کاهش تولید پلاستیک به کمک صنعت گردشگری

رسول نوری
رسول نوری جمعه، ۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کاهش تولید پلاستیک به کمک صنعت گردشگری

چه در ناهارخوری‌ها و چه در اتاق‌های هتل و سایر مکان‌ها، صاحبان مشاغل در سراسر صنعت گردشگری، در حال پیدا کردن راه‌هایی برای حذف پلاستیک هستند.

صاحبان مشاغل مختلف در سراسر صنعت گردشگری همگی بر سر این مسئله توافق دارند که زمان یافتن جایگزینی برای پلاستیک فرا رسیده است. هتل‌ها، خطوط کشتی‌رانی، خطوط هوایی، کافه‌ها و حتی شهرهای بزرگ در حال پیوستن به فعالان محیط زیست برای کاهش مصرف پلاستیک‌ها هستند و هدفشان نی‌های نوشیدنی، بطری‌های آب، قاشق و چنگال و کارد، کیسه‌های یک‌بار مصرف و حتی آن  شامپوهای کوچکی که همگی دوست داریم به خانه ببریم است.

بنابر گزارش‌های اتحادیه‌ی آلودگی پلاستیکی، هر سال حدود ۳۰ میلیون تن زباله‌ی پلاستیکی فقط در «ایالات متحده‌ی آمریکا» دور انداخته می‌شود که تنها هشت درصد از آن بازیافت می‌گردد. باقی این پلاستیک‌ها از مکان‌های دفن زباله و اقیانوس‌ها سردرمی‌آورند. امروزه پلاستیک‌ها راه خودشان را به سفره‌های آب زیرزمینی، زنجیره‌ی غذایی ما و شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های مختلف باز کرده اند. اگر این آمارها به سرعت عادت‌های مصرف پلاستیک را در ما تغییر ندهند، شاید تصویری از لاک‌پشت بیچاره‌ای که یک نی در بینی‌اش فرو رفته ما را تکانی بدهد.

در سال‌های گذشته، شرکت‌های مسافرتی بزرگ و کوچک قدم‌هایی برای حذف و جایگزینی پلاستیک انجام داده اند. در دریا، «ناوگان سلطنتی کارائیب» با ۵۰ کشتی وعده داده که تا پایان سال ۲۰۱۸ استفاده از نی‌های پلاستیکی را متوقف کند و شرکت‌هایی مانند «کیونارد» (Cunard) و «پی اند او» (P&O) اعلام کرده‌اند که کلیه‌ی ظروف و وسایل پلاستیکی یک‌بارمصرف را از تجهیزات خود حذف می‌کنند.

در آسمان، هواپیمایی «آلاسکا» و هواپیمایی «آمریکن» در حال استفاده از نی‌های بامبو به‌جای نی‌های پلاستیکی هستند. ممکن است تأثیر این حرکت کم به نظر برسد اما برای کشوری مانند آمریکا، این اقدام منجر به کاهش تولید سالانه ۷۱,۰۰۰ زباله‌ی پلاستیکی می‌شود. (برای درک بهتر، بد نیست بدانید این رقم معادل وزن ۱۲ فیل کوچک است).

چنگال پلاستیکی

هتل‌های معروف نیز در حال ایجاد تغییرات اساسی هستند. «مریت اینترنشنال» (Marriott International) به مرور در حال تبدیل تجهیزات پخش و نگهداری شامپوی خود به سیستمی است که این شرکت را از سالانه ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار بطری پلاستیکی کوچک بی‌نیاز می‌کند. از سپتامبر ۲۰۱۸ نی‌های پلاستیکی در دارایی‌هایی شرکت «هایِت» (Hyatt) در سرتاسر جهان استفاده نمی‌شوند.

این لیست هم‌چنان ادامه دارد: شرکت «هیلتون» (Hilton) در سطح جهانی در حال توقف استفاده از نی‌های پلاستیکی تا پایان سال ۲۰۱۸ است. «میلنیوم هتلز» (Millennium Hotels) در حال کار روی حذف سایر ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف مانند قاشق و چنگل و کارد است. گروه هتل‌های «سیکس سنسز» (Six Senses) فقط از بطری‌های آب شیشه‌ای استفاده می‌کند که به تنهایی حدود یک میلیون بطری پلاستیکی را از چرخه‌ی تولید خارج می‌کند.

راهبر بخش پایداری و دوام «وان هتلز» (1 Hotels) کلیدهای پلاستیکی را با کلیدهایی که از پنج نوع چوپ بازیافت شده ساخته شده‌اند، جایگزین کرده است. تمامی اتاق‌ها آب تصفیه شده ارائه می‌دهند و نیازی به استفاده از بطری‌های پلاستیکی نیست و چوب لباسی‌ها تماما از موادی ساخته شده‌اند که پس از مصرف بازیافت شده‌اند. همچنین به جای استفاده از دفترچه یادداشت‌های کاغذی از یک تخته‌ی گچی کوچک استفاده می‌شود.

«هانا برانفمن» (Hannah Bronfman) مدیر مسئول بخش دوام شرکت در این باره گفت:

برند «وان هتلز»  نخستین شرکت هتل‌داری جهان است که با هدفی جز سودآوری تأسیس شده است. ما معتقدیم که تغییرات با موارد کوچک شروع شده و فراگیر می‌شوند.

مقامات دولتی محلی نیز در حال ایفای نقش هستند. در «فلوریدا»، سواحل «فورت مایرز» (Fort Myers) استفاده و فروش نی‌های پلاستیکی را در اوایل سال ۲۰۱۸ ممنوع اعلام کرد و جزایر «سنیبل» (Sanibel) که در همسایگی این سواحل هستند در ماه جولای این شیوه را پیروی کردند. این ممنوعیت به حفظ خطوط ساحلی این منطقه که حدود ۳۰ کیلومتر است و رقمی نزدیک به ۶۷۵ لانه‌ی لاک‌پشت را در برمی‌گیرد کمک می‌کند.

طی ماه آپریل در «جزایر گالاپاگوس» (Galápagos Islands) و در جریان جشن روز زمین این جزیره، ممنوعیتی برای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف که شامل نی و کیسه‌های پلاستیکی نیز می‌شود اعلام شد. «میامی بیچ»، «سیاتل»، «اسکاتلند» و «بلیز» نیز همگی ممنوعیت‌هایی برای  استفاده از نی‌های پلاستیکی اعلام کرده‌اند.

می‌خواهید بدانید چه کمکی از شما برمی‌آید؟ از برندها و صاحبان مشاغل کوچک‌تر که قصد ایجاد تغییر در معضل پلاستیک را دارند حمایت کنید: برای مثال، «شلبورن دابلین» (Shelbourne Dublin)، یک هتل رنسانسی در پایتخت «ایرلند» سالانه از مصرف حدود ۱۵۰,۰۰۰ نی پلاستیکی و ۵۵,۰۰۰ قاشق هم‌زن پلاستیکی جلوگیری می‌کند.

یک هتل بوتیک در «فیجی» به نام «نِمالی» (namale) استفاده از نی‌ها و کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد و از مصرف حدود ۳۶,۰۰۰ کیسه در سال جلوگیری کرد. در شهر «نیویورک» آقای «دنی میر» (Danny Meyer) سخن‌گوی «یونین اسکوئر هاسپیتلیتی گروپ» (یا به اختصار USHG) جایگزینی نی‌های پلاستیکی با مواد تجزیه‌پذیر در محیط زیست را در رستوران‌ها و کافه‌های این شرکت اعلام کرد. این مورد شامل مکان‌های پرطرفدار و شلوغی مانند رستوران «مایالینو» (maialino) و کافه‌ی «پورش لایت» (Porchlight) نیز می‌شود.

می‌خواهید بدانید چه کمکی از شما برمی‌آید؟ از برندها و صاحبان مشاغل کوچک‌تر که قصد ایجاد تغییر در معضل پلاستیک را دارند حمایت کنید

در سطوح پایین‌تر، می‌توانید به فکر استفاده از نی‌های چندبار مصرف و قابل‌حمل باشید. می‌توانید یک بطری آب مانند نمونه‌‌ی ساخته شده توسط شرکت «اس ول»  (S’well) را که مدل‌های مختلفی از بطری‌های مخصوص سفر طراحی کرده خریداری کنید. می‌توانید از برنامه‌های کاربردی مانند «ری فیل» (Refill) یا «تپ»(Tap) برای پیدا کردن نزدیک‌ترین محل‌های گردآوری و بازیافت زباله در سراسر دنیا استفاده کنید.

اگر به کسب اطلاعات بیش‌تر علاقه‌مند هستید سری بزنید به سازمان‌هایی مانند «شبکه‌ی روز زمین» (Earth Day Network)، «اتحادیه‌ی آلودگی پلاستیکی» (Plastic Pollution Coalition)، «اکو سایکل» (EcoCycle) و «بنیاد اقیانوس پلاستیکی» (Plastic Oceans Foundation) که شرکتی خصوصی بوده و خدماتی نیز به گردشگرانی که قصد اقدامی عملی را دارند ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع AFAR

دیدگاه