۱۱ محل ترور در دنیا که ارزش دیدن دارند (قسمت دوم)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
۱۱ محل ترور در دنیا که ارزش دیدن دارند (قسمت دوم)

شخصیت‌های مهم و معروفی نظیر گریگوری راسپوتین، مالکوم ایکس و توماس بکت سال‌ها پیش ترور شدند و امروزه محل مرگ آن‌ها به جاذبه‌ی گردشگری تبدیل شده است.

صنعت توریسم در حوزه‌های مختلفی از جمله گردشگری سیاه مشغول فعالیت است؛ در واقع در این نوع از گردشگری، مسافران به بازدید مکان‌های تاریخی‌ای می‌روند که در گذشته با فجایع طبیعی، مرگ و تراژدی‌های انسانی در ارتباط بوده‌اند. بازدید از چنین مناطقی می‌تواند تجربه‌ای آموزنده باشد و شدت فجایعی که انسان یا طبیعت قادر به انجام آن هستند را به گردشگران نشان دهد. با این حال مکان‌هایی هم وجود دارند که محل ترور چهره‌های برجسته‌ی دنیا بوده‌اند و همین موضوع جذابیت آن را دوچندان می‌کند. در این مقاله از کجارو به تعدادی از این محل‌های ترور معروف اشاره خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

گریگوری افیمویچ راسپوتین

گریگوری افیمویچ راسپوتین

ماه‌ها قبل از اینکه اشراف‌زاده‌های روسیه به‌واسطه‌ی انقلاب سال ۱۹۱۷ برکنار شوند، مشکل دیگری پیش روی خود داشتند: گریگوری افیمویچ راسپوتین. آن‌ها می‌ترسیدند این شخص غول‌پیکر ریش‌دار که ادعای قدرت‌های شفابخشی داشت، کنترل خانواده‌ی سلطنتی روسیه را در دست بگیرد و به‌ همین دلیل در یک شامگاه او را در کاخ Yusupov به قتل رساندند. او با کیک‌های سمی و دو گلوله‌ای که خورد، از پا درنیامد. در نهایت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و با تیری مرگبار کشته شد و برای اطمینان از مرگ وی، جسدش را در آب‌های یخ‌زده‌ی رودخانه‌ی مویکا انداختند.

کاخ باشکوه Yusupov همچنان در کنار رودخانه‌ی مویکا پابرجا است و علاقه‌مندان می‌توانند در قالب تورهایی که به زبان انگلیسی و روسی هستند، از این کاخ و همین‌طور نمایشگاه راسپوتین دیدن کنند.

اگر شما هم مشتاق سفر به روسیه و بازدید از این کاخ هستید، می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور روسیه آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

آرشیدوک فرانتس فردیناند

محل ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند

آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث تاج و تخت پادشاهی اتریش - مجارستان و همسرش، توسط گاوریلو پرنسیپ و همدستانش در سارایوو کشته شدند.

گاوریلو پرنسیپ در دادگاه، خود را به‌عنوان یک ملی‌گرای یوگسلاوی معرفی کرد که خواهان استقلال از امپراتوری اتریش - مجارستان بود. درست زمانی که خودروی آرشیدوک فرانتس فردیناند ترمز می‌کند، او بیرون یک مغازه‌ی خواروبار فروشی در خیابانی فرعی ایستاده بود. این خیابان فرعی به‌حدی کوچک بود که گاوریلو فقط چند متر با خودروی فردیناند فاصله داشت و توانست به‌راحتی او را به قتل برساند. محل ترور او موردتوجه بازدیدکنندگان زیادی است؛ به‌خصوص که پلاکی روی همان ساختمانی نصب شده که گاوریلو پرنسیپ در مقابلش ایستاده بود، هرچند ترتیب وقایع مرتبط با ترور، اهمیت آن را دوچندان کرده است.

موزه سارایوو ۱۸۷۸ – ۱۹۱۸ اکنون در محلی واقع شده است که آتش شروع جنگ جهانی اول را شعله‌ورتر کرد. گاوریلو پرنسیپ زمانی که گلوله‌ای به گردن آرشیدوک فرانتس فردیناند و گلوله‌ای به شکم همسر او شلیک کرد، فقط ۱۹ سال سن داشت؛ فردیناند و همسرش در همان لحظه یا به‌محض انتقال آن‌ها به محل اقامت استاندار سارایوو از دنیا رفتند.

مالکوم ایکس

محل ترور مالکوم ایکس

سالن Audubon، یک سالن تئاتر، باله و موسیقی در محله‌ی منهتن نیویورک است، جایی که جلسات هفتگی سازمان اتحاد آفریقا – آمریکا مالکوم ایکس در سال‌های ۱۹۶۴ – ۱۹۶۵ برگزار می‌شد. در یکی از این جلسات بود که وی تیر خورد و کشته شد. با اینکه این سالن رقص با حرف‌وحدیث‌های زیاد، در سال ۱۹۹۲ به مرکز پژوهش بیوتکنولوژی تبدیل شد؛ با این حال نمای اصلی آن حفظ شده و در طبقه‌ی دوم آن، علاوه بر مرکز شباز، یک نقاشی نیز وجود دارد که زندگی مالکوم ایکس را به تصویر می‌کشد. این محل، فضای انگیزشی و مؤثری دارد و به روی گردشگران و بازدیدکنندگان باز است.

توماس بکت

توماس بکت

توماس بکت، اسقف اعظم کنتربری در زمان سلطنت هنری دوم بود که به‌خاطر اخراج سه تن از قدرتمندترین کشیش‌های این سرزمین، باعث عصبانیت پادشاه شد. گفته می‌شود هنری دوم که از این قضیه ناراحت شده بود، زمزمه‌هایی را درباره‌ی خلاص‌شدن از شر بکت مطرح می‌کرد که زمانی دوست نزدیکش بود. چهار نفر از شوالیه‌های پادشاه، سخنان او را بدون چون‌وچرا پذیرفتند و راهی کلیسای کنتربری شدند. به بکت هشدار داده بودند که شوالیه‌ها برای کشتن او می‌آیند؛ اما او قبول نکرد که درهای کلیسا را ببندد و می‌گفت که خانه‌ی خدا نباید به روی هیچ انسانی بسته شود. به‌گفته‌ی لیس هملین (Lis Hamlin)، مدیر و راهنمای تورهای Guiding Walks در کنتربری، بکت در حال بالارفتن از پله‌های سنگی در یکی از جناح‌های کلیسا (معروف به محل شهادت) بود که شوالیه‌ها وارد شدند. او دراین‌باره توضیح می‌دهد:

این کلیسا در دهه‌ی ۱۴۷۰ دستخوش تغییراتی شد؛ اما بخش شمال‌غربی که دارای یک راه‌پله‌ی مارپیچ است، همچنان به همان حالت معماری رومانسک باقی مانده است. زمانی که پاپ ژان پل دوم همراه با اسقف اعظم رابرت رانسی در ماه مه ۱۹۸۲ به کنتربری آمد تا در محل معروف به شهادت دعا کند، ظاهراً می‌گوید که هیچ مرجعی درباره‌ی توماس بکت وجود ندارد.

در حال حاضر محرابی مدرن و نمادین از تیغه‌ی شمشیر در محل شهادت کلیسا وجود دارد که در سال ۱۹۸۶ توسط جایلز بلام‌فیلد در آنجا نصب شد. این محراب به بریدن سر بکت توسط ریچارد برتون (یکی از چهار شوالیه) اشاره دارد که در طی آن شمشیرش شکسته شد، راهب‌های این کلیسا، تیغه شمشیر را برداشتند و روی محراب قرار دادند.

لئون داویدوویچ تروتسکی

لئون داویدوویچ تروتسکی

لئون داویدوویچ تروتسکی، انقلابی بلشویک و متفکر مارکسیست و نویسنده‌ی اهل روسیه، پس از شکست در تقابل سیاسی با استالین به مکزیک تبعید و با ضربه‌ی یخ‌خردکن به پشت سرش کشته شد. محل مرگ تروتسکی در سال ۱۹۹۰ به‌مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد ترور وی به‌عنوان موزه آغاز به کار کرد. در مرکز این مجموعه، ویلای محل زندگی او و همسرش قرار دارد که به همان شکل یک اقامتگاه کمونیستی حفظ شده و دفتر خاطراتش نیز هنوز روی میز دفترش باز است. در باغ‌های اطراف این ویلا، مقبره‌ی تروتسکی قرار دارد که با تصویری از چکش و داس تکمیل شده است، علاوه بر این از سازه‌های دیگر برای نمایش عکس‌هایی از زندگی وی استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه