تور مجازی سی و سه پل، طولانی‌ ترین پل زاینده رود

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
تور مجازی سی و سه پل، طولانی‌ ترین پل زاینده رود

سی و سه پل از جمله جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که با کمک فناوری تور مجازی، امکان بازدید از آن فراهم شده است.

پل الله‌وردی خان که با نام سی و سه پل معروف است، از مشهور‌ترین پل‌های ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل، که در دوران شاه عباس اول صفوی ساخته شده، با نام‌های پل شاه عباس، پل جلفا، پل چهل چشمه، پل زاینده رود و پل سی و چشمه نیز شناخته می‌شود.

 فناوری تور مجازی به شما کمک خواهد کرد تا به‌صورت مجازی از این جاذبه دیدن کنید.

اگر قصد داشته باشید تا با سفر به اصفهان،‌ بازدید حضوری از سی و سه پل را تجربه کنید، شما می‌توانید در کجارو به‌سادگی به جست‌و‌جوی تور اصفهان یا هر شهر دیگری بپردازید و از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور به این شهر زیبا و پرخاطره را انتخاب کنید.

سی و سه پل که به دست الله‌وردی خان اوندیلادزه روی زاینده رود ساخته شده است، دارای ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض است و بدین ترتیب، طولانی‌ترین پل روی زاینده‌رود به شمار می‌رود. هرچند که سی و سه پل از موادی مانند سنگ، آجر، ملاط ساروج و گچ ساخته شده، اما معماری آن به‌گونه‌ای است که رطوبت، دوام آن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل، در طولانی مدت به آن آسیبی نرسیده است. هرچند در سال‌های اخیر، خشکسالی‌های زاینده رود تهدیدی برای این جاذبه گردشگری به شمار رفته، اما این مکان، همچنان به‌عنوان یکی از دیدنی‌های شاخص و زیبای شهر اصفهان شناخته می‌شود، و همه ساله گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران و جهان از آن دیدن می‌کنند.

سی و سه پل

سی و سه پل در زمان شاه عباس دارای ۴۰ دهانه بود، اما به مرور زمان با کشت درختان و انحراف آب، برخی از دهانه‌های آن متروک شد. به همین دلیل، در سال ۱۳۳۰، به دستور مصطفی‌خان مستوفی، «شهردار وقت اصفهان»، زمین‌های اطراف پل آزاد شده و پس از باز کردن مجرایی برای عبور آب،‌ دیواری در سمت شمال پل ساخته شد که بقایای آن هنوز قابل‌مشاهده است.

سی و سه پل در گذشته، مکانی برای برگزاری دو مراسم مهم در سال بود.

نخستین مراسم با نام جشن آبریزگان یا آب‌پاشان، با حضور شاه، بزرگان، شعرا، رجال و سایر مردم، در ۱۳ تیر هر سال اجرا می‌شد. شرکت کنندگان در جشن آبریزگان، این روز را با پاشیدن آب و گلاب روی یکدیگر جشن می‌گرفتد.

جشن دوم خاج‌شویان نام داشت و یکی از جشن‌های مسیحیت بود که در آن، پیروان این دین به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح و با اعتقاد بر اینکه آب در این روز مقدس شده، به درون آب‌های جاری رفته و شنا می‌کردند. این مراسم همه ساله توسط ارمنیان اصفهان در تاریخ ۱۳ ژانویه یا ۲۴ دی در کنار سی و سه پل برگزار می‌‌شده و در آن، ارامنه حق داشتند تا در میدان ابتدای پل با سایر شهروندان اصفهانی به تبادل کالا بپردازند، اما اجازه نداشتند از پل عبور کنند.

سی و سه پل

علاوه بر نکات ذکر شده، در دو سمت سی و سه پل،‌ ۹۹ طاق‌نمای سرپوشیده وجود دارد که پیاده‌رویی باریک و مسقف را ایجاد کرده است. در گذشته، در این پیاده‌رو که از یک سمت به رودخانه و از سمتی دیگر به میانه پل مشرف است، تابلوهای نقاشی وجود داشته که امروزه اثری از آن‌ها باقی نمانده است.

در انتها،‌ از شما دعوت می‌کنیم تا با استفاده از فناوری تور مجازی، از این شاهکار معماری دوره صفویه، دیدن کنید.


si-o-se-pol In Rainy Night

منبع عکس کاور: گوگل مپ

منبع تصویر تور مجازی: https://omid360.com/iran/

مطالب مرتبط:

دیدگاه