تاثیر کاهش سفر زائران ایرانی بر گردشگری دینی عراق

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
تاثیر کاهش سفر زائران ایرانی بر گردشگری دینی عراق

گردشگری دینی عراق با کاهش سفر زائران ایرانی به مرز فلج شدن رسیده است.

بر اساس اظهارت کارشناسان و فعالان اقتصادی عراق، هزاران کارگر در هتل‌ها و رستوران‌های کربلا و نجف و بغداد در اثر کاهش چشمگیر زائران ایرانی به عراق، بیکار شده‌اند و در عراق گردشگری مذهبی به مرز فلج شدن رسیده است.

این کارشناسان نسبت به عواقب اقتصادی و اجتماعی این امر در شهرهای زائرپذیر عراق در اظهارنظرهای مختلف با رسانه‌های عراقی هشدار دادند.

باسم جمیل انطوان، کارشناس اقتصادی گفت:

تعداد زائران ایرانی که برای زیارت مراقد مقدس و مراسم زیارت اربعین امام حسین (ع) سالیانه وارد عراق می‌شوند، سه و نیم میلیون نفر است؛ اما تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران باعث شد تا علاوه بر کاهش زائران ایرانی طی ماه گذشته، بخش گردشگری مذهبی عراق به تعطیلی نزدیک شود.

به گفته وی، این تحریم‌ها باعث کاهش تعداد زائران ایرانی و گسترش بیکاری در عراق شد.

این کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کرد که امسال تعداد زائران ایرانی در زیارت اربعین امام حسین (ع) نسبت به سال‌های گذشته، به دلیل افزایش هزینه زیارت و کاهش ۶۰  درصدی ارزش پول ایران در مقابل دلار، کاهش یابد.

سازمان گردشگری عراق پیش‌تر نیز از کاهش چشمگیر ورود زائران ایرانی به عراق خبر داده بود.

روزانه تعداد زائران ورودی به عراق پنج هزار نفر بود، اما اکنون این تعداد به ۴۰۰ نفر کاهش یافته است. هزاران کارگر در کربلا به‌دلیل کاهش زائران ایرانی،  بیکار شده‌اند.

کمیسیون اقتصادی شورای استان کربلا از تاثیر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا بر استان کربلا خبر داد و گفت که این تحریم‌ها باعث بیکاری هزاران کارگر از هتل‌ها و بازارها شد.

به گفته ناصر الخزعلی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای استان کربلا این استان متکی بر گردشگری مذهبی است و دسترسی زائران ایرانی به کربلا پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران و آشفته شدن وضع اقتصادی، دشوار شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای استان کربلا افزود:

هزاران کارگر بیکار شدند و ده‌ها هتل در این استان بسته شدند.

صائب ابوغنیم، رئیس اتحادیه هتل‌های نجف نیز گفت که مسافران ایرانی بیش از ۸۵ درصد زائرین نجف را تشکیل می‌دادند که آمار دقیقی از مسافرین ایرانی موجود در هتل‌های نجف در حال حاضر در دست نیست.

ابوغنیم افزود:

بیش از ۳۵ پرواز روزانه بین ایران و عراق در فرودگاه نجف نیز وجود داشت که امروز به ۱۲ پرواز کاهش یافته که اکثرا مسافرین عراقی را به ایران می‌رساند.

به غیر از پرداخت ۴۰  دلار پول ویزای عراق، بلیت هواپیما و قیمت‌های داخل عراق به دلیل کاهش قیمت ارز ریال ایرانی گران شده و از کسانی که قصد زیارت به عتبات عراقی را دارند، توصیه می‌کنند از این امر صرف‌نظر کنند.

رئیس اتحادیه هتل‌های نجف گفت:

به دلیل مجازات‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران گردشگری در نجف از بین رفته است و ما آمادگی کاهش قیمت هتل‌ها برای زائران ایرانی به نصف، را داریم.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه