هنر معاصر در برج نیکلای کونستهال کپنهاگ

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
هنر معاصر در برج نیکلای کونستهال کپنهاگ

کپنهاگ با بناهایی کهن‌سال و بافت‌های قدیمی، به‌عنوان شهری تاریخی در یاد گردشگران باقی می‌ماند. اما این بار هنر معاصر، با سازه‌ای عجیب و جالب، جلوه‌ای متفاوت به یکی از برج‌های تاریخی شهر داده است.

اگر این روزها در پایتخت دانمارک یعنی کپنهاگ هستید، هنگام پیاده‌روی در خیابان شلوغ و معروف استروگت با نگاه کردن به بالا، ممکن است با صحنه‌ای عجیب و غیرمنتظره مواجه شوید. یکی از بلندترین نقاط شهر این روزها چهره جدیدی پیدا کرده است: برج نیکلای کونستهال. این برج مرتفع که سابقا بخشی از کلیسا محسوب می‌شد، امروزه به موزه هنرهای معاصر نیکلای تعلق دارد و با حلقه‌ای بزرگ و صورتی رنگ تزیین شده است.

هنر مدرن در برج کونستهال

این حلقه ۱۲ وجهی نمادی است از جاودانگی کپنهاگ که با چشم‌انداز بی‌نظیر شهر  از آن ارتفاع، به خوبی درک می‌شود

تامی استوگل، هنرمند دانمارکی این حلقه را، با استفاده از هنر چیدمان یا هنر اینستالیشن و به مناسبت بازگشایی این برج ۴۰۰ ساله به روی گردشگران، ساخته است. او این اثر را «چیزهایی برای یک برج‌ متقارن» نامیده و در ساخت آن از مواد ساختمانی مانند فوم و دیوار خشک (گچ فشرده شده میان دو لایه ضخیم از مقوا) استفاده کرده است.

این حلقه ۱۲ وجهی، نمادی است از جاودانگی شهر که در چشم‌انداز بناها و خیابان‌ها از ارتفاع ۳۵ متری برج به خوبی درک می‌شود و آن را می‌توان به راحتی از خیابان‌‌های اطراف مشاهده کرد. با صعود به بالای برج می‌توان کاخ کریستینبورگ، ساختمان بورسن و حتی «پل اورسوند» (Oresund Bridge) را که پل ارتباطی بین دانمارک و سوئد محسوب می‌شود، رویت کرد.

هنر مدرن در برج کونستهال

ورود به این برج تنها با شرکت در تور امکان‌پذیر است و راهنماهای تور، به دو زبان انگلیسی و دانمارکی صحبت می‌کنند. بالا رفتن از برج با پله‌هایی پرشیب و راهرو‌هایی تنگ، می‌تواند مشکل باشد؛ اما ارزش بازدید را دارد، چرا که گردشگران در این صعود می‌توانند از دستگاه بسیار قدیمی ساعت نیز دیدن کنند. اتاق قرارگیری ساعت در برج، بخشی از این اثر را تشکیل می‌دهد و درون آن با فیگورهایی متقارن چیدمان شده است.

این حلقه ۱۲ وجهی، نمادی است از جاودانگی شهر که در چشم‌انداز بناها و خیابان‌ها از ارتفاع ۳۵ متری برج به خوبی درک می‌شود. با صعود به بالای برج می‌توان «کاخ کریستن‌برگ» (Christiansborg Palace)، «بازار بروسن» (Borsen) و حتی «پل اورسوند» (Oresund Bridge) را که پل ارتباطی بین دانمارک و سوئد محسوب می‌شود، رویت کرد.

هر چند اثر مدرن «چیزهایی برای یک برج متقارن» تنها تا پایان ۲۸ اکتبر ۲۰۱۸ قابل بازدید است؛ اما درهای برج کونستهال به برای همیشه به روی گردشگران باز خواهد ماند.

مطالب مرتبط:

منبع Lonelyplanet

دیدگاه