ادامه سختگیری‌ها در مورد خیابان قطار معروف هانوی

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
ادامه سختگیری‌ها در مورد خیابان قطار معروف هانوی

خیابان قطار هانوی از شهرت بسیاری در میان اینستاگرامرها برخوردار است. فرانسوی‌ها این ریل قطار تک مسیره را در سال‌های ابتدایی قرن بیستم برای ویتنامی‌ها ساختند.

در خیابان خواب‌گرفته‌ی کوچکی در هانوی، اوضاع آرام و طبیعی به‌نظر می‌رسد. اما، ناگهان، سروصدای کوچکی به‌گوش می‌رسد. گردشگرانی که بیرون از کافه‌ها نشسته‌اند، با عجله گوشی‌های همراه خود را درمی‌آورند و آماده می‌شوند. چند لحظه بعد، قطاری از ناکجا پدیدار می‌شود و از راه‌آهن تک مسیره‌ی باریکی که در همان خیابان قرار دارد، می‌گذرد. اکنون، همین کافه‌های موقتی در «خیابان قطار هانوی» (Hanoi Train Street)، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی هانوی، پایتخت ویتنام، با دستور مقامات به محاق تعطیلی کشانده شدند. این وضعیت، نتیجه‌ی اتفاقی است که اواسط اکتبر در این خیابان افتاد.

ویتنام در سال‌های اخیر تبدیل به یک مقصد گردشگری پرطرفدار با محبوبیت فزاینده شده است. برای بازدید از این کشور می‌توانید با استفاده از سایت کجارو، تور ارزان قیمت هانوی و تور لحظه آخری ویتنام را پیدا و رزرو کنید.

خیابان قطار؛ هانوی؛ تایلند

مدتی زیادی بود که موضوع ایمنی خیابان قطار هانوی، نگرانی‌های زیادی را برانگیخته بود و بالاخره، مقامات محلی زمانی به چاره‌اندیشی درباره‌ی این مسئله پرداختند که یکی از قطارهایی که از آن خیابان عبور می‌کرد، در نقطه‌ای مملو از گردشگر، مجبور به استفاده از ترمز اضطراری شد. در پی این حادثه، مقامات، دستور تعطیلی ده‌ها کافه را در یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی هانوی صادر کردند.

VN Express، یکی از روزنامه‌های ملی ویتنام، به نقل از نگویان هو نام (Nguyen Huu Nam)، راننده‌ی قطار فوق، نوشت که او متوجه زنی شد که برای عکس گرفتن در فاصله‌ی نزدیک به ریل قطار ایستاده بود. نام به این روزنامه گفت که پس از دیدن آن زن، بوق قطار را به صدا درآورده است، ولی او از جای خود تکان نخورد و در آخر، نام مجبور شد قطار را، تنها در فاصله‌ی چند متری وی، متوقف کند. به گفته‌ی نام، این سومین باری است که او مجبور به توقف اضطراری در این قسمت از راه‌آهن می‌شود.

خیابان قطار؛ هانوی؛ تایلند

در سال‌های اخیر، محلی‌ها با استفاده از محبوبیت این خیابان کسب‌وکاری برای خود راه انداخته‌اند و کافه‌هایی مانند کافه هانوی ریل ترک (Hanoi Rail Track Café) در تبلیغات‌شان، خود را به‌عنوان «محلی عالی برای ملاقات، تفریح و ثبت عکس‌هایی شگفت‌انگیز از قطار» معرفی می‌کنند. تعدادی کافه‌ی غیرقانونی نیز در همین سال‌ها مثل قارچ از زمین سر بر آورده‌اند که میز و صندلی‌های خود را در حریم راه‌آهن قرار داده‌اند؛ طوری که فاصله‌ی بسیار کمی با قطار در حال حرکت دارند.

ها وان سیو (Ha Van Sieu)، معاون اداره‌ی ملی گردشگری ویتنام، در کنفرانس مطبوعاتی که طی همین ماه در همین زمینه برگزار کرد، گفت:

با اینکه کافه‌های راه‌آهن گردشگر جذب می‌کنند، اما در حقیقت، آن‌ها بعضی از قوانین را نقض می‌کنند.

او در ادامه افزود با اینکه از طرح‌های گردشگری جدید حمایت و آن‌ها را تشویق می‌کنند، اما آن‌ها باید از قوانین تبعیت کنند.

خیابان قطار؛ هانوی؛ تایلند

راه‌آهن تک مسیره‌ای که از میان محله قدیمی هانوی (Old Quarter) می‌گذرد، در دوران حکومت استعماری فرانسه در سال‌های ابتدایی قرن بیستم ساخته شد؛ اما ساختمان‌هایی که اکنون در فاصله‌ی نزدیک به راه‌آهن ساخته شده‌اند، متعلق به سال‌های پس از آن هستند. خانه‌هایی که تقریبا به جاده‌ها و راه‌آهن‌ها چسبیده‌اند ازجمله صحنه‌هایی هستند که در این شهر هفت و نیم میلیونی، کم نیستند.

محبوبیت خیابان قطار هانوی، به‌ویژه در میان اینستاگرامرها، در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در نوامبر ۲۰۱۸، در حدود ۷ هزار عکس از این خیابان با هشتگ trainstreet در اینستاگرام منتشر شد و اکنون، بیش از ۲۶ هزار عکس با این تگ در اینستاگرام موجود است. نمودار گوگل ترندز (Google Trends) که میزان جستجوهای انجام شده در گوگل را نشان می‌دهد نیز بیانگر افزایش جستجوی عبارت «train street Hanoi» (به زبان انگلیسی) طی دو سال گذشته است.

خیابان قطار؛ هانوی؛ تایلند

خیابان قطار هانوی به خاطر مسائل ایمنی به‌روی گردشگران بسته شد

ولی، به عقیده‌ی کریستین پاتراسیو پاساریبو، یکی از اینفلوئنسرهای اندونزیایی فعال در اینستاگرام، این خیابان هیچ ویژگی خاص و منحصربه‌فردی ندارد. او می‌گوید این خیابان طی دو سال گذشته به‌شدت در اینستاگرام معروف شده بود:

بنابراین، تصمیم گرفتم از آنجا بازدید کنم. شاید چون محل‌های مشابه آن را در شهرهای مختلف اندونزی دیده‌ام، نمی‌دانم چه‌چیز این نقطه اینقدر خاص است.

خیابان قطار؛ هانوی؛ تایلند

او در ادامه می‌افزاید:

با وجود گردشگران خارجی زیادی که [به اینجا] هجوم می‌آوردند، شرط می‌بندم که محلی‌ها هم هیچ چیز خاصی [درباره‌ی این خیابان] نمی‌بینند.

دیدم که زنی سبزی برای شام خرد می‌کرد، مرد محترمی مشغول شستن موتورش بود و چند کودک در اطراف مسیر راه‌آهن بازی می‌کردند. از نظر آن‌ها، آن روز هم روز دیگری بود.

خنده‌دار است که زندگی عادی یک نفر تا چه اندازه می‌تواند در نظر دیگران غیرعادی باشد.

خیابان قطار؛ هانوی؛ تایلند

کافه‌دارهای خیابان قطار هانوی درخواست بازگشایی و ادامه‌ی فعالیت خود را از مقامات مطرح کرده‌اند. آن‌ها قول داده‌اند که اقدامات ایمنی سخت‌گیرانه‌ای را برای حفظ ایمنی گردشگران اتخاذ کنند؛ رسم خطوط رنگی برای هشدار به گردشگران، اجازه ندادن به گردشگران برای نشستن یا ایستادن در مسیر قطار، نصب بلندگو برای اعلام حرکت قطارها، نصب موانع فلزی در جلوی مغازه‌ها و نیز، نصب دوربین‌های CCTV برای نظارت بر کسب‌وکارها و تضمین ایمنی بازدیدکنندگان از آن جمله هستند. اما مسئولان همچنان مخالف بازگشایی این مسیر هستند. 

ویتنام در سال‌های اخیر تبدیل به یک مقصد گردشگری پرطرفدار با محبوبیت فزاینده شده است. در سال ۱۹۹۸، تنها ۱٫۵ میلیون نفر به این کشور بکر و دست‌نخورده در جنوب شرق آسیا سفر کردند؛ اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به رقم خیره‌کننده‌ی ۱۵٫۵ میلیون نفر رسید که بیشتر از تعداد مسافران مراکش، سوییس یا آفریقای جنوبی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه