نخستین کتاب راهنمای سفر دنیا در لندن به نمایش درآمد

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
نخستین کتاب راهنمای سفر دنیا در لندن به نمایش درآمد

اولین کتاب چاپ شده راهنمای سفر در نمایشگاهی در موزه بریتانیا به نمایش درآمده است. این کتاب تصاویری دقیق از ونیز و اورشلیم دارد.

تصاویر واضح و زنده این کتاب از مقصدها و سرزمین‌های دور، زمانی که برای اولین بار منتشر شد، توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرد. دنبال‌کنندگان آن مشتاق بودند تا تصاویری که ارهارد رویچ از ونیز و اورشلیم کشیده بود، تکرار کنند. این تصاویر ۵۰۰ سال قبل از اینستاگرام منتشر شده‌اند.

کتاب زیارت سرزمین مقدس (Peregrinatio in Terram Sanctam)‌ اولین راهنمای سفر در دنیا است. این کتاب توسط برنارد فون بریدنباخ نوشته شده و تصاویر آن توسط ارهارد رویچ کشیده شده است. این کتاب در سال ۱۴۸۶ منتشر شد.

این دو نفر به سرعت به اولین اینفلوئنسرهای سفر در دنیا تبدیل شدند. این سفرنامه جزییاتی در مورد مسیر سفر آن دو از ایتالیا و در سراسر مدیترانه بود که نظر بسیاری از خوانندگان را جلب کرده بود. تصاویر این کتاب اولین تصاویر دقیقی بودند که از آن مقصدها تهیه شده بود؛ رودس، قاهره و بیروت. اهالی اروپا در قرن پانزدهم میلادی، مجذوب این راهنمای سفر شده بودند.

اولین راهنمای سفر دنیا

نقشه اورشلیم به نمایش درآمده در موزه بریتانیا

کسانی که برنامه‌ای برای سفر نداشتند، از دیدن تصاویر کتاب لذت می‌بردند. عده‌ای تصمیم گرفتند تا به زیارت سرزمین مقدس بروند و راهی سفر شدند. آنها عاشق نقشه اورشلیم بودند که از کتاب جدا می‌شد. این نقشه اولین نقشه چاپ شده از این شهر بود. این کتاب بارها چاپ شد.

فقط تعداد کمی از نسخه‌های اولیه این کتاب باقی مانده است و این نسخه‌ها نیز به ندرت در معرض دید عموم مردم قرار می‌گیرند. چون صفحات کتاب به نور حساس هستند و ممکن است در طولانی مدت آسیب ببینند.

اما اخیرا در لندن در موزه بریتانیا یکی از نسخه‌های این کتاب به نمایش درآمده است. این کتاب بخشی از مجموعه آثار موزه بریتانیا است ولی معمولا در معرض دید عموم قرار ندارد.

این کتاب در حال حاضر به عنوان بخشی از یک نمایشگاه جدید به نمایش درآمده است که روز پنجشنبه آغاز شد. این نمایشگاه با نام «الهام گرفته از شرق: چگونه دنیای اسلام بر هنر غربی تاثیر گذاشت؟» آغاز شده است. نقشه‌ی کتاب از اورشلیم که در مرکز آن قبه الصخره قرار دارد، در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

اولین راهنمای سفر دنیا

تصاویری از ونیز که در این کتاب به تصویر کشیده شده است، اولین تصاویر دقیقی است که دنیا از ونیز دیده است.

ماکسول بوفیلد، مسئول رسانه موزه بریتانیا به سی‌ان‌ن گفته است این سفرنامه به زبان لاتین نوشته شده است. البته سفر این دو نفر با آنچه که نویسندگان سفر امروزی می‌نویسند متفاوت بوده است. سفر آنها به سرزمین مقدس با ترک ونیز اغاز شده و به شکل دریایی ادامه پیدا کرده است و دو سال طول کشیده است. آنها سفر خود را در سال ۱۴۸۳ آغاز کردند و در سال ۱۴۸۴ به خانه بازگشتند.

اولین راهنمای سفر دنیا

تصاویر ونیز در پانصد سال گذشته تغییر زیادی نکرده است.

جولیا بارتروم، یکی از موزه‌داران موزه بریتانیا این کتاب را کتاب پرفروش قرن پانزدهم نامیده است و این موفقیت را به وجود تصاویر این کتاب نسبت می‌دهد. او می‌گوید:

قبل از این کتاب، بیشتر تصاویر از مکان‌هایی مثل ونیز و اورشلیم، ساختگی و غیرواقعی بودند. تعداد افراد بسیار کمی در اروپا قبلا این مکان‌ها را دیده بودند در نتیجه آنها ایده‌ای واقع‌گرایانه در مورد اینکه این مکان‌ها چه شکلی هستد، نداشتند.

این نمایشگاه در تاریخ ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد.

اگر قصد سفر به لندن با تور را دارید، تور لندن را در کجارو جستجو کرده و آفر موردنظرتان را از آژانس‌های مسافرتی معتبر همکار با پایین‌ترین هزینه خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه