نصب یک اثر هنری جدید در میان ایستگاه قطار زوریخ

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
نصب یک اثر هنری جدید در میان ایستگاه قطار زوریخ

به تازگی یک اثر هنری دست بافت در ایستگاه مرکزی زوریخ نصب شده است که راه رفتن در آن می‌تواند روی همه حواس پنجگانه تاثیر بگذارد.

چنانچه این روزها قصد دارید از ایستگاه مرکزی زوریخ عبور کنید، شاید دل‌تان بخواهد بایستید و چند لحظه‌ای را داخل درخت بافتنی تازه نصب شده در وسط این ایستگاه بگذرانید. هنرمند مفهومی اهل برزیل، ارنستو نتو در همکاری با بنیاد بیلر، درخت گایامادر (GaiaMotherTree) را طراحی کردند که در شهر ریان در کانتون ایالت بازل اشتاد کشور سوئیس قرار دارد و به عنوان یک هنر سه بعدی، روی کلیه حواس پنج‌گانه تاثیر می‌گذارد.

زوریخ

این سازه، ۲۰ متری بلندی دارد و به طور کلی شامل نوارهای کتانی سبز و نارنجی می‌شود که با انگشت بافته شده، به صورت دستی به هم گره خورده و شکل یک درخت را به وجود آورده است. شاخه‌های این درخت به دور تیرهای سقف ایستگاه قطار حلقه شده‌اند و ریشه‌های آن، آلاچیقی خلق کرده‌اند که مسافران می‌توانند در آن راه بروند. کیسه‌هایی حاوی ادویه جاتی نظیر زردچوبه، میخک، زیره و فلفل سیاه به شاخه‌های این درخت وصل شده است و با درگیر کردن حس بویایی بازدیدکنندگان، تجربه‌ای فوق‌العاده را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

زوریخ

به نظر خالق این هنر، درخت گایامادر اثری است که کاملاً به موضوع صمیمیت پرداخته است، در واقع این هنرمند همیشه به دنبال ادغام معنویت، انسانیت و اکولوژی بوده است. او تحت تاثیر جامعه بومی Huni Kuin در منطقه آمازون در مرز بین برزیل و پرو قرار گرفت و طی مدتی که با آن‌ها زندگی کرد، فرهنگ، سنت، هنرهای دستی و روابط معنوی با طبیعت را از آن‌ها آموخت و در اثر هنری خود به کار برد.

زوریخ

این درخت زیبا حاصل کار یک تیم ۲۷ نفره بود که تکمیل آن، چندین هفته زمان برد. زوریخ نیز برای اینکه کمال استفاده را از این اثر هنری ببرد، قصد دارد رویدادها، کارگاه‌های آموزشی و جلساتی را در این محل برگزار کند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه