زیباترین مجسمه‌هایی که می‌توانید در معابد تایلند ببینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
زیباترین مجسمه‌هایی که می‌توانید در معابد تایلند ببینید

آئین بودا، مذهب اصلی مردم تایلند به شمار می‌رود و به همین دلیل معابد زیادی در این کشور وجود دارد که شاید یکی از برترین ویژگی آن‌ها، مجسمه‌های باشکوه و زیبای بودا در آن‌ها باشد.

جاذبه‌های طبیعی تایلند از سواحل و پارک‌های زیبا تا آبشارهای دیدنی، تحسین هر بیننده‌ای را به همراه دارند؛ اما این همه‌ی ماجرا نیست و ساخته‌های دست انسان نیز به همان اندازه شگفت‌انگیز و زیبا هستند. به همین دلیل می‌خواهیم فهرستی از زیباترین مجسمه‌های معابد تایلند را به شما معرفی کنیم تا در سفرتان از آن‌ها دیدن کنید.

هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید تور ارزان تایلند را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

سر بودا درون درخت، معبد وات ماهاتا

معابد تایلند

سر بودا درون درخت در آیوتایا تایلند قرار دارد که جزو بلندترین مجسمه‌های بودا نیست؛ اما این حجاری سنگی یکی از باعظمت‌ترین‌ها به شمار می‌رود.

در حمله‌ی آیوتایا، ارتش برمه‌ بسیاری از مجسمه‌ها و معابد این شهر و متعاقب آن اسرار مربوط به آن‌ها را برای همیشه نابود کرد. در این فاجعه، سر همه‌ی تندیس‌های بودا جدا و تخریب شد؛ اما یک سر بودا باقی ماند که به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این کشور تبدیل شد. در طول بیش از ۲۵۰ سال، ریشه‌های درخت بانیان در اطراف سر مجسمه رشد کرده‌ و بدون شک جاذبه‌ای دیدنی برای مردم محلی و گردشگران خارجی به وجود آورده است. این مجسمه در گذشته به یک معبد قرن چهاردهمی تعلق داشت که اکنون چیزی از معبد باقی نمانده و سر بودا از میان تنه درخت بیرون زده است که روشنفکری در آیین بودا را نشان می‌دهد.

بودای خوابیده، معبد وات فو

معابد تایلند

با اینکه شاید معبد وات پراکائو، معروف‌ترین معبد تایلند به شمار آید؛ اما معبد وات فو در مجاورت آن، یکی از شبیه‌ترین مجسمه‌ها به بودا را در خود جای داده است. بودای خوابیده وات فو، روکشی از طلا و ۴۶ متر طول دارد.

معبد وات فو، یکی از شبیه‌ترین مجسمه‌ها به بودا را در خود جای داده است

چشم‌ها و پاهای این مجسمه با مروارید تزیین شده و طرح‌های موزاییک شیشه را می‌توان در اطراف سر آن مشاهده کرد. این مجسمه، بودا را در حین واردشدن به مرحله‌ی «پاری نیروانا» یا مرحله نیروانا (روشن‌بینی) پس از مرگ نشان می‌دهد.

معبد غار ببر بودا، کرابی

معابد تایلند

در معبد غار ببر بودا در کرابی تایلند، مجسمه‌های بسیار زیبایی وجود دارد؛ اما زیباترین آن‌ها را می‌توان بودای بزرگ طلایی دانست. این مجسمه‌ی باشکوه بر بلندای کوه ساخته‌ شده است و برای رسیدن به آن باید ۱۲۴۷ پله را بالا رفت. زیبایی این مجسمه در کنار زیبایی صعود به کوه و چشم‌انداز اطراف آن، تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای هر گردشگری رقم می‌زند.

یاک غول‌پیکر، معبد وات پراکائو

معابد تایلند

یاک، مجسمه‌های غول‌پیکری در ادیان بودا و هندو هستند که با وجود جثه‌ی عظیم و رعب‌آورشان، معمولاً مهربان و خیرخواه هستند. زیباترین مجسمه‌های یاک در ورودی کاخ بزرگ بانکوک قرار دارند که شمشیر به دست، از این کاخ در برابر ارواح شیطانی محافظت می‌کنند. کپی‌هایی از این مجسمه‌ها در فرودگاه بین‌المللی سووارنابومی گذاشته شده است.

بودای زمردین، معبد وات پراکائو

معابد تایلند

بودای زمردین در معبد وات پراکائو قرار دارد و از یک قطعه سنگ یشم ساخته و با لباسی از طلا تزئین شده است و حدود ۴۵ سانتی‌متر بلندی دارد. این مجسمه که به قرن چهاردهم تعلق دارد، یکی از معروف‌ترین و مقدس‌ترین مجسمه‌های کشور تایلند به شمار می‌رود. بودای زمردین در تالاری مملو از تزئینات قرار دارد و لباس آن در طول سال فقط توسط شخص پادشاه تعویض می‌شود.

گوانین، معبد وات پلای لائم

معابد تایلند

مجسمه‌ی بسیار باشکوه گوانین (Guanyin) در جزیره‌ی تماشایی کو سامویی قرار دارد و یکی از زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین مجسمه‌های بودا در تایلند به حساب می‌آید. این الهه‌ی شفقت و رحمت، به سبک چینی ساخته شده است، ۱۸ دست دارد و روی پشت یک اژدها نشسته است. مجسمه‌ی زیبای گوانین روی یک دریاچه قرار دارد و اگر گذرتان به جزیره‌ی سامویی افتاد، حتماً آن را در برنامه‌ی خود بگنجانید.

مجسمه‌های معبد وات رانگ کان

معابد تایلند

معبد سفید و دیدنی وات رانگ کان در چیانگ رای، از نظر زیبایی فقط با مجسمه‌های این مجموعه که با ظرافت تمام حکاکی و تزئین شده‌اند، رقابت می‌کند. چهره‌هایی از آیین بودا و هندو به شکل مجسمه در معبد یادشده وجود دارد، از ناگا ترسناک تا خدای مرگ و راحو و دریای ترسناکی از ارواح که دست‌هایش از سر استیصال به‌سمت آسمان دراز شده‌ است.

زیارتگاه اراوان

معابد تایلند

زیارتگاه کوچکی در بانکوک قرار دارد که مجسمه‌ی Phra Phrom را درخود جای داده است؛ مجسمه‌ای که مظهری تایلندی برهما، خدای هندو است. ظاهر طلایی و باشکوه برهما در مجسمه‌ای با سه سر، جلوه‌ی زیبایی در میان معماری بروتالیست پیدا کرده است. در این مکان رقصنده‌ها و ارکسترهای سنتی همیشه مشغول اجرا هستند. در سال ۲۰۱۵، این معبد مورد حمله‌ی تروریستی قرار گرفت و برخی از زائران آن به‌طرز فجیعی کشته شدند.

مجسمه گانش، استان چاچوئنگسائو

معابد تایلند

با اینکه گانش، خدای آیین هندو است و در تایلند به اسم «Phra Phikanet» شناخته می‌شود؛ اما همچنان بسیار مقدس است و برخی آن را به‌عنوان خدای ثروت و موفقیت می‌پرستند. معبد وات سامان راتانارام از جاهای دیدنی چاچوئنگسائو در کشور تایلند است که در آن مجسمه‌ی خوابیده‌ی گانش با رنگ‌های فوق‌العاده‌ای به چشم می‌خورد. علاوه بر این، دو مجسمه‌ی غول‌پیکر خدایان با سر فیل نیز در استان چاچوئنگسائو وجود دارد.

بودای بزرگ، پوکت

معابد تایلند

مجسمه‌ی بودای بزرگ با ۴۵ متر ارتفاع، از سنگ مرمر سفید ساخته شده است و یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین مجسمه‌های بودا در تایلند به‌حساب می‌آید.

مجسمه‌ی بودای بزرگ با ۴۵ متر ارتفاع، از سنگ مرمر سفید ساخته شده است

این مجسمه‌ی باشکوه بر فراز یک تپه قرار دارد و کسانی که در هوای آفتابی برای تماشای این مجسمه از کوه بالا می‌روند، نه‌تنها با مجسمه‌ای عظیم و زیبا مواجه می‌شوند، بلکه چشم‌اندازی خارق‌العاده از خلیج چالونگ را نیز در پیش روی خود خواهند داشت. بودای بزرگ از سراسر جنوب پوکت قابل مشاهده است و حتی از دور نیز باشکوه و زیبا به نظر می‌رسد.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور پوکت را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

معبد وات موانگ

معابد تایلند

بزرگ‌ترین مجسمه‌ی بودا در تایلند و نهمین مجسمه‌ی بزرگ دنیا، در معبد وات موانگ در استان انگ تانگ قرار دارد. این مجسمه‌ی غول‌پیکر ۹۲ متر طول دارد و به رنگ طلایی روشن است و از نظر هنری و شاهکار مهندسی، فوق‌العاده است. علاوه بر بودای بزرگ، مجسمه‌های باشکوهی از ناگا و مجسمه‌های انسان‌های وحشت‌زده در جهنم بودا نیز در معبد وات موانگ وجود دارد.

در این لیست فقط تعداد محدودی از مجسمه‌های بودا در معابد تایلند را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید فهرست کاملی از آن‌ها و جاهای دیدنی تایلند را در کجارو ببینید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه