رکورد صعود به ۱۴ قله مرتفع جهان شکسته شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
رکورد صعود به ۱۴ قله مرتفع جهان شکسته شد

نیرمال پورجا، کوهنورد اهل نپال و سرباز پیشین نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا موفق شد در مدت زمان کمتر از هفت ماه، به ۱۴ قله‌ی مرتفع جهان صعود کند و رکورد بزند.

نیرمال پورجا (Nirmal Purja) که در نیروهای ویژه‌ی بریتانیا خدمت کرده است، روز سه‌شنبه صبح به وقت محلی، به‌همراه سه شرپا (کوهنوردی که در حمل بار کوهنوردان کمک می‌کند) به قله‌ی ۸,۰۲۷ متری شیشاپانگما در تبت صعود کرد. این چهاردهمین و آخرین کوهی محسوب می‌شد که به‌عنوان بخشی از کارزار «پروژه‌ ممکن»‌ (Project Possible) در ۱۸۹ روز به پایان ‌رسانده بود.

این کهنه سرباز ۳۶ ساله اهل نپال توانسته است ظرف مدت ۶ ماه، به ۱۴ قله‌ی بلند دنیا صعود کند و رکورد پیشین را بشکند که در مدت هفت سال انجام شده بود. او در مهر ۲۰۱۹ توانسته بود به قله‌ی ماناسلو در هیمالیا نپال صعود کند که دومین قله‌ی بلند دنیا به شمار می‌رود.

نیرمال پورجا

اولین قله‌ در فهرست او، آناپورنا با ارتفاع ۸۰۰۰ متری در نپال بود که موفق به صعود آن شد.

مقاله‌های مرتبط

او در پستی در توئیتر خود با جمله‌ی «مأموریت موفقیت‌آمیز بود»، این موضوع را جشن گرفت. او در بیانیه‌ای گفت:

من به این پروژه ایمان دارم و افرادی را با خود همراه کرده‌ام که آن‌ها نیز پروژه‌ی مرا قبول دارند. این اقدام صرفاً برای خودم نبود و به همین دلیل موفق به عبور از سد موانع بسیار بزرگ این سفر شده‌ام. می‌دانستم که با تحقق این هدف می‌توانم الهام‌بخش همه نسل‌ها در سراسر دنیا شوم.

پیش‌تر کیم چانگ هو (Kim Chang-ho) از کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ توانسته بود پس از ۷ سال و ۱۰ ماه و ۶ روز، سریع‌ترین رکورد صعود به ۱۴ قله‌ی مرتفع دنیا را به ثبت برساند. او با اختلاف ناچیز یک ماه و هشت روز، رکورد قبلی را که به یرزی کوکوچکا (Jerzy Kukuczka) در سال ۱۹۸۷ تعلق داشت، شکست. تاکنون فقط ۴۰ کوهنورد موفق به انجام این ۱۴ صعود شده‌اند که هشت نفر از آن‌ها اهل نپال، پنج نفر از پاکستان و یک نفر از تبت بوده‌اند.

پروژه‌ ممکن

نیک اینگلیش (Nick English) از مؤسسان ساعت‌سازی برمونت که اسپانسر پروژه‌ی نیرمال پورجا بوده است، می‌گوید:

نیرمال پورجا را برای اولین بار از طریق دوستان ارتشی‌ مشترک‌مان ملاقات کردیم، زمانی که او یک کوهنورد گمنام بود. نیمار،‌ انسانی الهام‌بخش است و به موفقیتی کاملا قابل‌توجه دست یافته است.

نیرمال پورجا اوایل امسال نیز به تیتر خبرها تبدیل شد، زمانی که در ماه مه عکسی از صف طولانی کوهنوردان در منطقه‌ی مرگ اورست منتشر کرد که برای رسیدن به قله در انتظار بودند. پس از آن موجی از انتقادات شکل گرفت که دولت نپال را به وضع قوانین جدید کوهنوردی واداشت.

 نیرمال پورجا

این افسر سابق نیروی دریایی بریتانیا به‌خاطر موفقیت‌های کوهنوردی‌اش،‌ موفق به دریافت جایزه‌ی عضو رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (MBE) در سال ۲۰۱۶ از دست ملکه الیزابت شد. او در حین تکمیل پروژه‌ی ممکن، ۶ رکورد دیگر را نیز شکست، از جمله سریع‌ترین صعود به سه قله‌ای که بیشترین ارتفاع را در دنیا دارند. یکی از اعضای تیم او که از راهنماهای شرپای نپالی بود نیز یک رکورد جهانی به ثبت رساند. مینگما دیوید (Mingma David) به‌عنوان جوان‌ترین فردی لقب گرفت که تاکنون به همه ۱۴ قله‌ی بلند دنیا صعود کرده، به‌طوری که فقط ۹ قله‌ی آن مربوط به همین پروژه بوده‌اند.

نیرمال پورجا، مدت کوتاهی پس از صعود به آناپورنا توانست در اقدامی موفقیت‌آمیز، دکتر چین وویی کین، کوهنوردی که برای ۴۰ ساعت بدون آب و غذا و اکسیژن مانده بود، نجات دهد. پورجا و تیمش پس از آن به کمک دو کوهنورد دیگر در کانگچنجونگا نپال شتافتند و بخشی از اکسیژن خود را به آن‌ها دادند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه