۹ فیلم که شما را عاشق پاریس می‌‌کند

صنم وفقی
صنم وفقی چهار شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
۹ فیلم که شما را عاشق پاریس می‌‌کند

فیلم‌های ساخته شده در پاریس، اغلب تصاویر خیره‌کننده‌ای را از دیدنی‌های این شهر به نمایش می‌گذارند؛ تصاویری که دل هر ببینده‌ای را بی‌شک خواهد لرزاند. با ۹ فیلمی که شما را عاشق پاریس می‌کند، آشنا شوید.   

اکثر گردشگرانی که به پاریس سفر می‌کنند، در صفحات اجتماعی خود دیالوگ معروفی را که ریک به ایلسا در فیلم کازابلانکا می‌گوید، به اشتراک می‌گذارند:

ما همیشه پاریس را خواهیم داشت.

اما اگر شما تا امروز جزو آن گردشگران خوش‌اقبال نبوده‌اید و پا به شهر نور نگذاشته‌اید، با تماشای ۹ فیلم‌ زیر می‌توانید «همیشه پاریس را داشته باشید».

صورت مضحک (۱۹۵۷)

۹ فیلم عاشق پاریس

فیلم موزیکال صورت مضحک با کارگردانی استنلی دونن، دیالوگ‌‌هایی را دنبال می‌کند که میان یک عکاس (فرد آستری) و زنی فیلسوف‌مآب (آدری هپبورن) صورت می‌گیرد. آن‌ها در حال قدم زدن در خیابان‌های پاریس، درباره دنیای مد، اگزیستانسیالیسم و عشق گفت و گو می‌کنند. در میان موسیقی‌های بی‌نظیر فیلم که توسط جورج و ایرا گرشوین نوشته شده است، «سلام پاریس» زیبایی متفاوتی دارد. این قطعه در صحنه‌ای اجرا می‌شود که طی آن هپبورن، آستری و کی تامپسون با گذر از نقاط دیدنی پاریس، به‌طور اتفاقی همدیگر را هنگام بالا رفتن از برج ایفل ملاقات می‌کنند. همراه با اکتشافات طنزآمیز فیلم پیرامون فلسفه اگزیستانسیالیسم، بینندگان به کلاب جاز معروف «لو کوو د لو هوشت» (Le Caveau de la Huchette) در محله کوارتر قدم می‌گذارند؛ کلابی که صحنه فیلم‌هایی مانند لالالند نیز بوده است و همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین کلاب‌های جاز پاریس به کار خود ادامه می‌دهد.

  • فرانسه، پاریس، خیابان د لو هوشت، لو کوو د لو هوشت

دسته جداافتاده‌ها (۱۹۶۴)

۹ فیلم عاشق پاریس

دسته جداافتاده‌ها یکی از فیلم‌‌های فراموش‌نشدنی سینمای فرانسه است، به‌خصوص در صحنه‌ای که کاراکتر‌های اصلی فیلم (آنا کارینا، کلود براسور و سامی فری) با شکستن رکورد، طول موزه لوور را در ۹ دقیقه و ۴۳ ثانیه طی می‌کنند. این فیلم با اقتباس از رمانی به نام طلای احمق‌ها نوشته دولورس هیچن، توسط ژان لوک گدار ساخته شده و متعلق به جنبش موج نوی فرانسه است. گدار با استفاده از سبک موج نو صحنه‌هایی تاریک و خیره‌کننده از خیابان‌های پاریس را ارائه می‌دهد. در صحنه‌ای که دو کاراکتر اصلی فیلم با قدم زدن در منطقه پلاس دو کلیشی از کادر خارج می‌شوند، راوی می‌گوید:

این تجربه آن‌ها را به زمان حال برگردانده است، به گذشته و به آینده‌ی جسورشان.

این تفسیر فوق‌العاده از فیلم هر بیننده را ترغیب می‌کند تا با بازدید از پاریس، جاودانگی آن را لمس کند.

  • فرانسه، پاریس، موزه لوور

 

عشاق روی پل (۱۹۹۱)

۹ فیلم عاشق پاریس

این فیلم هر چند تصویر ایده‌آل پاریس را به نمایش نمی‌گذارد، اما شکوه گاه و بی‌گاهی را از این شهر نشان می‌دهد که عشق در آن جاودان است

عشاق روی پل با کارگردانی و نویسندگی لئو کاراکس، رابطه پرمخاطره میشل (ژولیت بینوش) و الکس (دنیس لاوانت) را در حالی نمایش می‌دهد که سعی می‌کنند در پونت نئوف، قدیمی‌ترین پل پاریس، زندگی کنند. میشل که از مشکلات بینایی رنج می‌برد، می‌کوشد تا پیش از نابینا شدن، بیشتر قدر زیبایی‌های پیرامون خود را بداند؛ زیبایی‌هایی که در فیلم با صحنه‌هایی خیره‌کننده از پاریس به نمایش گذاشته شده است، مانند پل پوشیده در برف، و آتش‌بازی همراه با تلالو نور بر سطح رود سن. عشاق روی پل برای ۴ جایزه بفتا نامزد شده بود و با استقبال منتقدان روبرو شد. این فیلم هر چند پاریس ایده‌آلی را که در بسیاری از فیلم‌ها سعی در نمایش آن دارند، به تصویر نکشید؛ اما شکوه و زیبایی گاه و بی‌گاهی را از این شهر به نمایش گذاشت، که عشق در آن از بین نمی‌رود.

  • فرانسه، پاریس، پول پونت نئوف

 

همه می‌گویند دوستت دارم (۱۹۹۶)

۹ فیلم عاشق پاریس

این موزیکال عاشقانه با کارگردانی و بازیگری وودی آلن، صحنه‌های خیره‌کننده‌ای را از نیویورک، ونیز و پاریس به تصویر می‌کشد. اساس فیلم را نقش‌های متغیر یک خانواده مرفه آمریکایی تشکیل می‌دهند؛ خانواده‌ای که تعطیلات کریسمس خود را در پاریس می‌گذرانند و اعضای آن در طول فیلم، در معروف‌ترین دیدنی‌های پاریس مانند کافه دومگو و کلیسای نوتردام پیاده‌روی می‌کنند. در یکی از مشهور‌ترین صحنه‌های فیلم، وودی آلن از رئالیسم جادویی بهره می‌برد و استفی (گلدی هاون) در پرده‌ای کوتاه و با پس‌زمینه‌ای از بازتاب نوتردام بر رود سن، از زمین فاصله می‌گیرد و پرواز می‌کند.  

  • فرانسه، پاریس، اسکله دو لا تورنل

املی (۲۰۰۱)

۹ فیلم عاشق پاریس

املی نیز با نمایشی جادویی از واقعیت، زندگی شخصیتی درونگرا را دنبال می‌کند؛ شخصیتی که می‌کوشد شادی و عدالت را  برگرداند. این فیلم با کارگردانی ژان پیر ژونه و بازیگری اودوره توتو توجه تمام ببیندگان را از سراسر دنیا به خود جلب کرد و به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های فرانسوی تبدیل شد. فیلم در محله مون‌مارتر فیلمبرداری شده است و با سیر در خواروبارفروشی‌ها، کافه‌ها و پل‌ها، و همراه با موسیقی اسرارآمیز یان تیرسن به خوبی حال‌ و هوای پاریسی را به ببیندگان منتقل می‌کند. به‌یاد‌ماندنی‌ترین صحنه املی، بالا رفتن نینو (متیو کاسوویتس) از پله‌های متعدد بنای سکره‌کر دو مون‌مارتر هنگام تعقیب فلش‌های آبی است. کارگردان در این صحنه، با کارگذاری دوربین در نقطه‌ای متفاوت، نمایی نفس‌گیر و خیره‌کننده را از مون‌مارتر به مخاطب عرضه می‌کند.

  • فرانسه، پاریس، خیابان شوالیه دو لا بار

 

پیش از غروب (۲۰۰۴)

۹ فیلم عاشق پاریس

کتابفروشی انگلیسی‌ شکسپیر و کمپانی، کانون نویسندگان نسل بیت از جمله آلن گینزبرگ بوده است

این فیلم که بخش بعدی فیلم پیش از طلوع (۱۹۹۵)، ساخته ریچارد لینک‌لیتر است، دیدار دوباره جس (اتان هاوک) و سلین (جولی دلفی) را بعد از نه سال به نمایش می‌گذارد. آن‌ها بعدازظهری رویایی را می‌گذارنند، در خیابان‌های شهر به گشت و گذار می‌پردازند، به «کافه لو پور» (Le Pure Cafe) سر می‌زنند و با قایق‌سواری در رود سن، از میان صحنه‌هایی شگفت‌انگیز عبور می‌کنند. این فیلم که برای جایزه اسکار نامزد شده بود، با نمایشی بی‌ریا و عاری از مبالغه گفت‌وگوی دو کاراکتر اصلی خود را پیرامون موضوعات متفاوت از کار گرفته تا طبیعت حافظه به تصویر می‌کشد. چند دقیقه آغازین فیلم در «کتابفروشی انگلیسی‌ شکسپیر و کمپانی» (Shakespeare and Company Bookstore)، یکی از ماندگارترین صحنه‌های فیلم به‌شمار می‌رود. این کتابفروشی که کانون نویسندگان نسل بیت از جمله آلن گینزبرگ بوده، مدت‌های زیادی است که یکی از جاذبه‌های گردشگران انگلیسی‌زبان و عاشقان ادبیات محسوب می‌شود و گربه صاحب کتابفروشی نیز به نوبه خود به جذابیت این کتابفروشی افزوده است.

  • فرانسه، پاریس، خیابان دو لا بوشری، کتابفروشی انگلیسی‌ شکسپیر و کمپانی

 

پاریس، دوستت دارم (۲۰۰۶)

۹ فیلم عاشق پاریس

این فیلم مجموعه‌ای است از ۱۸ فیلم کوتاه ۵ دقیقه‌ای که با همکاری بیش از ۲۰ نویسنده و کارگردان و در راه تحقق هدفی واحد ساخته شده است: به تصویر کشیدن پاریس به گونه‌ای که هر مخاطبی را شیفته خود کند. فیلم‌های این مجموعه ژانرهای متفاوتی را از وحشت گرفته تا کمدی در برمی‌گیرد و کارهای کارگردانان بزرگی مانند برداران کوئن، والتر سالس و وس کریون را شامل می‌شود. هر کاراکتر این مجموعه فرمی متفاوت را از تجربه درد، هیجان و کشف عشق به نمایش می‌گذارد. برج ایفل که جزوی اجتناب‌ناپذیر از هر نمای پاریس محسوب می‌شود، پس‌زمینه اصلی نهمین فیلم کوتاه مجموعه است. در این فیلم کوتاه، هنرمند تنهای پانتومیم پیش از تعقیب توسط پلیس، گردشگران را با تقلید حرکات‌شان دنبال می‌کند و با نمایش تصویری دور از انتظار و سرگرم‌کننده از این دیدنی شناخته شده پاریس، لحظه‌ای ماندگار را در مجموعه شگفت‌انگیز و زیبای فیلم‌های کوتاه به جا می‌گذارد.

  • فرانسه، پاریس، خیابان آناتول فرانس، برج ایفل

 

جولی و جولیا (۲۰۰۹)

۹ فیلم عاشق پاریس

شهرت آشپزی فرانسوی و به‌خصوص آشپزی پاریسی درست به همان اندازه مسلم است که حضور ایفل در هر گفت‌و‌گویی که پیرامون پاریس صورت می‌‌گیرد. این فیلم با کارگردانی نورا افرون و با استفاده از هنر آشپزی فرانسوی، دو داستان واقعی را به تصویر کشیده است. جولیای عجیب و غریب (با بازی مریل استریپ که برای این فیلم نامزد یک اسکار شد)، با آشپزی به شوق می‌آید و با همراهی و رهبری تورهای آشپزی‌اش، مغازه‌داران را شیفته خود می‌کند. هر چند که صحنه‌های فرانسه در این فیلم تنها در ۵ روز فیلمبرداری شده است؛ اما جولی و جولیا توانسته است نماهایی زیبا را از پاریس به تصویر بکشد؛ به‌عنوان مثال نمای بیرونی خانه جولیا در خیابان دو سن، و دکه‌های فروش در «بازار خیابان موفتارد» (Rue Mouffetard Market). شهرت خیابان موفتارد علاوه بر تنوع مواد غذایی، مدیون همینگوی نیز است؛ چرا که تا محل زندگی او یعنی منطقه پلاس دو لا کونترسکاپ فاصله‌ بسیار کمی دارد.  

  • فرانسه، پاریس، خیابان موفتارد

 

نیمه‌شب در پاریس (۲۰۱۱)

۹ فیلم عاشق پاریس

با مکث دوربین روی صحنه‌های ثابتی از شهر در باران، خیابان‌های نورانی در شب و هیاهوی روز پاریس، سبک خاص وودی آلن در فیلم نیمه‌شب در پاریس کاملا مشخص است. این فیلم با نویسندگی و کارگردانی وودی آلن، به عنوان فیلمی که دهه طلایی ادبیات را در ۱۹۲۰ به مناسب‌ترین شکل نمایش داده است، جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. در این فیلم، گیل (اوون ویلسون) با نشستن روی پله‌های «کلیسای سنت اتین دو مون» (Saint-Étienne du Mont) و در سکوت مسحورکننده شب پاریس، به گذشته سفر می‌کند و همراه او، فیلم با تغییر لباس‌ها، موسیقی و دکور بیننده را به عصر دیگر می‌برد؛ عصری با شب‌هایی فراموش‌نشدنی در جمع‌های ادبی و هنری اوایل قرن بیست.

  • فرانسه، پاریس، پلاس سنت ژونویه، کلیسای سنت اتین دو مون

 

مطالب مرتبط:

منبع Theculturetrip

دیدگاه