدیگر مجزا می‌کند، از دیرباز به‌عنوان منطقه‌ی اصلی تجارت مورد استفاده بوده است. هرچند که این مرز اصلاً مشهود نیست و میلیون‌ها نفر هر روز با کشتی در آن تردد می‌کنند.

استانبول، یک ایالت سکولار فاقد دین رسمی به حساب می‌آید، هرچند که تغییرات سیاسی اخیر در ترکیه باعث شده است که تأکید بیشتری روی اعتقادات اسلامی محافظه‌کارانه صورت گیرد. از گردشگران زن خواسته می‌شود که هنگام ورود به برخی از مساجد، موهای خود را بپوشانند یا روسری سر کنند، علاوه بر این، همه گردشگران مرد و زن باید شانه‌ها و پاهای خود را در اماکن مذهبی بپوشانند. صدای اذان، پنج بار در روز طنین‌انداز می‌شود که می‌تواند برای برخی از گردشگران جذاب باشد.

با اینکه تعداد زیادی از گردشگران در سفر به استانبول، با گشت‌وگذار در مرکز تاریخی آن و مکان‌های متعدد میراث جهانی یونسکو، می‌توانند اوقات خوبی را تجربه کنند، اما همین گردشگران ممکن است به‌راحتی در تله‌ی کلاهبردارها و گران‌فروش‌هایی بیفتند که اکثراً در جاذبه‌های اصلی و مراکز تفریحی مشهور استانبول مستقر هستند؛ به همین دلیل باید خیلی مراقب باشند. با همه این اوصاف، گردشگران با سفر به استانبول می‌توانند با فرهنگ غنی این منطقه نیز آشنا شوند. در این مقاله از کجارو قصد داریم، طی یک سفر سه روزه، شما را با قرن‌ها تاریخ این شهر زیبا آشنا کنیم.

چطور استانبول را بگردیم

استانبول

گشت‌وگذار در استانبول می‌تواند کمی دشوار باشد، به‌خصوص که گردشگران در بازدید از این شهر در سال ۲۰۱۹ در کمال تعجب متوجه شدند که نمی‌توانند به گوگل مپ و آدرس‌های آن اطمینان کنند. نام انگلیسی یک مکان و نام ترکی آن لزوماً در یک محل یکسان روی نقشه قرار ندارند، به همین دلیل در صورت لزوم، به نام ترکی مکان‌ها اطمینان کنید.

فرودگاه

فرودگاه استانبول

روز ششم آوریل (۱۷ فروردین سال جاری) فاز یک فرودگاه جدید استانبول توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آغاز به کار کرد و اکنون فرودگاه آتاتورگ دیگر برای هواپیماهای مسافربری استفاده نخواهد شد. با این وجود، خطوط مترو برای جابه‌جایی مسافران از فرودگاه جدید به شهر هنوز تکمیل نشده است و از همین رو، آن‌ها می‌توانند سوار اتوبوس‌های فرودگاهی Havaist شوند که به میدان تقسیم می‌رود، سپس از مترو یا اتوبوس برای رسیدن به مقصدشان استفاده کنند.

حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی استانبول

گردشگران برای استفاده از مترو، اتوبوس و کشتی‌ در استانبول می‌توانند از کارت گردشگری استانبول استفاده کنند تا با این کار در هزینه‌های سفرشان صرفه‌جویی شود. مسافران برای سوارشدن در هر یک از این وسایل نقلیه باید مبلغ کمی پرداخت کنند و شارژ کارت‌شان نیز در همه ایستگاه‌های مترو امکان‌پذیر است. مترو، بهترین راه برای گشتن شهر به حساب می‌آید و بسیار بهتر از اتوبوس‌هایی است که در سطح شهر حرکت می‌کنند و در ترافیک‌های جاده‌ای گیر می‌افتند. علاوه بر این در مقایسه با متروباس که برای مردم محلی مناسب است، اما در واقع به هیچ‌یک از مراکز گردشگری شهر وصل نمی‌شود، می‌تواند گردشگران را به مکان‌های گردشگری بیشتری جابه‌جا کند.

کشتی

گردش در استانبول

از آنجا که این شهر روی آب قرار دارد، یک سری کشتی‌های بین‌قاره‌ای، بخش اروپایی استانبول را به بخش آسیایی آن متصل می‌کنند. این کشتی‌ها ایمن هستند، سر وقت راه می‌افتند و گردشگران در طول کشتی‌سواری می‌توانند شاهد چشم‌اندازی فوق‌العاده باشند. برنامه‌های فعلی حرکت کشتی به‌وضوح در ورودی ترمینال قابل‌مشاهده است و یک تابلوی الکترونیکی نیز زمان حرکت و مقصد چند کشتی بعدی را نشان می‌دهد. این کشتی‌ها بهترین روش ممکن برای عبور از روی رودخانه و لذت‌بردن از محیط اطراف به حساب می‌آیند؛ هرچند در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت پول بیشتر، یک گردش توریستی روی رودخانه‌ی بسفر داشته باشید.

کارهایی که می‌توانید در سفر سه روزه به استانبول انجام دهید

جاهای دیدنی استانبول به‌حدی زیاد است که گردشگران در عرض چند روز نمی‌توانند از همه آن‌ها دیدن کنند. از جاذبه‌هایی که ارزش دیدن دارند، می‌توان به مسجد آبی، ایاصوفیه و بازار بزرگ اشاره کرد که همگی بخشی از محوطه‌ی میراث جهانی یونسکو در استانبول هستند. اگر دوست دارید از آن‌ها دیدن کنید؛ هرچند که کاملا شلوغ بوده و اغلب گران‌تر از مکان‌هایی هستند که فقط چند صد متر آن‌طرف‌تر فعالیت می‌کنند.

روز اول: امینونو

منطقه امینونو استانبول

روز اول را با گشتن طرف اروپایی استانبول و کمی آشنایی با تاریخ در موزه راه‌آهن استانبول شروع کنید. با اینکه موزه‌ی کوچکی محسوب می‌شود؛ اما یادآور قطارهای مسافری مسافت‌های دور موسوم به grand Orient Express است که زمانی، اروپا را به این ترمینال شرقی متصل می‌کرد.

راحت‌الحلقوم یا لوکوم از شیرینی‌های اصلی ترکیه به شمار می‌رود

موزه تاریخ علوم و فناوری در اسلام، فاصله‌ی چندانی با موزه‌ی راه‌آهن ندارد و به دستاوردها و ماشین‌های علمی مربوط می‌شود. در ادامه به قنادی Ali Muhiddin Haci Bekir Lokumlari بروید؛ جایی که گفته می‌شود راحت‌الحلقوم یا لوکوم که از شیرینی‌های اصلی ترکیه به شمار می‌رود، در سال ۱۷۷۷ ابداع شد. گردشگران می‌توانند در این قنادی، از انواع شیرینی‌های خوشمزه بچشند یا خرید کنند. به‌طور کلی قیمت‌های این مغازه مشابه سایر مغازه‌های منطقه است. سپس می‌توانید تا موزه تسبیح و حلیه در بالای تپه، پیاده‌روی کنید، موزه‌ای جدیدتر و کمتر شناخته‌شده‌تر که به احترام هنرهای مذهبی تاسیس شد.

جاهای دیدنی استانبول

هر یک از توقف‌هایی که در برنامه‌ی روز اول‌ سفرتان در استانبول ذکر شد، بهترین توقف‌های نسبتاً کوتاه به حساب می‌آید که شاید برای بازدید از هرکدام ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان و برای موزه‌ی علوم و فناوری در اسلام حدود ۳۰ دقیقه زمان کافی باشد. علاوه بر این، هر یک از این مکان‌ها، در فاصله‌ی پیاده‌روی کوتاهی از یکدیگر قرار دارند.

موزه قالی استانبول

قبل از اینکه عازم موزه‌ی قالی شده و با بخش دیگری از تاریخ آشنا شوید، می‌توانید با خیال راحت، در منطقه‌ی امینونو گشتی بزنید. وقتی وارد موزه شدید، به تعدادی از پنل‌های بزرگ در گالری دوم نگاه ویژه‌ای بیندازید که قالیچه‌هایی مملو از نقش‌ونگار در آن به چشم می‌خورد. این موزه در فاصله‌ی بسیار نزدیکی از ایاصوفیه قرار دارد که می‌توانید سری هم به آن بزنید. برای صرف شام و نوشیدنی دوباره به منطقه‌ی امینونو برگردید و از فضای آرام آن لذت ببرید.

روز دوم: بخش اروپایی استانبول

موزه‌ نیروی دریایی استانبول

برای روز دوم، از منطقه‌ی بشیکتاش شروع کرده و به‌سمت موزه‌ی نیروی دریایی حرکت کنید و نگاهی به کشتی‌های سلطنتی و قایق‌ها بیندازید. علاوه بر قایق‌های مطلا، مقدمه‌ای عالی از تاریخ دریانوردی ترکیه ارائه شده است که به اعتقاد برخی از بازدیدکنندگان، کشتی‌های سلطنتی نقطه‌ی اوج این موزه به شمار می‌رود.

موزه‌ی کلکسیون‌های کاخ‌ها، در چند قدمی موزه‌ی قبلی قرار دارد و یک نوع موزه‌ از وسایل اضافی سلطنتی به حساب می‌آید که به درد هیچ موزه‌ی دیگری نمی‌خورد. این موزه، یک محوطه‌ی انبار محصور دارد که بخشی از آن برای بازدید عموم باز است.

فرقی نمی‌کند که عاشق فوتبال هستید یا نه، حتما به موزه‌ی باشگاه فوتبال بشیکتاش سر بزنید که در داخل ورزشگاه وودافون پارک قرار دارد. باشگاه بشیکتاش، چیزی شبیه به منچستر یونایتد است و موزه‌ی مذکور شامل یک قرن تاریخ این باشگاه می‌شود. به اتاق ضدصدای کارائوکه بروید و کمی هورا بکشید یا در اتاق ضدصدای دیگری، گوش‌هایتان را بگیرید تا بتوانید صدای بلند هواداران را حس کنید.

استانبول نیز یک موزه‌ی مادام توسو دارد که هنر و فرهنگ ترکیه را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد

مقصد بعدی گشت‌وگذارتان در استانبول، مطمئناً یک مکان غیرتوریستی خواهد بود: موزه‌ی مادام توسو. بله درست است، استانبول نیز یک موزه‌ی مادام توسو دارد که چشم‌انداز بهتری از هنر و فرهنگ ترکیه را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. به همین دلیل هنگام ورود به این موزه‌ی مومی خاص، با چهره‌هایی ناآشنا مواجه خواهید شد، هرچند که می‌توانید از گوگل کمک بگیرید.

با فرارسیدن شب راهی منطقه‌ی Bomontiada شوید تا بتوانید یک زندگی مدرن شبانه در ترکیه را تجربه کنید. در اینجا یک کارخانه‌ی سابق تولید نوشیدنی، به یک مرکز فرهنگی تغییر کاربری یافته است تا با انواع و اقسام برنامه‌ها، مردم را سرگرم کند. اینجا مثل یک مرکز خرید روباز است، هرچند به‌جای غرفه‌های فروش لباس، بازدیدکنندگان شاهد سالن کنسرت و گالری هنری خواهند بود. با اینکه شاید سالن کنسرت، بیشترین طرفدار را داشته باشد؛ اما در این مجموعه، سه رستوران و یک استودیو و بار نیز به چشم می‌خورد.

روز سوم: بخش آسیایی استانبول

هنرهای خیابانی استانبول

اگر در طول سفرتان به استانبول سوار کشتی نشده‌اید، حالا وقتش رسیده است. از بندرهای بشیکتاش در بخش اروپایی یا منطقه‌ی امینونو، با کشتی به اسکله‌ی قاضی‌کوی در بخش آسیایی استانبول بروید و روز خود را با یک تور هنرهای خیابانی آغاز کنید و در طول راه یک فنجان چای بنوشید.

هنرهای خیابانی در استانبول در مقیاسی بزرگ کار شده‌اند

هنرهای خیابانی در استانبول در مقیاسی بزرگ کار شده‌اند، به‌طوری که ساختمان‌هایی را می‌توان در این بخش از شهر دید که یک ضلع‌شان پوشیده از نقاشی‌های بزرگ هستند. به‌راحتی می‌توان یک روز کامل را در خیابان‌های فرعی گشت زد و چندین نمونه از این نقاشی‌های دیواری را شکار کرد. ماهیت هنرهای خیابانی به‌ این‌گونه است که دوام چندانی ندارند، با این حال یکی از جذاب‌ترین آن‌ها نقاشی‌ بسیار بزرگ «حمله‌ی یوفو» اثری از Sepex and M-City است که در تقاطع خیابان Resit Efendi Sk و Talimhane Street قرار دارد.

در ادامه‌ی گشت‌وگذارتان، یک تاکسی بگیرید (می‌توانید از اپلیکیشن Bitaksi برای گرفتن تاکسی استفاده کنید) و راهی موزه‌ی اسباب‌بازی استانبول شوید. این موزه‌ی پرطرفدار در بین بچه‌ها، بیش از ۴۰۰۰ اسباب‌بازی قدیمی را در اتاق‌هایی در معرض نمایش گذاشته است که توسط یک طراح صحنه، با دقت موضوع‌بندی شده‌اند. در میان اسباب‌بازی‌های زیادی که از سراسر دنیا در اینجا جمع‌آوری شده است می‌توان یک میکی موس قدیمی، عروسک چارلی چاپلین با داستانی جذاب و یک ویولن دویست ساله را مشاهده کرد.

موزه های استانبول

مقصد نهایی شما در روز سوم، موزه باریش مانچو خواهد بود. باریش مانچو به‌عنوان یک راک‌استار ترک عجیب‌وغریب شناخته می‌شود که سال‌ها پس از درگذشتش، منزل وی به موزه تبدیل شد. وقتی وارد این موزه شدید، نگاهی به صفحات نت موسیقی در راه‌پله بیندازید، سپس گشتی در باغ زمستانی و تابستانی بزنید و نگاهی به مجموعه انگشترهای او و تعداد زیادی از دیسکوگرافی‌هایش (آلبوم‌شناسی) بیندازید.

اگر در پایان روز خود، به‌دنبال بازدید از جاهای بیشتری هستید، می‌توانید به باشگاه بازی Goblin Oyun Klubu بروید؛ جایی که گردشگران اغلب از آن غافل می‌شوند یا از پارک مدا دیدن کنید که در حدود ۷۰۰ متری جنوب اسکله‌ی قاضی‌کوی قرار دارد. شاید جای خیلی خاص و متفاوتی نباشد، اما پس از سه روز گشت‌وگذار در شهر و تجربه‌ی سرگرمی‌های مختلف، مطمئناً دورشدن از همه این هیاهوها می‌تواند لذت‌بخش باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه