آیا هورامان ثبت جهانی می‌شود؟

علی حاج زوار
علی حاج زوار چهار شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵
آیا هورامان ثبت جهانی می‌شود؟

هورامان، منطقه‌ای بین دو استان کردستان و کرمانشاه، چند سالی است که در مسیر ثبت جهانی قرار دارد، ولی این مهم هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

منطقه هورامان در غرب ایران به‌دلیل ویژگی‌های فرهنگی، اقلیمی و... دارد، می‌تواند یکی از نامزدهای جدی ثبت جهانی در میراث یونسکو باشد. در این راستا، مسئولان چند سال است که اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند، ولی این اتفاق هنوز به سرانجام نرسیده است.

برای آماده‌سازی این منطقه جهت ثبت جهانی، پایگاه منظر فرهنگی و تاریخی هورامان چند سالی است که شکل گرفته است و پایگاه مذکور فعالیت‌هایی را در سطح استان کردستان انجام می‌دهد. پویا طالب‌نیا، مدیر این پایگاه اعلام کرد که اکنون این پایگاه در مرحله ساماندهی روستاها است. وی افزود:

عملیاتی کردن این مهم نیاز به تشکیل کارگروه ویژه متشکل از استانداری کردستان، میراث فرهنگی، فرمانداری و بخشداری‌های حوزه استحفاظی دارد تا با یک مدیریت واحد کارها به بهترین شیوه انجام شود.

طالب نیا اشاره کرد که مطالعات زیادی در زمینه مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی و هوار نشینی انجام شده است و طی آن حدود ۵۰۰ اثر باستانی مربوط به دوران پارینه‌سنگی تا دوران اسلامی در هورامان یافت شده است. مطالعات یاد شده برای تدوین پرونده ثبت جهانی این منطقه استفاده خواهد شد. این پرونده در دو استان کردستان و کرمانشاه در طی چهار سال در حال تکمیل بوده و در روزهای آتی طبق دستور رئیس‌جمهوری برای تسریع کار آن به یونسکو ارسال خواهد شد.

از مشکلاتی که بر سر راه ثبت جهانی این منطقه وجود دارند کمبود زیرساخت‌های اولیه مثل راه دسترسی مناسب، نگهداری بافت سنتی و متوقف کردن ساخت‌و‌سازها به سبک مدرن را می‌توان نام برد.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه