عکاسی از دنباله‌های رنگین‌کمانی هواپیماها

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
عکاسی از دنباله‌های رنگین‌کمانی هواپیماها

دنباله‌های رنگین‌کمانی که از هواپیماها در حین پرواز به‌جا می‌ماند، پدیده‌ای کاملا علمی است؛ اما هر کسی موفق به دیدن چنین پدیده‌ای نمی‌شود.

هواپیما با سرعت از میان ابرها می‌گذرد و دنباله‌ای از ابرهای رنگارنگ را از خود به جای می‌گذارد. این رنگ‌ها، آسمان را به شکل رنگین‌کمانی خیره‌کننده درمی‌آورند. این لحظه‌ی حیرت‌انگیز توسط مایکل مارستون ثبت می‌شود. او عکس‌ها و فیلم‌های چشم‌نوازی را که از رویدادهای هوا و فضا ثبت می‌کند، در رسانه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

هواپیما

شگفتی رنگین‌کمانی: عکسی که مایکل مارستون از بوئینگ 777 قطر ایرویز بر فراز آسمان بریزبن در استرالیا ثبت کرده است

مایکل مارستون، کار عکاسی از هواپیماها را از سه سال پیش آغاز کرد. تریسی، نامزد او، مهماندار شرکت هواپیمایی قنطس است و مارستون با خودش فکر کرد عکاسی از همان هواپیمایی که نامزدش در آن مشغول کار است، در حین پرواز از مقابل ماه، کاری بسیار عالی از آب درخواهد آمد.

مارستون کار خود را با عکاسی از هواپیما با پس‌زمینه‌هایی از خورشید و ماه آغاز کرد؛ اما خیلی زود، سایر پدیده‌های هوا و فضا نظر او را به خود جلب و در ادامه، ایده‌های جدیدی برای عکاسی از هواپیماهای در حال پرواز به ذهنش خطور کرد.

عکاس استرالیایی ساکن بریزبن موفق شده است عکس‌هایی بسیار جذاب و تماشایی از دنباله‌های رنگین‌کمانی متنوعی که هواپیماها در حال پرواز از خود به جای می‌گذارند، ثبت و در فضای مجازی منتشر کند.

هواپیما

عکاسی از ماه: مارستون عکس‌هایی از هواپیماهای در حال گذر از مقابل ماه ثبت کرده است؛ از جمله این عکس از ایرباس A350 هواپیمایی سنگاپور

او درباره‌ی سوژه‌ی عکاسی خود به CNN Travel می‌گوید:

دیدم هواپیماها زمانی که در شرایط جوی مناسب به سمت بالا پرواز می‌کنند بسیار زیبا به نظر می‌رسند؛ آن‌ها رنگین‌کمان‌هایی از جنس بخار از خود به جای می‌گذارند.

هواپیما

عبور از مقابل ماه: مارستون این عکس را از بوئینگ 777 سنگاپور ایرلاین در مقابل ماه گرفته است؛ عکس در بریزبن ثبت شده است

یکی از کارشناسان موسسه‌ی فیزیک اتمسری در مرکز هوا فضای آلمان (Institute of Atmospheric Physics at the German Aerospace Center) می‌گوید زمانی که هواپیمایی در ارتفاع بالا حرکت می‌کند، کاهش فشار و دمای هوا را تجربه می‌کند. اگر رطوبت کافی در هوا وجود داشته باشد، بخار هوای جا مانده از هواپیما منجمد و بلورهای یخ تولید می‌شود.

هواپیما

عکاسی از خورشید: مارستون از عکاسی از هواپیماها با پس‌زمینه‌ی خورشید نیز لذت می‌برد؛ از جمله این عکس که از ایرباس A380 شرکت هواپیمایی امارات ثبت شده است

دانشمندان ناسا می‌گویند بلورهای یخ زمانی تشکیل می‌شوند که هوای سرد اطراف ذراتی که از اگزوز هواپیما خارج می‌شوند، تشکیل یابند. اثر جالب‌توجه رنگین‌کمان زمانی رخ می‌دهد که بلورها در زاویه‌ی مناسب با خورشید قرار می‌گیرند. 

هواپیما

عکسی با لنز تله: مارستون از لنزهای تله برای ثبت عکس‌های خیره‌کننده‌ی خود استفاده می‌کند؛ از جمله این عکس از ایرباس A350 کاتای پاسیفیک

در ژوئن ۲۰۱۹، مارستون فیلمی کوتاه از لحظه‌ی پرواز هواپیمای بوئینگ 777 متعلق به قطر ایرویز بر فراز آسمان بریزبن و به‌جای ماندن دنباله‌ای از بخارهای رنگارنگ و حیرت‌انگیز پشت سر آن، ثبت کرد. این اولین باری نبود که او از دنباله‌های رنگین‌کمانی هواپیماها عکسبرداری می‌کرد؛ اما اولین بار بود که موفق به فیلمبرداری از آن شد.

هواپیما

نمای نزدیک: مارستون می‌گوید ذرات متراکمی که در این عکس از بوئينگ 747 قنطس تشکیل شده است، جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده است

شگفتی رنگین‌کمانی

عکس‌ها و فیلم‌هایی که او از رویدادهای فوق تهیه کرده است، آثاری به‌شدت قابل‌توجه هستند؛ آن‌ها طوری ثبت شده‌اند که گویی همه‌چیز صحنه‌آرایی شده است؛ اما واقعیت آن است که عکس‌ها دستکاری نشده‌اند. مارستون، فردی تزلزل‌ناپذیر است. او می‌گوید فایل‌های خام این عکس‌ها را دارد و می‌تواند حقانیت خود را اثبات کند. حتی یک بار هم در گذشته برای آنکه مخالفان خود را به سکوت وادارد، این فایل‌ها را در حساب شخصی خود در فیسبوک منتشر کرد.هواپیما

جلوه‌ی رنگین‌کمانی: ایرباس A380 متعلق‌به هواپیمایی سنگاپور نیز رنگین‌کمان‌های رنگارنگی از خود به جای می‌گذارد

او رنگین‌کمان‌های حاصل از پرواز هواپیماها را تنها یک پدیده‌ی شگفت‌آور علمی می‌داند؛ البته، پدیده‌ای که خیلی از افراد به‌احتمال زیاد با چشمان غیرمسلح موفق به دیدن آن نخواهند شد. دلیل آن هم فقط این است که هواپیماها در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کنند. او که چند ماه پیش بالاخره رویای خود برای ثبت لحظه‌ی عبور هواپیمای حامل نامزدش از مقابل ماه را جامه‌ی عمل پوشاند، می‌گوید:

این کار نیازمند تجهیزات و دوربین‌های حرفه‌ای و تخصصی است.

هواپیما

ماهیگیری: مارستون می‌گوید او عکس‌های ناموفق یا کمتر موفق‌شده‌ی زیادی دارد و از ناراحتی خود در صورت تجربه‌ی چنین شکستی می‌گوید

مارستون به همه‌ی عکس‌های جوی که از هواپیماها ثبت کرده است، می‌بالد؛ خواه عکس‌هایی که از هواپیماهای در حال پرواز در مقابل یک خورشید سرخ‌فام گرفته است، خواه عکس‌هایی که از هواپیماهایی که با ژستی مرموز در حال پرواز به سمت ماه هستند و خواه عکس‌هایی که از هواپیماهایی که انفجاری از رنگ‌های گوناگون از خود به جای می‌گذارند، ثبت کرده است.هواپیما

عکس هیجان‌انگیز: مارستون این عکس را از بوئینگ 777 ویرجین استرالیا در حین پرواز در ارتفاع ۲۵۰۰ متری ثبت کرده است

اما کارهای زیادی هم بوده‌اند که او در انجام آن‌ها ناموفق بوده است:

کمی شبیه ماهیگیری است. از هیجان به تور انداختن چیزی لذت می‌برم. از اینکه کار را تمام کنم و چیزی عایدم نشده باشد هم عذاب می‌کشم. این کار، می‌تواند کاری پر ارزش و در عین حال، کاری به‌شدت خسته‌کننده باشد.

هواپیما

منظره‌ای سماوی: مارستون این عکس را از بوئینگ 737 هواپیمایی قنطس در آسمان بریزبن گرفته است

روابط ارزشمند

مارستون پس از آنکه عکس‌های نامعمول خود را روی صفحه‌ی شخصی فیسبوک خود منتشر کرد، تصمیم به راه‌اندازی صفحاتی اختصاصی در رسانه‌های اجتماعی برای انتشار عکس‌ها گرفت. او اکنون یک صفحه در اینستاگرام و یک حساب کاربری حرفه‌ای در فیسبوک دارد و می‌گوید:

از جست‌وجو و مشاهده‌ی موضوعات متفاوت و موضوعاتی که نمی‌توان آن‌ها را هر روز دید، لذت می‌برم.

هواپیما

از روی زمین: مارستون این عکس را از یک بوئینگ 737 قنطس ثبت کرده است. نامزد مارستون، مهماندار این هواپیما بود

حضور او در رسانه‌های اجتماعی به شکل‌گیری روابط کاری و دوستانه‌ی ارزشمندی منجر شده است. عکسی که مارستون از روی زمین از پرواز یکی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی نیوزیلند در ارتفاع بیش از ۹۰۰۰ متری بر فراز بریزبن ثبت کرد، موجب آشنایی او و خلبان آن هواپیما شد.

هواپیما

نیمرخ سایه‌روشن: هواپیمای بوئينگ ویرجین استرالیا در عکس توسط مارستون و در حالی که در سایه‌ی ماه قرار گرفته است

همچنین، مارستون می‌گوید برخی از عکس‌هایش را به خدمه‌ی پروازی که در مقابل ماه پرواز می‌کرد، فروخته است. او همچنان مشغول عکاسی است. هنوز هم موضوعی وجود دارد که می‌خواهد از آن عکس بگیرد؛ ولی موفق نشده است. او می‌گوید دوست دارد از یک بوئینگ 747 در آسمان بریزبن و در مقابل ماه عکاسی کند؛ طوری که دنباله‌های رنگین‌کمانی آن پشت سرش مشخص باشند.

هواپیما

غروب آفتاب: ابرها و غروب خورشید در کنار یکدیگر ترکیبی جذاب ایجاد کرده‌اند. آنچه در عکس می‌بینید، بوئینگ 737 ویرجین استرالیا است

او می‌گوید:

چنین عکسی واقعا خیره‌کننده خواهد بود و اگر آن هواپیما متعلق به قنطس باشد،‌ بهتر هم خواهد شد.

این عکس محشر خواهد بود؛ چراکه او در استرالیا زندگی و نامزدش در قنطس کار می‌کند. 

هواپیما

خیره به ماه: مارستون می‌گوید او عکس‌هایش را به خدمه‌های هواپیماهایی که سوژه‌ی عکس‌هایش می‌شوند، می‌فروشد. او در این عکس، بوئینگ 737 ویرجین استرالیا را در حین گذر از مقابل ماه، به تصویر کشیده است

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه