نیومی؛ رباتی که به جای شما سفر می‌کند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
نیومی؛ رباتی که به جای شما سفر می‌کند

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از سفر هوایی می‌ترسید یا به‌دلیل معلولیت جسمی یا پیری امکان سفر برای شما فراهم نیست، می‌توانید با ربات نیومی، به جاهای موردعلاقه‌تان سفر کنید.

آل نیپون ایرویز، ‌بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ژاپن، امیدوار است که با تولید ربات حضور از راه دور (telepresence robot) که می‌تواند به‌جای انسان‌ها به سفر هوایی برود، دیگر نیازی به پرواز با هواپیما، انتظار کشیدن در صف بازرسی امنیتی، عجله برای سوارشدن به هواپیما یا ساعت‌ها نشستن در فضای فشرده‌ی صندلی‌های اکونومی نباشد. این شرکت اخیراً از رباتی به نام «نیومی» (Newme) رونمایی کرده است که مردم با استفاده از آن می‌توانند بدون سوارشدن به هواپیما، سفر کنند.

ربات نیومی

نیومی با حدود ۱.۵ متر ارتفاع، شبیه به یک آیپد چرخ‌دار است که قابلیت ارسال ویدئوهای HD با رزولوشن 2k را دارد؛ به این ترتیب کاربر می‌تواند محیط اطراف ربات را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند، به‌طوری که بدون ترک محل زندگی‌اش احساس می‌کند که در آنجا حضور دارد.

ربات نیومی، تعدادی لوازم جانبی سفارشی‌شده برای بدنه نیز دارد که کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود برای کنترل روان‌تر ربات، آن را تنظیم کند، به‌نحوی که نسبت به ویدئو کنفرانس‌های رایج، پویایی و سازگاری بیشتری داشته باشد.

بنابراین اگر شما در شهر دیگری یک کنفرانس کاری دارید و باید در آنجا حضور داشته باشید، اما تمایلی به سفرکردن و ترک فرزندان‌تان ندارید، کافی است هدست واقعیت مجازی را روی سرتان بگذارید، کنترل‌های آن‌ را در دست بگیرید و این ربات را جای خودتان به محل کنفرانس بفرستید.

شینیا کاتانوزاکا (Shinya Katanozaka)، رئیس و مدیرعامل آل نیپون ایرویز، در بیانیه‌ای گفته است:

هلدینگ‌ آل نیپون ایرویز براساس ایجاد رابطه بین مردم شکل گرفته‌ است و آواتارها می‌تواند مردم سراسر جهان را به شکلی به یکدیگر وصل کنند که در سفرهای سنتی امکان‌پذیر نیست؛ درعین حال تداوم اعتقادات اصلی ما نیز به حساب می‌آیند. چشم‌انداز ما درباره‌ی سیاره‌ای که مردم بهتر به هم وصل می‌شوند، متکی به جدیدترین نوآوری‌ها در رباتیک لمسی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی است تا بتوان نحوه‌ی تعامل انسان‌ها با یکدیگر را تغییر داد. آواتارها با قراردادن دنیا در زیر نوک انگشتان شما، فرصت‌های جدیدی را به وجود خواهند آورد و باعث تغییر و تحول در همه‌ی امور از کسب‌وکار گرفته تا آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و تفریح می‌شوند.

ربات نیومی

فناوری نیومی می‌تواند به‌ویژه برای افراد دارای معلولیت شدید که قادر به ترک خانه خود نیستند و همچنین، افراد مسن مفید باشد. تابستان گذشته، افراد دچار ناتوانی جسمی، آسیب‌های نخاعی و سایر معلولیت‌های حرکتی توانستند با ربات‌های پیش‌خدمت‌ کنترل از راه دور به محل کار خود برگردند.

در واقع، این افراد معلول در طول مراسمی از آل نیپون ایرویز که در کافه‌ای در توکیو برگزار شد، از خانه‌ی خود ربات‌ها را کنترل می‌کردند. شرکت مذکور می‌خواهد در کنار پروازها و سایر خدمات، تجربیات روباتی را نیز از طریق وب‌سایتش در اختیار عموم مردم قرار دهد. این برنامه‌ی دور رس شاید زودتر از آنچه تصور می‌شود، اتفاق بیفتد. شرکت آل نیپون ایرویز گفته است که قصد راه‌اندازی ۱۰۰۰ ربات نیومی را تا تابستان آینده دارد که کاربران می‌توانند با کمک آن در رودیدادهای ورزشی و جلسات شرکت کنند یا حتی برای خرید به آن‌سوی دنیا بروند، بدون اینکه محل زندگی خود را ترک کنند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه