کنگو گومی، شرکتی با قدمت ۱۴۰۰ سال

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کنگو گومی، شرکتی با قدمت ۱۴۰۰ سال

کنگو گومی شرکتی ۱۴۰۰ ساله است که به عنوان قدیمی‌ترین شرکت ثبت شده جهان شناخته می‌شود. چه چیزی باعث شده که این شرکت ۱۴ قرن عمر کند؟

کمتر از دو ماه پیش، آژانس گردشگری مشهور بریتانیایی یعنی آژانس گردشگری توماس کوک بیش از ۲۱ هزار کارمند را در سراسر دنیا از کار بی‌کار کرد، دارایی‌های خود را نقد کرد و به دوره‌ای از فعالیت خود پایان داد که ۱۷۸ سال طول کشید. در زمانی که این مجموعه به کار خود پایان داد، این شرکت بیش از ۹/۵ میلیارد دلار در سال درآمد و سودی ۱۶۳ میلیون دلاری داشت. در چند سال اخیر شاهد شکست شرکت‌های بسیار بزرگی بوده‌ایم؛ شرکت‌هایی که برای شکست خوردن بسیار بزرگ بودند.

شرکت‌های لیمن برادرز، ساب اتومبیل، جنرال موتورز، کامپک، سیرز و بلاکباستر زمانی سردمداران صنعنتی بودند که در آن فعالیت می‌کردند ولی به نقطه‌ای رسیدند که ورشکستگی تنها راه حل آنها بود.

کنگو گومی

معبد سیگانتو جی در سال ۵۹۳ میلادی ساخته شده و اولین معبد بودایی است که در ژاپن ساخته شده است.

طبق نتایج تحقیقی که اخیرا منتشر شده است، بیشتر کسب‌وکارها در آمریکا کمتر از دو دهه ادامه پیدا می‌کنند. میانگین طول عمر یک شرکت آمریکایی در قرن اخیر ۵۰ سال کاهش پیدا کرده است. این میانگین از ۶۷ سال در دهه ۱۹۲۰ به ۱۵ سال در عصر حاضر رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که میانگین عمر شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲ سال هم می‌رسد. با این نرخ و میانگین عمر، حدود نیمی از همه شرکت‌های  شاخص S&P 500 در ده سال آینده از بین می‌روند.

در واقع می‌توان گفت که بازار آمریکا در یک وضعیت دائمی تغییرات پی‌در‌پی قرار دارد و شاهد ادغام، مالکیت، ورشکستگی و سفته‌بازی‌های متعدد است. در اورپا و خاور دور به نظر می‌رسد که بازار باثبات‌تر باشد. در کل دنیا بیش از ۵۵۰۰ شرکت وجود دارند که عمر آنها بیش از ۲۰۰ سال است. ولی توزیع آنها به چند کشور محدود می‌شود. ژاپن در صدر فهرست قرار دارد. این کشور بیش از سه هزار شرکت دارد که بیش از ۲۰۰ سال عمر دارند. در جایگاه بعدی کشور آلمان با ۸۳۷ شرکت، هلند با ۲۲۲ شرکت و فرانسه با ۱۹۶ شرکت قرار دارند. در ژاپن فقط بیش از ۲۱ هزار شرکت وجود دارد که بیش از صد سال عمر دارند. هشت شرکت در ژاپن بیش از هزار سال قدمت دارند.

قدیمی‌ترین شرکت دنیا شرکت کنگو گومی است. شرکت کنگو گومی یک شرکت ساخت و ساز متخصص ساخت و تعمیر معبدهای بودایی است. موسس این شرکت، شیگمیتسو کنگو، نجار ماهری بود که از کره دعوت شده بود تا اولین معبد بودایی ژاپن را در شیتنوجی بسازد. وقتی کنگو در سال ۵۷۸ میلادی به ژاپن رسید، این کشور را فرصت‌ بی‌نظیری برای کار خود دید. در آن زمان ژاپن در سال‌های اخیر در حال گرویدن به مذهب بودیسم بود و شاهزاده شوتوکو به طور فعال مشوق پذیرش آن در سراسر کشور بود. ولی ژاپنی‌ها هیچ تجربه‌ای در ساخت معبدهای بودایی نداشتند. این فرصت همان فرصتی بود که در اختیار کنگو قرار گرفته بود.

کنگو گومی

تعدادی از کارگران کنگو گومی در اوایل قرن بیستم میلادی

ساخت و ساز، نگهداری و تعمیر معبدهای بودایی که بر اثر آتش سوزی‌ها و جنگ‌ها آسیب دیده بودند به مهم‌ترین منبع درآمد کنگو گومی تبدیل شد. این شرکت در ساخت تعدادی از بناهای مشهور ژاپن شرکت داشته است از جمله معبد هوریوجی در سال ۶۰۷ میلادی، کویاسان در سال ۸۱۶ میلادی و قلعه اوساکا در سال ۱۵۸۳ میلادی.

شرکت کنگو گومی در تاریخ طولانی فعالیت خود در معرض تغییرات اجتماعی و سیاسی متعددی قرار گرفته است که وجود این شرکت را تهدید می‌کردند. این شرکت رویدادهایی چون اصلاحات میجی در دهه ۱۸۰۰ را از سر گذرانده است. در جریان این اصلاحات، دولت هزاران معبد بودایی را تخریب کرد و قصد داشت که مذهب بودیسم را در این کشور ریشه‌کن کند.

در جریان جنگ جهانی دوم، وقتی منابع لازم برای ساخت معبدها و نگهداری سازه‌های قدیمی از بین رفت، شرکت کنگو گومی مجبور بود به جای ساخت این معبدها، تابوت‌های چوبی بسازد. بعد از جنگ، این شرکت دوباره به کار تعمیر و بازسازی معبدهایی مشغول شد که در زمان جنگ آسیب دیده بودند.

فقط در اواخر قرن بیستم و دهه ۲۰۰۰ میلادی بود که شرکت، کمبود بودجه برای نگهداری معابد و همچنین افزایش رقابت از سایر شرکت‌ها را کم‌کم احساس کرد. بعد از بیش از ۱۴ قرن فعالیت مستقل، در سال ۲۰۰۶ شرکت کنگو گومی اجازه داد تا به شرکت ساخت و ساز تاکاماتسو فروخته شود. کنگو گومی هنوز هم به عنوان یک شرکت تابعه تاکاماتسو فعالیت می‌کند.

دیرپایی و دارازای عمر شرکت کنگو گومی بسیار قابل توجه است و ارزش آن را دارد که در مورد آن تحقیق و مطالعاتی انجام شود. به نقل از سایت Work That Works در دوره امپراتوری میجی، بیست و سومین مدیر این شرکت، مرام‌نامه‌ای با عنوان Shokuke kokoroe no koto ارائه کرد که شامل ۱۶ حکم یا فرمان برای هدایت و حفظ این کسب و کار خانوادگی برای آینده بود.

بررسی این مرام‌نامه باعث شگفتی شما خواهد شد وقتی بفهمید که در عین حال که تمرکز اصلی آن بر موضوعات کاری مثلا کنترل کیفیت و رضایت مشتری است ولی تاکید برابری روی موارد فردی هم دارد. مثلا در مورد لباس پوشیدن (هماهنگ با جایگاه فرد)، نحوه رفتار با دیگران (با بیشترین احترام) و...

کنگو گومی

معبد هوریوجی یکی از معابدی است که توسط شرکت کنگو گومی ساخته شده است

در کنار ارائه کار باکیفیت، شرکت کنگو گومی تاکید خاصی در ایجاد روابط قوی با مشتریان دارد.

از جمله بندهای مرام‌نامه Shokuke kokoroe no koto که مرتبط با برقراری ارتباط صحیح با مشتری است می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • به حرف‌های مشتریان خود گوش کنید.
  • با مشتریان با احترام برخورد کنید.
  • صادقانه‌ترین و ارزان‌ترین پیشنهاد ممکن را ارائه کنید.

این مرامنامه در مورد روابط افراد در حالت کلی هم توصیه‌هایی دارد:

  • هرگز با دیگران بحث و نزاع نکنید.
  • هیچ‌کس را شرمنده نکنید و فخر نفروشید.
  • با احترام با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

کنگو گومی

ساختمان اصلی معبد هوریو جی

استاد ریچارد فاستر از دانشگاه ییل معتقد است که بسیاری از شرکت‌ها شکت می‌خورند چون برای به دست آوردن سود و منفعت مادی، بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل‌اند. بسیاری از شرکت‌های ژاپنی برای مدت‌های طولانی پایدار مانده‌اند و دوام آورده‌اند چون شرکت‌هایی کوچک هستند، معمولا خانوادگی اداره می‌شوند و چون بر یک اعتقاد اصلی تمرکز دارند که فقط وابسته به سود مادی نیست، موفق می‌شوند.

موفقیت شرکت کنگو گومی نیز نتیجه مدیریت آن است و در این مورد، این شرکت انعطاف‌پذیری غیرمعمولی نشان داده است. برخلاف بسیاری از شرکت‌هایی که خانوادگی اداره می‌شوند، که معمولا مدیریت و رهبری مجموعه به دست مسن‌ترین فرد خانواده سپرده می‌شود، جانشینان مدیر در شرکت کونگو گومی بر اساس صلاحیت انتخاب می‌شوند نه وراثت.

اگر پسر بزرگ خانواده برای مدیریت شرکت نامناسب تشخیص داده می‌شد، رهبری شرکت به برادر کوچکتر او سپرده می‌شد. اگر وارث مناسبی در خانواده نبود، داماد خانواده این مسئولیت را قبول می‌کرد. سی‌ونهمین رئیس این شرکت، توشیتاکا کنگو، داماد خانواده بود. وقتی سی‌وهفتمین مدیر شرکت یعنی هاروییچی کنگو به خاطر ناتوانی‌اش در حمایت خانواده در زمان بحران مالی شوا (Shōwa Depression) خودکشی کرد، همسر بیوه‌اش یوشی، به جای او به مدیریت رسید و اولین و تنها زنی بود که شرکت کنگو گومی را مدیریت کرد.

کنگو گومی

قلعه اوساکا

کنگو گومی یک شرکت بزرگ نیست. قبل از انحلالش این شرکت در سال ۲۰۱۵ درآمد سالانه ۷۰ میلیون دلاری داشت و تعداد کارمندان آن صد نفر بود. در واقع بیشتر شرکت‌های موفقی که سابقه‌ای بیش از صدها سال دارند، معمولا کمتر از ۳۰۰ نفر کارمند دارند.

این استدلال غلط که شرکت‌های بزرگ برای شکست خوردن خیلی بزرگ هستند در چند دهه اخیر بارها نقض شده است. اقتصاددان انگلیسی ارنست اف. شوماخر در کتاب خود با نام «کوچک زیبا است» که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد می‌نویسد که شرکت‌های بزرگ به طرز وحشتناکی ناکارآمد هستند.

شوماخر در کتابش آورده است:

«آنچه که صنعت مدرن را توصیف می‌کند، مصرف زیاد برای تولید اندک است. این روند بیش از حد تصور، ناکارآمد است.»

با وجود این، استاد ریچارد فاستر معتقد است به نفع اقتصاد است که شرکت ها هنگامی که دوره خود را طی کردند، از بین بروند.

«اگر تغییرات اقتصادی متوقف شود، بهره‌وری از میان می‌رود.»

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه