حقایق جالبی درباره سنگاپور که باید بدانید

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
حقایق جالبی درباره سنگاپور که باید بدانید

سنگاپور، کوچک‌ترین کشور جنوب شرقی آسیا، میزبان آسمان‌خراش‌های بلند، مراکز خرید مدرن و اقوامی از گوشه‌وکنار دنیا است؛ با این حال حقایق جالبی درباره این کشور وجود دارد که از آن بی‌خبر هستید.

بیشتر مردم دنیا، سنگاپور را با مراکز خرید شیک و بزرگ، فرودگاه مدرن، برج‌های سر به‌ فلک کشیده و ممنوعیت جویدن آدامس می‌شناسند. فرقی نمی‌کند که برای اولین بار به سنگاپور سفر می‌کنید یا قبلا از آن دیدن کرده‌اید، حقایقی در مورد سنگاپور وجود دارد که احتمالا نمی‌دانید و شنیدن آن شما را شگفت‌زده می‌کند؛ پس با این مقاله از کجارو همراه شوید.

اگر برای سفر به سنگاپور برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور سنگاپور را در کجارو جست‌وجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

سنگاپور در واقع یک مجمع‌الجزایر است

سنتوزا

سنگاپور، جزیره نیست؛ بلکه با داشتن ۶۳ جزیره، در واقع یک مجمع‌الجزایر است. بیشتر این جزیره‌های کوچک‌تر معمولا غیرمسکونی هستند و برای اهداف مختلفی مثل کاربردهای نظامی یا صنعتی استفاده می‌شوند. از مشهورترین این جزایر می‌توان به جزیره سنتوزا و جزایر جنوبی اشاره کرد. جزیره لازاروس را نیز به‌خاطر سواحل بکر و زیبایش می‌شناسند.

سنگاپور در حال بزرگ‌تر شدن است

سنگاپور

سنگاپور با اینکه کوچک به نظر می‌رسد؛ ولی رشد آن متوقف نشده است. پروژه‌های احیای اراضی زیادی در سنگاپور انجام شده که مرزهای این منطقه را تا ۲۵ درصد بزرگ‌تر کرده و مساحت آن را به ۷۱۹ کیلومتر مربع افزایش داده‌اند. بسیاری از جاهای دیدنی سنگاپور، در همین زمین‌ها احداث شده است.

سنگاپور، پایتخت رعد‌وبرق دنیا شناخته می‌شود

رعد و برق در سنگاپور

سنگاپور، بیشترین آمار وقوع رعدوبرق در کل دنیا را در اختیار دارد. این منطقه به‌واسطه‌ی نزدیکی به خط استوا، آب‌وهوای گرم و مرطوب دارد و همین شرایط آن را مستعد طوفان و صاعقه کرده است. در طول سال ۱۶۸ روز طوفانی همراه با رعدوبرق در سنگاپور وجود دارد که تقریبا نصف سال را تشکیل می‌دهد. پس، همیشه برای آب‌وهوای سرد و بارانی در سنگاپور آماده باشید. طوفان‌های تندری معمولا بعدازظهر اتفاق می‌افتند.  

هوای سنگاپور، گرم است

دمای هوا در سنگاپور معمولا بالا است و کمترین دمای ثبت شده در سنگاپور دمای ۱۹٫۴ درجه سلسیوس در سال ۱۹۳۴ است. این دما نسبت به استانداردهای هوا در سنگاپور سرد محسوب می‌شود. میانگین دمای هوا در طول سال در سنگاپور بین ۲۸ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد است. به همین دلیل است که در سراسر این جزیره در همه مراکز خرید و فروشگاه‌ها و جاذبه‌های بزرگ، از دستگاه‌های تهویه مطبوع برای خنک کردن هوا استفاده می‌شود. حتی در کریسمس هم برای تزیینات سال نو از برف مصنوعی در این مراکز خرید استفاده می‌شود.

مالایی، زبان ملی سنگاپور است

زبان مالایی

در سنگاپور برای تحصیل و کار، از زبان انگلیسی استفاده می‌شود؛ ولی زبان ملی این جزیره، در واقع مالایی است. این زبان که قبل از ورود بریتانیایی‌ها در سال ۱۸۱۹ به جزیره وجود داشت، بازمانده‌ای از میراث بومی سنگاپور به شمار می‌رود. البته امروزه درصد کمی از مردم به زبان مالایی صحبت می‌کنند و بیشتر آن‌ها همان ۱۳ درصد اقلیت قومی مالایی هستند؛ هرچند بیشتر سنگاپوری‌ها معنی بسیاری از کلمات مالایی را می‌دانند و حتی در زبان انگلیسی هم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در دنیا، دو سنگاپور دیگر نیز وجود دارد!

اگر تابه‌حال در فرم‌های آنلاین، منوی کشویی انتخاب لوکیشن را دیده باشید، شاید متوجه شده باشید که دو سنگاپور در فهرست وجود دارد. سنگاپور، نام یک شهر ارواح و متروکه در سواحل دریاچه میشیگان است؛ علاوه بر این، یک منطقه مسکونی در آفریقای جنوبی به نام سنگاپور وجود دارد.

بیشتر سنگاپوری‌ها در مسکن‌های دولتی زندگی می‌کنند

برخلاف سایر نقاط دنیا که مسکن‌های دولتی با یارانه دولتی در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار می‌گیرد و خانه‌هایی با قیمت‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه هستند؛ بیشتر سنگاپوری‌ها یعنی بیش از ۸۰ درصد آن‌ها در این ساختمان‌های بلند مسکونی دولتی زندگی می‌کنند.

کمبود زمین و نگرانی‌ درباره بهداشت و سلامت جامعه، دولت را بر آن داشت تا اهالی روستاها را در این ساختمان‌های بلند سکونت دهد که با امکانات کامل لوله‌کشی و برق در حدفاصل دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ ساخته شدند. امروزه بیش از ۹۰ درصد سنگاپوری‌ها، صاحب خانه هستند. یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد زندگی در سنگاپور، سیاست ادغام قومی است که در سال ۱۹۸۹ اجرا شد و تضمین می‌کند، هر محله برای تقویت انسجام نژادی، ترکیب درستی از قومیت‌ها را داشته باشد.

برای ساختمان‌های بلند، محدودیت ارتفاع وجود دارد

ساختمان های بلند در سنگاپور

سنگاپور، پر از آسمان‌خراش‌های بلند و ساختمان‌های مرتفع است تا کمبود زمین در این منطقه جبران شود. ولی محدودیتی هم برای ارتفاع ساختمان‌ها وجود دارد. ساختمان‌های بلند نباید بیش از ۲۸۰ متر ارتفاع داشته باشند؛ به‌خصوص ساختمان‌هایی که در نزدیکی مناطقی با ترافیک هوایی شلوغ قرار دارند.

نودل‌های سنگاپوری، در سنگاپور وجود ندارد

نودل سنگاپوری

سنگاپور از نظر فرهنگ غذایی بسیار متنوع است؛ ولی غذایی به اسم نودل سنگاپوری در این منطقه پیدا نمی‌شود. نودل سنگاپوری، با نودل ورمیشل سرخ‌شده تهیه می‌شود و مواد دیگری هم از جمله میگو، سبزیجات و مقادیر زیادی پودر کاری دارد. نودل سنگاپوری در واقع در هنگ کنگ ابداع شده است؛ البته در سنگاپور غذاهای بسیار متنوعی با استفاده از نودل تهیه می‌شود که می‌توانید امتحان کنید و از تنوع و طعم متفاوت آن‌ها لذت ببرید.

آب لوله‌کشی در سنگاپور، بازیافت شده است

آب بازیافتی در سنگاپور

هیئت خدمات عمومی سنگاپور با یافتن روشی برای بازیافت فاضلاب، تا حد ممکن از این روش برای بازیافت آب استفاده کرده است. این آب که NEWater نام دارد، با گذراندن مراحل مختلف تصفیه از جمله میکروفیلتراسیون، اسمز معکوس و ضدعفونی با اشعه ماورای بنفش و ترکیب با آب خام از مخازن، به‌عنوان آب لوله‌کشی خانه‌های سنگاپور استفاده می‌شود.

آب بازیافتی، برای نوشیدن کاملا سالم است و بعد از آزمایش‌های متعدد، مشخص شده که از سایر منابع آبی هم پاک‌تر است. اگر در مورد علم و فناوری نهفته در پشت این فرایند کنجکاو هستید، می‌توانید از کارخانه NEWater بازدید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه