گرفتن سلفی در کلیسای استخوان‌ها ممنوع شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
گرفتن سلفی در کلیسای استخوان‌ها ممنوع شد

با توجه به رفتارهای نامناسب گردشگران در استودان سدلک معروف به کلیسای استخوان‌ها، مقامات این کلیسا تصمیم به محدودکردن عکاسی و ممنوعیت سلفی گرفته‌اند.

استودان سدلک، یک نیایشگاه کوچک مسیحی کاتولیک به شمار می‌رود که در طبقه‌ی زیرین گورستان کلیسای همه قدیسان در حومه‌ی شهر کوتنا هرا در جمهوری چک و حدود ۷۲ کیلومتری پراگ قرار دارد و به‌دلیل دکوراسیون غیرمعمولش، با عنوان کلیسای استخوان‌ها نیز شناخته می‌شود. استخوان‌های حدود ۶۰ هزار اسکلت انسان که در محوطه‌ی این کلیسا به خاک سپرده شده بودند، برای تزئینات داخل کلیسا به‌خصوص لوسترهای بزرگ و معروف آن به کار رفته‌اند.

کلیسای استخوان ها

طراحی داخلی غیرسنتی استودان سدلک باعث جذب گردشگر از اقصانقاط دنیا به این منطقه‌ی آرام حومه‌ی شهر شده است؛ اما ازدحام بیش از حد گردشگران در عصر اینستاگرام به یک شمشیر دولبه می‌ماند. مدیر کلیسای سدلک در اظهاراتی عنوان کرد که از سال ۲۰۲۰، عکاسی در این کلیسا به‌شدت محدود خواهد شد. او افزود:

ما معتقدیم که بازدیدکنندگان به این تصمیم احترام خواهند گذاشت و علت اتخاذ چنین اقداماتی را حتماً درک خواهند کرد.

کلیسای استخوان ها

۵۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ از استودان سدلک دیدن کردند، رقمی که انتظار می‌رود سیر صعودی داشته باشد. تصمیم جدید مقامات این کلیسا به‌معنای ممنوعیت کامل عکس‌برداری نیست و بازدیدکنندگانی که قصد عکاسی دارند باید سه روز قبل اقدام به اخذ مجوز کنند.

استودان سدلک هم‌اکنون در حال بازسازی است که این موضوع می‌تواند به مدیریت ازدحام گردشگران کمک کند، با این حال مشکل اصلی عکاسی در این محل به رواج سلفی‌های نامناسب مربوط می‌شود.

با وجود علائمی که به زبان‌های مختلف از بازدیدکنندگان می‌خواهد،‌ مؤدبانه رفتار کنند و به یاد داشته باشند که این اسکلت‌ها هنوز هم بدن مردگان هستند، اما بسیاری از گردشگران، استخوان‌ها را از روی دیوارها برمی‌دارند و برای گرفتن عکس با آن‌ها سعی در لمس‌کردن، گذاشتن کلاه یا عینک آفتابی روی سر اسکلت‌ها دارند یا رفتارهای زشت دیگری انجام می‌دهند. علاوه بر این، حفاظت از این کلیسا اهمیت به‌سزایی دارد، چراکه مرکز تاریخی شهر کونتا هرا جزو میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید.

کلیسای استخوان ها

از آنجا که کلیسای جامع فرضیه بانوی ما و سنت جان باپتیست تحت مدیریت کلیسای سدلک و بخشی از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود، دستورالعمل‌های جدید عکاسی برای آن‌ نیز لحاظ خواهد شد. هنوز مشخص نیست که به‌غیر از قانون اخذ مجوز از سه روز قبل، محدودیت‌های جدید عکاسی شامل چه موارد دیگری می‌شود.

کلیسای استخوان ها

برخی جاذبه‌های معروف در سراسر دنیا نظیر موزه‌ی کاسا ازول معروف به خانه‌ی آبی در مکزیک که خانه‌ی فریدا کالو، هنرمند مشهور مکزیکی بود، از بازدیدکنندگانی که قصد عکاسی دارند، هزینه‌ی بیشتری دریافت می‌کند. سایر جاذبه‌ها نیز استفاده از مونوپاد را ممنوع یا عکاسی را محدود به اوقات خلوت‌تر کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه