دبیرخانه شهرهای خلاق در یونسکو راه‌ اندازی شد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
دبیرخانه شهرهای خلاق در یونسکو راه‌ اندازی شد

دبیرخانه شهرهای خلاق در کمیسیون ملی یونسکو راه‌اندازی شد، این دبیرخانه مرکزی مناسب برای انتقال فرصت‌ها و تجربیات جهانی دانست.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای گسترش همکاری بین ۱۸۰ شهری که از خلاقیت به‌عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند و برای رسیدن به هدف مشترکِ «قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قالب برنامه‌های توسعه‌ای در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی» با یکدیگر کار می‌کردند ایجاد شد.

بهمن نامور مطلق، معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران، با تاکید بر هم‌افزایی ملی بیشتر نهادهای مرتبط در حوزه شهرهای خلاق، برندسازی شهری را امری مهم دانست که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از قبیل شوراهای جهانی و یونسکو با آن مرتبط هستند و به آن توجه دارند. نامور با اشاره به باور یونسکو که اساسی‌ترین محورهای توسعه در جهان را شهرها می‌داند، خاطرنشان کرد که شهرها نقش مرکزی و تعیین کننده‌ای در جوامع بشری ایفا می‌کنند. آینده جهان، آینده شهرهاست و مرزهای کشورها به مراتب کمتر شده و قدرت و تاکید روی شهرها بیشتر می‌شود. وی همچنین جهان آینده را جهانی بدون مرز و با تمرکز روی شهرها معرفی کرد، به‌اندازه‌ای که در این زمینه گام‌های بلندی در اروپا برداشته شده است.

معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، تاکید کرد که سازمان‌های جهانی در خصوص پیشرفت پایدار شهری، برنامه‌هایی ارائه می‌کنند که ما هم در ایران می‌توانیم از این موقعیت‌ها استفاده کرده و آن‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. وی عملکرد ایران در استفاده از فرصت‌های جهانی را نامناسب دانسته و تاکید کرد باید بیش از پیش در استفاده و بهره‌برداری درست از این فرصت‌ها بکوشیم. همچنین تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه ایران را زمینه مناسبی برای استفاده درست از فرصت‌های جهانی و حضور هرچه بیشتر ایران در عرصه‌های بین‌المللی ارزیابی کرد.

وی مهم‌ترینِ طرح یونسکو را طرح «شهرهای خلاق» دانست که امروز از مهم‌ترین برندهای توسعه شهری به حساب می‌آیند. از بین ۱۸۰ شهری که این شبکه را تشکیل داده‌اند، سهم ایران فقط دو شهر اصفهان و رشت است. در حالی که ایران از تمدن بالایی برخوردار است و باید سهم بیشتری در این شهرها داشته باشد.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو - ایران درباره همکاری وزارت کشور با این کمیسیون نیز تاکید کرد که وزارت کشور از اهمیت این برند سازی‌ها و برندهای شهری آگاه بوده و می‌داند که شهرهای جهانی مانند شهرهای هوشمند، شهرهای پاک و شهرهای خلاق تا چه اندازه می‌توانند در توسعه شهری موثر بوده و در تحقق آن مفید باشد.

او همچنین به برگزاری یک جلسه‌ توسط دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران و مهنام مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی با گروه فرهنگ این کمیسیون و جمالی‌نژاد معاون عمران، توسعه وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور و مدیران این وزارتخانه اشاره کرد که قرار است برای هماهنگی و هم‌افزایی بین این کمیسیون و وزارت کشور و انتقال فرصت‌ها و تجربیات جهانی، فعالیت‌هایی که هم‌پوشانی دارند را حذف و دبیرخانه‌ای در همین راستا ایجاد کنند.

نامور تاکید کرد که در این جلسه قرار شد تا شورای سیاستگذاری برندهای شهری در وزارت کشور راه‌اندازی شود و در آن نهادهای مربوطه، مانند وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کمیسیون ملی یونسکو- ایران، با مشارکت یکدیگر، در توزیع عادلانه برندها و توسعه شهری ایران با هم همکاری کنند.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه