دنیایی از شگفتی در ۱۲ موزه برتر لندن

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
دنیایی از شگفتی در ۱۲ موزه برتر لندن

لندن جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، موزه‌های متعدد و متنوع است. با هر موضوعی که فکر کنید، موزه‌ای در لندن پیدا می‌شود که از دیدن آن لذت ببرید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۱۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ به‌روزرسانی شده است.

لندن شهری دیدنی با موزه‌های متعدد است. موزه‌های لندن بسیار متنوع و دیدنی هستند و در آن‌ها می‌توانید شگفتی‌های تاریخ، طبیعت و فناوری مدرن را تماشا کنید. لندن پایتخت بریتانیا، جاذبه‌های گردشکری متنوعی دارد. از مهم‌ترین جاهای دیدنی لندن، انواع موزه‌های آن است که به موضوعات مختلفی اختصاص یافته‌اند. از تاریخ و جنگ گرفته تا طبیعت و معماری. شگفتی‌های دنیای باستان، آثار خارق‌العاده طراحی مدرن، کنجکاوی‌های دنیای طبیعت تنها گوشه‌ای از چیزهایی است که در موزه‌های لندن خواهید دید. موزه‌های لندن بسیار بزرگ، کامل و جامع و زیبا هستند و بیشتر آن‌ها شهرت جهانی دارند. نه‌تنها جزو بهترین موزه‌های دنیا هستند، روز‌به‌روز بهتر و گسترده‌تر می‌شوند.

در چند سال اخیر، تعداد زیادی از موزه‌های لندن تغییر چهره داده‌اند، بازسازی شده‌اند و بعضی از آن‌ها نیز به‌کلی تغییر مکان داده‌اند و در ساختمان‌هایی مدرن‌تر و جذاب‌تر مستقر شده‌اند. نکته مهم‌تر اینکه بیشتر موزه‌های لندن رایگان هستند و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید از دیدن شگفت‌انگیزترین مجموعه‌های ارزشمند دنیا لذت ببرید. در ادامه ۱۲ موزه برتر لندن را معرفی می‌کنیم که بدون تردید ارزش وقت گذاشتن دارند و در سفر خود می‌توانید برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

موزه بریتانیا

سالن دایره ای و سفید رنگ موزه بریتانیا

موزه بریتانیا با تالار بزرگ و باشکوهش و بیش از هشت میلیون اثر تاریخی شگفت‌انگیز یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های دنیا است. اولین موزه ملی که برای اولین بار در دنیا به روی عموم مردم گشوده شد، موزه بریتانیا است که از سال ۱۷۵۹ شکوه هنری و تاریخی را در مقابل چشم علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است. حتی اگر برای دیدن آثار خاصی برنامه ندارید، فقط تماشای تالار بزرگ موزه با معماری جذاب و چشم‌نواز قرن نوزدهمی و سقف مزین و زیبا، ارزش سر زدن به این موزه را دارد.

مجموعه‌ به نمایش درآمده در موزه هم بسیار چشمگیر و قابل‌توجه است. بیش از هشت میلیون گنجینه ارزشمند که از فرهنگ‌های سراسر دنیا تشکیل شده است در این موزه نگهداری می‌شود و باعث شده این موزه برازنده دریافت لقب اولین موزه ملی گشوده شده به روی عموم مردم باشد. این موزه وقتی برای اولین بار در سال ۱۷۵۹ افتتاح شد، بازدید از آن رایگان بود و هنوز هم رایگان است.

در این موزه فرصت بازدید از این گنجینه‌های ارزشمند را از دست ندهید:

  • سنگ رزتا که متن روی آن به سه زبان نوشته شده است و این سنگ کلیدی برای رمزگشایی از هیروگلیف‌های باستانی مصر بوده است.
  • مرمر نماهای الگین یا تندیس‌های پارتنون که زمانی زینت‌بخش معبدهای باستانی مشرف به آتن بوده است.
  • منشور حقوق بشر کوروش که لوحی از گِلِ پخته ‌است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ هخامنشی نگاشته شده ‌است.
  • مومیایی کاتبه که به زیبایی حفظ شده است.

موزه ویکتوریا و آلبرت

عکس هوایی از محوطه موزه ویکتوریا و آلبرت

موزه ویکتوریا و آلبرت که به‌طور خلاصه V&A نامیده می‌شود مجموعه‌ای بی‌نظیر و مشهور در سطح جهانی است. مجموعه‌های ارزشمندی از آثار هنری، طراحی و اجرا در بنایی بزرگ و دیدنی نگهداری می‌شود. این مجموعه نمایشی از ۵ هزار سال خلاقیت و فعالیت‌های بشر از فرهنگ‌های مختلف است و نه‌تنها به گذشته محدود نمی‌شود، بلکه آثاری از زمان حال هم دارد.

وقتی از میان راهروهای این ساختمان که معماری ترکیبی مدرن و ویکتوریایی دارد قدم می‌زنید از دیدن نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه پینک فلوید، آلات موسیقی قدیمی و... لذت می‌برید. محوطه موزه با کاشی‌های چینی را از دست ندهید که دارای گالری‌های زیرزمینی است. این موزه هزینه ورودی ندارد و رایگان است. از آثار جمع‌آوری شده در موزه ویکتوریا و آلبرت می‌توان به قالی اردبیل و گنجینه آمودریا اشاره کرد.

موزه سلطنتی جنگ

هواپیما و موشک های جنگی در موزه سلطنتی جنگ

موزه سلطنتی جنگ در بنایی قرار دارد که زمانی بیمارستان روانی بدلم بود. این موزه داستان‌هایی از مردم و جنگ را از زمان جنگ جهانی اول تا به امروز روایت می‌کند. این مجموعه اخیرا به‌شکل قابل‌توجهی بازسازی و مرمت شده است. شعبه اصلی آن که در لندن است، داستان‌هایی از مردمی را روایت می‌کند که در از زمان جنگ جهانی دوم به بعد در زمان جنگ‌های مختلف زندگی کرده‌اند و کشته شده‌اند. چهار شعبه دیگر این موزه نیز نمایشگاه‌ها و مجموعه‌های چشمگیر و قابل‌توجهی دارند.

موزه سلطنتی جنگ در بر گیرنده آثاری تکان‌دهنده است

مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه بسیار تکان‌دهنده است. از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه می‌توان به بقایای یک ماشین اشاره کرد که در یک عملیات انتحاری در عراق به‌جای مانده است. یا آثار شخصی‌تر مثل نامه‌هایی که سربازان در جریان جنگ جهانی دوم برای عزیزان خود می‌نوشتند. برخی اشیای موزه، حس امید و انتظار برای صلح را زنده می‌کنند. بالاتر از همه این‌ها، بازدید از این موزه وادارمان می‌کند که به هزینه‌های انسانی جنگ بیشتر فکر کنیم.

در سفر به لندن بازدید از اتاق‌های چنگ چرچیل را در شعبه این موزه که در وستمینستر قرار دارد، از دست ندهید. این اتاق‌های زیرزمینی جایی است که چرچیل، در زمان جنگ جهانی دوم فرماندهی جنگ را انجام می‌داد. ورودی این موزه رایگان است.

موزه طراحی

ساختمان مدرن و شیشه ای موزه طراحی لندن

سقف سهمی‌گون اغراق‌آمیز این بنا به‌تنهایی دلیلی کافی است تا از این موزه دیدن کنید. این موزه در منطقه کنزینگتون لندن قرار دارد. این موزه نسبت به بسیاری از موزه‌های معرفی شده در این فهرست، بسیار جدید است. موزه‌ طراحی در سال ۱۹۸۹ توسط طراحی به نام ترنس کونران (Terence Conran) پایه‌گذاری شد. در این موزه که یک چهارم قرن از فعالیت آن می‌گذرد، مجموعه‌ای از آثار معماری و طراحی مدرن و معاصر نگهداری می‌شود و مجموعه‌های چشمگیری از طراحی‌های کلیدی که دنیای مدرن را تشکیل داده‌اند، در این مجموعه دیده می‌شود.

در رستوران هوشمند موزه می‌توانید بهترین غذاها و نویشدنی‌ها را امتحان کنید و در بازدید از موزه، تماشای بام باشکوه و خاص بنا را از دست ندهید. ورودی این موزه رایگان است. معمار بریتانیایی و استاد مینی‌مالیسم، جان پاوسون بنای این موزه را طراحی کرده است.

موزه کودکی ویکتوریا و آلبرت

سالن و تجهیزات موزه ویکتوریا و آلبرت

موزه ویکتوریا و آلبرت لندن چه با بچه‌ها چه بدون بچه‌ها، یکی از دیدنی‌ترین موزه‌هایی است که در لندن وجود دارد. اگر همراه با بچه‌ها سفر می‌کنید، این شعبه از موزه ویکتوریا و آلبرت یعنی موزه کودکی، یکی از جاهایی است که حتما باید سر بزنید. این موزه از سال ۱۸۷۲ اشیای مرتبط با دوران کودکی را جمع‌آوری و نگهداری می‌کند. در نتیجه فرصت خوبی برای گشت‌وگذار به‌همراه کودکان است.

در این موزه سرگرمی‌های زیادی وجود دارد که بچه‌ها را سرگرم نگه می‌دارد. مجموعه وسیعی از تندیس‌های شخصیت‌های جنگ ستارگان و ترانسفورمرز، در این موزه نگهداری می‌شود. همچنین عروسک‌ها و اسبا‌ب‌بازی‌های دهه‌های مختلف در قالب مجموعه‌ای از تولیدکننده‌های متعدد در موزه به نمایش درآمده است. حتی بزرگ‌ترها هم از دیدن این موزه لذت می‌برند و غرق در حس نوستالژی می‌شوند.

موقع بازدید از این موزه یکی از قسمت‌هایی که نباید فرصت دیدن آن را از دست بدهید، بخشی است که در آن خانه‌های عروسکی عصر ویکتوریایی تا اوایل قرن بیستم نگهداری می‌شود. همچنین مینیاتورهایی که نشان‌دهنده شیوه زندگی مردم در سال‌های گذشته بوده، در این موزه به نمایش درآمده است.

ورودی این موزه رایگان است.

موزه تاریخ طبیعی

نمای داخلی ساختمان کلاسیک موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی لندن به‌عنوان یکی از بهترین موزه‌های تاریخ طبیعی دنیا شناخته می‌شود. این موزه علاوه بر اینکه از نظر آثار موجود در آن بسیار جالب‌توجه و ارزشمند است، معماری دیدنی و نفس‌گیری هم دارد. گاهی این موزه را کلیسای جامع طبیعت می‌نامند؛ به‌خاطر اینکه تالاری بسیار بزرگ و مجلل دارد و اسکلتی از یک دایناسور در مرکز آن دیده می‌شود. آثار و مجموعه‌های این موزه یکی از مهم‌ترین آثار در بین مجموعه‌های موجود در موزه‌های تاریخ طبیعی دنیا است.

این موزه تقریبا ۱۵۰ سال پیش پایه‌گذاری شد. نمونه‌های جمع‌آوری شده در این موزه بیش از ۸۰ میلیون نمونه است که بعضی از آن‌ها توسط چارلز داروین جمع‌آوری شده است. ورودی این موزه هم رایگان است.

موزه علم

ورودی یاختمان مدرن موزه علم لندن

موزه علم در مجاورت موزه ویکتوریا و آلبرت و موزه تاریخ طبیعی قرار دارد. همان طور که از اسم این موزه مشخص است، موزه‌ علم به مباحث علمی اختصاص دارد و معبد فناوری است.

موزه‌ علم بخشی از مجموعه بنیادهای فرهنگی دوره ویکتوریایی است که در منطقه کنزینگتون جنوبی قرار دارد و این منطقه را با نام آلبرتوپولیس می‌شناسند. نام این محله را از روی نام همسر ملکه ویکتوریا یعنی شاهزاده آلبرت نام‌گذاری کرده‌اند؛ چراکه او در ابتدا زمین‌های این منطقه را خریداری کرده بود تا یک محله فرهنگی در سطح جهانی ایجاد کند.

معبد فناوری در کنار موزه‌های ویکتوریا و آلبرت و موزه تاریخ طبیعی قرار دارد و گاهی با عبارت خانه نبوغ انسان نام‌گذاری می‌شود. در این موزه با تماشای نمایشگاه‌های موضوعی می‌توانید تاریخ پرواز را دنبال کنید، گشتی در فضا بزنید و در مورد پیشگامان علم چیزهای زیادی یاد بگیرید.

اگر دوست دارید شبی را در سینما بگذرانید، این موزه یک سینمای آیمکس دارد که بزرگ‌ترین سینمای آیمکس در بریتانیا است. ارتفاع صفحه آن به‌اندازه ۴ اتوبوس دو طبقه از کف تا سقف است. ورودی این موزه هم رایگان است.

موزه مجموعه ولکام (Wellcome Collection)  

ویترین اشیای باستانی در موزه مجموعه ولکام

موره مجموعه ولکام، یک موزه و کتابخانه است که نام آن را از روی داروساز دوران ویکتوریایی و مجموعه‌داری به نام سر هنری ولکام نام‌گذاری کرده‌اند. سر هنری ولکام داروساز عصر ویکتوریایی، تاجر و مجموعه‌داری است که مجموعه‌ای از ابزارهای پزشکی و اشیا و آثار جالب مرتبط را در طول زندگی خود جمع‌آوری کرده است؛ آثاری که اکنون این موزه را تشکیل داده‌اند.

در نمایشگاه‌های موزه تیغ‌ها و ابزارهای جراحی، ابزارهای قطع عضو، کتاب‌هایی با موضوع ژنوم انسان و همچنین آثار هنری متعددی به نمایش در آمده است. در این موزه نمایشگاه‌های موقتی و گفت‌وگوهایی هم برگزار می‌شود که برای اطلاع پیدا کردن از آن‌ها باید به وب‌سایت این موزه مراجعه کنید. این موزه رایگان است.

باغ و موزه هورنیمان

دکوراسیون چوبی باغ و موزه هورنیمان

اگر فقط یک موزه باشد که ارزش دارد گردشگران مرکز شهر لندن را ترک کنند و به‌سمت جنوب بروند، باغ و موزه هورنیمان است. این موزه توسط فردریک هورنیمان پایه‌گذاری شده است. فردریک هورنیمان یک تاجر موفق چای بود. ثروت زیاد و سفرهای متعددش باعث شده که او بتواند مجموعه‌ای از نمونه‌های جانورشناسی و عجایب انسان شناسی را گردآوری کند. از آثار این موزه می‌توان به مرمن اشاره کرد؛ یک کرکودیل مومیایی شده از دوران مصر باستان.

از مهم‌ترین دیدنی‌های موزه که نباید از دست بدهید، یک گراز دریایی تاکسیدرمی است که بیش از یک قرن ات در این موزه به نمایش درآمده است. این مخلوق عجیب، به نظر می‌رسد که بیش از اندازه پر شده است و پوستی که گرازهای عادی دارند، از دست داده است. این نمونه، حاصل یک اشتباه در تاکسیدرمی است چون در عصر ویکتوریایی بیشتر مردم نمی‌دانستند که یک گراز دریایی چه شکلی است.

این موزه رایگان است و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ ورودی می‌توانید از آن دیدن کنید.

موزه اتاق عمل قدیمی (Old Operating Theatre, Museum)

اشیای پزشکی قدیمی در موزه اتاق عمل قدیمی (Old Operating Theatre, Museum)

این موزه بالای یک کلیسای قدیمی پنهان شده است. یک گنجینه کشف نشده در بین موزه‌های لندن است و یکی از قدیمی‌ترین اتاق عمل‌های دنیا است که هنوز باقی مانده است.

بعد از اینکه با ترس و لرز از این اتاق عمل دیدن کردید، می‌توانید از بخش دیگر موزه که ابزارهای جراحی قدیمی مثل تیغ‌های قطع عضو و ابزارهای سوراخ کردن جمجمه در آن نگهداری می‌شود، بازدید کنید یا بخشی که در آن اندام‌های مختلف انسانی در شیشه‌های حاوی فرمالدهید نگهداری می‌شوند.

بخش دیگری از موزه یک اتاق زیرشیروانی است که به‌اندازه اتاق عمل ترسناک نیست. در آن اسکلت‌های انسان، مجموعه‌ای از گیاهان دارویی، ابزارهای قرون‌وسطایی و یادداشت‌های قدیمی در مورد بیماری‌هایی که با داروهای گیاهی درمان می‌شده، نگهداری می‌شود. این موزه در خیابان سنت توماس قرار دارد. ورودی آن برای بزرگسالان ۸٫۵۰ دلار یا ۶٫۵۰ یورو و برای افراد زیر ۱۶ سال ۴٫۶۰ دلار یا ۳٫۵۰ یورو است.

موزه ملی دریانوردی لندن

مسیر ورودی به موزه ملی دریانوردی لندن

موزه ملی دریانوردی لندن در گرینویچ در جنوب لندن قرار دارد و در حاشیه رود تیمز واقع شده است. این موزه میزبان مجموعه‌ای بی‌نظیر از هر آن چیزی است که به دریا ارتباط دارد. این موزه قرن‌ها مرکز منافع دریایی بریتانیا بوده است. تعجبی ندارد که در این موزه مجموعه‌های بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای از هرآنچه که به دریا ربط پیدا می‌کند، وجود دارد. از نقشه و مدل گرفته تا آثار هنری مشهور مرتبط با دریا و دریانوردی.

نمایشگاه‌های متعددی در این موزه وجود دارد که به موضوعات مختلفی اختصاص پیدا کرده‌اند؛ از جمله آخرین سفر کاپیتان کوک در دهه ۱۷۷۰ یا نقاشی مشهور نبرد ترافالگار. این موزه بخشی از یک مجموعه موزه بزرگ به نام موزه‌های سلطنتی گرینویچ است که در نزدیکی آن گلخانه سلطنتی و رصدخانه سلطنتی هم قرار دارد.

از دیدنی‌های این موزه که نباید از دست بدهید، یک کشتی طراحی شده در قرن نوزدهم است که از آن برای حمل و نقل چای از چین به بریتانیا استفاده می‌کردند. این کشتی تماما بازسازی شده است و با فاصله از زمین قرار گرفته است. در نتیجه می‌توانید زیر آن را نیز تماشا کنید. این کشتی در زمان خود سریع‌ترین کشتی ممکن بوده و هنوز هم دیدنی و باشکوه است. هزینه بلیط بازدید از این کشتی برای بزرگسالان ۱۷٫۷۰ دلار یا ۱۳٫۵۰ یورو و برای کودکان ۹ دلار یا ۷ یورو است. بازدید از موزه ملی دریانوردی لندن رایگان است.

موزه جانورشناسی گرانت

اسکلت باستانی در موزه جانورشناسی گرانت

موزه جانورشناسی گرانت لندن یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های جانورشناسی دنیا است. این موزه کوچک است؛ ولی دنیایی از شگفتی را در خود جای داده است. قفسه‌های نمایش چوبی و شیشه‌ای در کنار دیوارهای آن قرار گرفته‌اند و میزهایی فضای خالی بین آن‌ها را پوشانده است. همه آن‌ها پر از مدل‌های جانوری و بقایای حیوانات مختلف است مثلا اسکلت کامل آن‌ها، استخوان‌های جداگانه، دندان و...

استخوان دودو، پرنده‌ای منقرض شده و مجموعه‌ای از انواع مغز حیوانات از جمله آثار خاص این موزه است. از دیدن بدن نصف شده یک گربه باردار در این موزه نترسید. نایاب‌ترین اسکلت‌های دنیا در این موزه نگهداری می‌شود که بعضی از آن‌ها متعلق به حیواناتی است که از سال ۱۸۸۳ منقرض شده‌اند. ورودی این موزه هم مثل سایر موزه‌هایی که معرفی کردیم، رایگان است. این موزه در ساختمان راکفلر در کالج دانشگاه لندن قرار دارد. نظرها و تجربیات خود را در خصوص موزه‌های لندن با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه