دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در رده اکتشافات باستان‌شناسی دنیا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در رده اکتشافات باستان‌شناسی دنیا

در جدیدترین نسخه مجله باستان‌شناسی آمریکا، دندان انسان نئاندرتال غار وزمه کرمانشاه در بین ۱۰ اکتشاف جدید باستان‌شناسی جهان قرار گرفت.

مجله باستان‌شناسی آمریکا در آخرین شماره سال ۲۰۱۹، ۱۰ کشف جدید باستان‌شناسی در جهان را معرفی کرد. طبق گزارش منتشر شده در این مجله بین‌المللی، دندان نئاندرتال یافت شده در غار وزمه کرمانشاه را که نتایج پژوهش‌های جدید آن امسال، توسط تیمی از پژوهشگران موزه ملی ایران و چند موزه و دانشگاه فرانسوی و ایرانی منتشر شد، به‌عنوان یکی از ۱۰ کشف اخیر باستان‌شناسی و دیرین انسان‌شناسی عنوان کرده است.

در صفحه معرفی این کشفیات جدید، درباره‌ی دندان غار وزمه کرمانشاه آمده است:

دندانی که چند دهه پیش در کوه‌های زاگرس یافت شده بود و تصور می‌شد مربوط به انسان مدرن باشد، در واقع متعلق به کودک نئاندرتالی است که بین هفتاد تا چهل هزار سال پیش زندگی می‌کرده است. بررسی مجدد این دندان با تکنیک‌های مدرن امکان این شناسایی و گاه‌نگاری را فراهم کرده است.

گونه منقرض شده انسان نئاندِرتال (Homo neanderthalensis) گونه‌ای از انسان‌های نخستین محسوب می‌شود که در اروپا و قسمت‌هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین (آلتای) سکونت داشتند. نخستین نشانه‌ها از نئاندرتال‌های اولیه به حدود ۱۳۰ هزار تا ۲۳۰ هزار سال قبل در اروپا برمی‌گردد. دندان وزمه نخستین مدرک قطعی از وجود انسان نئاندرتال در ایران است و معرفی آن در سال جاری توسط پژوهشگران باعث جلب توجه رسانه‌های جهان را به جایگاه مهم ایران در عرصه پژوهش‌های باستان‌شناسی و دیرین انسان‌شناسی شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه