امضا سند همکاری بین ایران و سازمان جهانی جهانگردی

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
امضا سند همکاری بین ایران و سازمان جهانی جهانگردی

سند همکاری بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با سازمان جهانی جهانگردی در اسپانیا امضا شد.

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان میراث فرهنگی ایران و سازمان جهانی جهانگردی در حاشیه نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا به امضای علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و زوراب پلولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی رسید. اولین بند این تفاهم‌نامه با موضوع کمک‌های فنی آغاز شده است که بر اساس آن، دبیرخانه سازمان جهانی جهانگردی در حوزه‌های فنی به جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد. همکاری در زمینه بوم‌گردی و گردشگری روستایی از دیگر محورهای این سند همکاری است که سازمان جهانی گردشگری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشارکت یکدیگر نسبت به ایجاد یک چارچوب همکاری در زمینه بوم‌گردی و گردشگری روستایی اقدام می‌کنند. با در نظر گرفتن برنامه کاری سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۰ و برنامه گردشگری ایران، پیشنهاد شده است که جمهوری اسلامی ایران و سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۲۰ همایشی مشترک با موضوع بوم‌گردی و گردشگری روستایی برگزار کنند.

مدیریت تصویر و جایگاه‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران محور دیگر این سند همکاری است که بر اساس آن، سازمان جهانی گردشگری از طریق اجرای پروژه‌هایی، سازمان میراث فرهنگی را در زمینه ایجاد تصویری مثبت از ایران در بازار جهانی، به عنوان مقصدی امن با هویت فرهنگی بی‌نظیر و تنوع غنی، حمایت کند. ایجاد مرکز بین‌المللی صنایع دستی و گردشگری از بندهای دیگر این سند همکاری است که بر اساس آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علاقه‌مندی خود را به ایجاد مرکزی بین‌المللی در زمینه صنایع دستی و گردشگری در جمهوری اسلامی ایران ابراز کرده و از سازمان جهانی جهانگردی درخواست حمایت کرده است.

همکاری در فعالیت‌های راه ابریشم محور دیگر این سند است که دو طرف بر نقش مهم ایران در برنامه راه ابریشم تاکید و تایید کردند که همکاری گسترده‌تر از طریق اشتراک همه بخش‌ها، شرکا و ذی‌نفعان برای اجرای برنامه‌های ابتکاری مشترک با هدف تقویت نقش ایران در این روند توسعه‌ای و ترویجی، ضروری است. همکاری در زمینه ایجاد پروژه پایلوت برای ترویج گردشگری قابل دسترسی (Accessible Tourism)، در این سند همکاری گنجانده شده است که بر اساس آن در ایران، دو طرف موافقت کردند که در خصوص پروژه پایلوت برای ترویج گردشگری قابل دسترسی مذاکره کنند.

مونسان که به همراه تعدادی از مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حضور در نمایشگاه گردشگری فیتور، به منظور تقویت راهکارهای افزایش جذب گردشگر به کشور به اسپانیا سفر کرده است، در نخستین روز این نمایشگاه در غرفه ایران میزبان پادشاه و ملکه اسپانیا، رئیس کنگره نمایندگان این کشور و دبیرکل سازمان جهانی گردشگری بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نمایشگاه فیتور در نشستی با حضور تورگردانان ایرانی، چالش‌های گردشگری را مورد توجه قرار داد و با وزیر صنعت و گردشگری اسپانیا نیز دیداری داشت که درباره تبادل گردشگر بین دو کشور و تبدیل بناهای تاریخی به هتل‌های گردشگری مذاکراتی انجام شد.

مونسان در دیدار با جوسپ آلبرتو کورتس گاریدو، رییس موزه باستان‌شناسی آلیکانته و سزار آئوگوستو آسنسیو، نماینده فرهنگی استان آلیکانته اسپانیا، در حاشیه این سفر درباره نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» که قرار است اسفندماه در آن موزه برگزار شود، توافق‌هایی کردند.

عکس از خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه