تاثیرات منفی تغییرات جوی روی پارک های ملی آمریکا فاش شد

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
تاثیرات منفی تغییرات جوی روی پارک های ملی آمریکا فاش شد

پژوهش جدیدی که روی پارک‌های ملی آمریکا انجام شده اعلام کرده است که این پارک‌ها خیلی سریع‌تر از سایر نقاط کشور در حال گرم‌تر و در نتیجه، خشک شدن هستند.

یک پارک ملی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. آن‌ها زیستگاه اکوسیستم‌های بی‌بدیل، سایت‌های فرهنگی و حیات وحش فوق‌العاده‌ای هستند. اما پژوهشی که به‌تازگی در آمریکا منتشر شده است می‌گوید، حال پارک‌های ملی این کشور اصلا خوب نیست.

این مطالعه توضیح می‌دهد که دمای هوا در همه ۴۱۷ منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی آمریکا تا ۱٫۸ درجه فارنهایت بیشتر شده که دو برابر افزایش دمایی است که در سایر مناطق کشور به ثبت رسیده است. همچنین، هم‌زمان با افزایش دمای هوا و تشدید خشکسالی در این مناطق، از میزان بارندگی نیز به‌شدت کاسته شده است.

چرا این اتفاق افتاد؟

بلو ریج پارک وی

بلوریج پارک وی: کارولینی شمالی / ویرجینیا: این پارک-راه پرپیچ‌وخم ۴۶۹ مایلی که از دو ایالت می‌گذرد، شامل مناظر زیبایی از ارتفاعات آپالاچی است که هر فصل به رنگی درمی‌آیند. برگ‌های رنگارنگ پاییزی را به‌همراه طلوع خورشید در پشت کوه‌های براوراد در نزدیکی اشویل مشاهده می‌کنید

پاتریک گونزالس، دانشمند تغییرات آب و هوایی در دانشگاه برکلی، کالیفرنیا، و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید:

دلیل اینکه پارک‌های ملی دچار تحت‌تاثیر منفی تغییرات آب و هوایی قرار گرفته‌اند، به خاطر موقعیت جغرافیایی آن‌ها است. بخش زیادی از پارک‌های ملی در منطقه‌ی شمالگان، در ارتفاعات بالا یا در مناطقی با آب و هوای خشک در جنوب غربی آمریکا قرار گرفته‌اند.

با توجه به یافته‌های این مطالعه، دمای بالا در اغلب موارد ناشی از این واقعیت است که بخش زیادی از پارک‌های ملی در ارتفاعات بالا قرار دارند که «به‌دلیل اتمسفر نازک‌تر آن، هوا سریع‌تر گرم می‌شود».

گلدن گیتس کالیفرنیا

منطقه تفریحی ملی گلدن گیتس، کالیفرنیا: مسافران می‌توانند در میان این درختان قرمز رنگ کهن سال در جنگل میور که بخشی از سایت گلدن گیت است، به گشت‌وگذار بپردازند

بیشتر از نیمی از پارک‌های کشور (حدود ۶۳٪) در آلاسکا هستند و بیشترین افزایش دما را تجربه می‌کنند.

گونزالس به خبرنگار سی ان ان گفت:

پرمافراست (خاک منجمد در نواحی یخبندان دائمی) در حال ذوب شدن است.

زمین این مناطق به خاطر سرد بودن هوا در بیشتر سال یخ‌زده است، بنابراین زمانی که هوا گرم می‌شود زمین هم ذوب می‌شود.

پارک ملی گرند کانیون

پارک ملی گراند کانیون، آریزونا: دومین پارک ملی محبوب در آمریکا، گراند کانیون نخستین بار در زمان تئودور روزولت به‌عنوان یک بنای یادبود ملی مورد محافظت قرار گرفت. تماشای طلوع خورشید در پارک نورث ریم، تجربه‌ای باشکوه و به‌یادماندنی خواهد بود

گونزالس می‌گوید وقتی که برف‌ها آب می‌شوند، رنگ زمین بدون برف تیره‌تر می‌شود:

و همه ما می‌دانیم که رنگ‌های تیره‌تر نور بیشتری را جذب می‌کنند و داغ‌تر می‌شوند.

این مسئله نه‌تنها یخچال‌ها را در معرض خطر قرار داده، بلکه خرس‌های قطبی که حیات‌شان به یخ دریا وابسته است را هم ترسانده است. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که بارش‌ها نیز تا ۱۲٪ در همه پارک‌های ملی کاهش یافته، در حالی که این نرخ در کل آمریکا تنها ۳٪ است.

پیامدهای این رویداد برای پارک‌ها چیست؟

کوه های بزرگ اسموکی

پارک ملی کوه‌های بزرگ اسموکی، کارولینای شمالی / تنسی: محبوب‌ترین پارک از میان ۵۹ پارک ملی مهم که انواع مختلفی از حیوانات و گیاهان حفاظت شده در آن زیست می‌کنند. از ورودی پارک در نزدیکی چروکی، کارولینای شمالی، وارد پارک بشوید تا از دیدن «اوکونالوفتی اورلوک» لذت ببرید

بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۲۰۰۰، حدود ۶۴۰ متر از ارتفاع یخچال میور (Muir Glacier) در پارک ملی خلیج گلیشر (Glacier Bay National Park) در آلاسکا کاسته شده است؛ جنگل‌های پارک ملی یوسمیتی و مناطق حفاظت‌شده‌ی ملی نوآتاک (Noatak National Preserve) تحلیل رفته و نابوده شده‌اند.

مناطق وسیعی از جنگل‌ها در پارک ملی یلو استون به خاطر خشکسالی و سوسک‌های پوست‌خوار که در اثر تغییرات آب و هوایی به درختان حمله می‌کنند، در حال مرگ هستند و در مناطقی مانند پارک ملی یوسمیتی و مناطق حفاظت شده‌ی آلاسکا، درختانی در حال روییدن در دشت‌ها و مراتع هستند.

گیت وی نیویورک

منطقه ملی تفریحی گیت وی، نیویورک / نیوجرسی: طلوع آفتاب در سندی هوک، از طرف نیوجرسی، ارزش این را دارد که صبح زود از خواب بیدار بشوید. گیت وی، سه واحد جغرافیایی دارد: سندی هوک در نیوجرسی و خلیج جامائیکا و جزیره‌‌ی استاتن، هر دو در نیویورک

دانشمندان معتقدند که وضعیت از این هم بدتر خواهد شد. تا سال ۲۱۰۰، پارک ملی یلو استون (اولین پارک ملی جهان) شاهد آتش‌سوزی‌هایی وسیع‌تر و سرکش‌تر خواهد بود که ۱۰ برابر بیشتر از آتش‌سوزی‌های قبلی، جنگل‌ها را به کام آتش خواهد کشاند. پارک ملی درختان جاشوا (Joshua Tree National Park) هم شاهد جان دادن تدریجی درختان جاشوای معروفش است. دمای هوا در پارک‌های ملی کشور در قرن بیست و یکم ۶ برابر سریع‌تر از قرن بیست و یکم بیشتر خواهد شد. هوای پارک‌های ملی آلاسکا نیز تا ۱۶ درجه‌ی فارنهایت گرم‌تر می‌شود.

راهکارهای حل این مشکل چیست؟

دریاچه مید، آریزونا

منطقه ملی تفریحی دریاچه مید، آریزونا / نوادا: دریاچه‌ی مید که اینجا از هوور دام دیده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین نقاط در این پارک ۱ و نیم میلیون هکتاری است که شامل کانیون‌ها، کوه‌ها، دره‌ها و دو دریاچه است (دریاچه‌ی دیگر موهاوی است). ۹ بیابان بکر و دست نخورده هم در آن وجود دارد

گونزالس معتقد است که هنوز هم راهی برای برگشت به وضعیت گذشته وجود دارد. افزایش دمای هوا را می‌توان به تغییرات جوی ناشی از کارهای انسان نسبت داد:

دی اکسید کربن در ۸۰۰٬۰۰۰ سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است که خیلی بیشتر از دامنه‌ی طبیعی تغییرات است. علاوه بر این، کربنی که دانشمندان در اتمسفر یافته‌اند ترکیب شیمیایی منحصربه‌فردی دارد که متفاوت از کربنی است که از آتشفشان‌ها و کارخانه‌ها در هوا منتشر می‌شود.

ما میزان آلودگی کربن ناشی از خودروها، نیروگاه‌های برق و جنگل‌زدایی را محاسبه کردیم و متوجه شدیم که فعالیت‌های انسانی هر سال ۹٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تن کربن (۹ میلیارد تن) را وارد جو زمین می‌کند، اما جنگل‌ها و آب‌های اقیانوس تنها ۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تن (۵ میلیارد تن) را می‌توانند در هر سال جذب خود کنند.

نچیز تریس پارک وی

نچیز تریس پارک وی، آلاباما / می سی سی پی / تنسی: این راه قدیمی و تاریخی زمانی یکی از جاده‌های اصلی در ساوت وست قدیم محسوب می‌شد و از میان زمین‌های چیکاساو و چاکتاو می‌گذشت تا از نچیز به ناشویل برسد. بخشی از این راه هنوز هم وجود دارد

بر اساس این مطالعه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند موجب کاهش حداقل یک دوم و حداکثر دو سوم از دمای پیش‌بینی‌شده شود.

گونزالس برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کند که از خودروهای شخصی خودتان استفاده نکنید:

پیاده‌روی کنید، دوچرخه‌سواری کنید و از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. کاهش آلودگی کربن از منابع انسانی می‌تواند پارک‌ها را از گرم شدن بیشتر نجات بدهد.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه