جشن ۳۰ سالگی فروپاشی دیوار برلین

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
جشن ۳۰ سالگی فروپاشی دیوار برلین

۳۰ سال پس از فروپاشی دیوار برلین، مقامات این شهر قصد دارند با برگزاری بیش از ۱۰۰ رویداد نظیر کنسرت، تئاتر، نمایشگاه‌های روباز و... یاد و خاطره‌ی آن روز را گرامی بدارند.

به مناسبت ۳۰ سالگی فروپاشی دیوار برلین، علاوه بر یک هفته کنسرت، هنر چیدمان و رقص و پایکوپی در این شهر، یک اپلیکیشن جدید واقعیت مجازی نیز ارائه می‌شود که رویدادهای تاریخی که راه را برای اتحاد آلمان هموار کرد، بازسازی می‌کند. در ۹ نوامبر ۱۹۸۹، تصاویری به تیتر اخبار سراسر دنیا تبدیل شد که در آن‌ها، جمعیت زیادی در کنار دیوار برلین جمع شده بودند تا از اهالی برلین شرقی استقبال کنند که از دیواری بتنی به ارتفاع ۴٫۵ متر و طول ۴۵ متر می‌پریدند، دیواری که این شهر را از ۱۳ آگوست ۱۹۶۱ به دو بخش تقسیم کرده بود.

برلین

به‌دنبال موجی از اصلاحات دموکراتیک در سراسر اروپای شرقی، دولت کمونیستی تندوری آلمان شرقی قدرت را از دست داد و سرانجام برای بازکردن مرزهایش با غرب موافقت خود را اعلام کرد. ریختن دیوار برلین به‌معنای پایان جنگ سرد و آغاز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود. اکنون شهر برلین قصد دارد، ۳۰ سالگی این واقعه‌ی تاریخی را با جشنواره‌ای یک هفته‌ای در سراسر پایتخت گرامی بدارد. از  ۱۳ تا ۱۹ آبان (۴ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹)، بیش از ۱۰۰ رویداد شامل کنسرت، تئاتر، نمایشگاه‌های روباز، کتاب‌خوانی، نمایش فیلم و رقص و پایکوپی در هفت نقطه از برلین برگزار می‌شود که از اهمیت تاریخی ویژه‌ای برخوردار هستند.

برلین

بسیاری از بخش‌های مهم جشنواره‌ی برلین در دروازه‌ی براندنبورگ برپا می‌شود، جایی که نمادی از تقسیم سیاسی و جغرافیایی شهر به حساب می‌آید. بازدیدکنندگان زمانی برای دیدن این دروازه مجبور بودند به بالای یک سکوی بازدید بروند، چراکه پشت پرده‌ی آهنین و آن‌سوی نوار مرگی قرار داشت که برلین را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده بود. رونالد ریگان در سال ۱۹۸۷ از میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق خواست تا این دیوار را خراب کند.

برلین

پاتریک شارن در جشنواره‌ی برلین، بنر بسیار عظیمی را به‌صورت معلق بر فراز دروازه‌ی براندنبورگ خلق خواهد کرد که حاوی ۳۰ هزار خاطره و آرزوی امیدبخش از مردم سراسر دنیا است که روی روبان نوشته شده است. در غروب سالگرد ۹ نوامبر، ارکستر استات اسكاپل برلین در مقابل این دروازه اجرا خواهد داشت و افرادی که در انقلاب مسالمت‌آمیز نقش داشتند و شاهد فروپاشی دیوار برلین بودند، به سخنرانی می‌پردازند. این برنامه با اجرای دی‌جی وست‌بام به اوج خود می‌رسد و مراسم‌های رقص و پایکوپی در ۲۷ کلوپ سراسر شهر برگزار می‌شود.

در کلیسای گتسمان، جایی که هزاران نفر از اهالی برلین شرقی در اعتراضات مسالمت‌آمیز و گردهمایی شبانه در اکتبر ۱۹۸۹ شرکت کردند و با برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان شرقی مواجه شدند، پتی اسمیت، خواننده و ترانه‌سرای موسیقی پانک، در پنج نوامبر به اجرای کنسرتی با عنوان «دیوارها فرومی‌ریزند» (Walls Will Collapse) می‌پردازد. علاقه‌مندان در صورتی که موفق به دریافت بلیط رایگان این کنسرت نشوند، می‌توانند در کنسرت دیگر اسمیت که یک شب قبل در سالن کنسرت Pierre Boulez Saal برگزار می‌شود، شرکت کنند.

برلین

در طول هفت شب جشنواره‌ی برلین، در ۶ جاذبه‌ی اصلی شهر، فیلم‌های آرشیوی از طریق ویدئو پروژکتور به نمایش درمی‌آیند و داستان اتفاقاتی که اتحاد مجدد آلمان را رقم زد، به تصویر می‌کشند. بزرگ‌ترین رویداد در الکساندر پلاتز (Alexanderplatz) اتفاق خواهد افتاد، میدان عمومی بزرگی که نیم‌میلیون نفر از آلمان شرقی در تاریخ ۴ نوامبر ۱۹۸۹ در آن گرد هم آمدند و خواستار اصلاحات دموکراتیک شدند. از دیگر ساختمان‌هایی این برنامه می‌توان به نمای مقر فرماندهی سابق اشتازی (وزارت امنیت آلمان شرقی) در لیختنبرگ اشاره کرد، جایی که اولین انتخابات آزاد پس از فرروپاشی دیوار برلین در آن انجام شد؛ همین طور ساختمان سابق پارلمان که اکنون به موزه‌ی Humboldt Forum تبدیل شده است.

سایر برنامه‌های جشنواره‌ی برلین، در امتداد خیابان «کورفرستندام» (Kurfurstendamm) و «گالری بخش شرقی» (East Side Gallery) برگزار خواهد شد که دیواری به طول ۱۳۱۰ متر از بقایای دیوار برلین است و شامل نقاشی‌های دیواری از جمله تصویر لئونید برژنوف، رهبر وقت شوروی و اریش هونکر، رئیس جمهور آلمان شرقی می‌شود.

برلین

«MauAR»، یک اپلیکیشن سه‌بعدی واقعیت افزوده است که در طول جشنواره‌ی برلین راه‌‌اندازی می‌شود. فقط کافی است که تلفن همراه هوشمند یا تبلت خود را در نزدیکی مکانی که قبلاً دیوار برلین بوده است، روشن کنید و مدل مجازی دیوار را به همان شکل دیوار بتنی، سیم‌های خاردار و برج‌های نگهبانی در سه دوره‌ی مهم تاریخی سال‌های ۱۹۶۱، ۱۹۷۱ و ۱۹۸۱ تماشا کنید. انیمیشن، عکس، صدا و موسیقی جذابیت این فیلم را دوچندان کرده و دو شخصیت ساختگی از برلین شرقی و غربی، داستان خود از زندگی در این دو بخش از آلمان را بازگو می‌کنند.

اگر به برلین سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی برلین را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه