حرکت دوچرخه سواران در مسیر تاریخی انتقال کودکان یهودی از برلین به لندن

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
حرکت دوچرخه سواران در مسیر تاریخی انتقال کودکان یهودی از برلین به لندن

۸۰ سال بعد از جنگ جهانی دوم، برای یادبود یکی از رویدادهای مهمی که طی آن ۱۰۰۰۰ کودک یهودی با قطار به انگلستان انتقال داده شدند، یک برنامه‌ی دوچرخه سواری از برلین تا لندن برگزار شد. 

سازمان بشردوستانه‌ی «World Jewish Relief»، به مناسبت ۸۰ سالگی واقعه‌ی انتقال کودکان که جان حدود ۱۰۰۰۰ کودک یهودی را نجات داد، یک رویداد دوچرخه سواری برگزار می‌کند. انتقال کودکان (Kindertransport) یک برنامه‌ی نجات سازمان‌یافته بود که ۹ ماه پیش از آغاز جنگ جهانی دوم اجرا شد و حدود ۱۰۰۰۰ کودک یهودی از آلمان، اتریش، چکسلواکی سابق، لهستان و شهر آزاد دانتسیگ به بریتانیا انتقال و اسکان داده شدند.

گروهی متشکل از ۴۲ نفر از سراسر جهان، این سفر را از روز ۱۷ ژوئن، از ایستگاه «Friedrichstrasse» در برلین آغاز کردند. اینجا، نقطه‌ی آغاز حرکت اولین قطار برای انتقال کودکان در سال ۱۹۳۸ است.

برلین تا لندن

دوچرخه سواران شرکت کننده در برنامه‌ی «برلین تا لندن» از مرز آلمان گذشته و به‌سمت هلند می‌روند.

بسیاری از این دوچرخه سواران به‌نوعی با این واقعه در ارتباط هستند. یکی از افرادی که در این مراسم یادبود شرکت کرده است، در گذشته هم این سفر را تجربه کرده بود. پل الکساندر که اکنون ۸۱ ساله است، در ژوئیه‌ی سال ۱۹۳۹ سوار قطار نجات برلین شد. زمانی که مادر پل، در اقدامی شجاعانه، وی را در لایپزیگ سوار قطار می‌کرد تا به انگلستان بیاید، او تنها یک سال داشت.

پل می‌گوید که این رویداد برای او، یک نقطه‌ی عطف، تجدید حیات و جشن زندگی است:

۷۹ سال پیش، زمانی که فقط یک سال داشتم از آلمان که کشوری پر از رنج و نفرت بود خارج شدم و به کشوری فرستاده شدم که آزادی و امنیت را تجربه کنم. این سفر، مهم‌ترین سفری بود که در تمام عمرم داشتم و خواهم داشت. این کار باعث شد که من، بعد از آن‌که مادرم هم به من پیوست، بتوانم یک زندگی نرمال وعادی را تجربه کنم.

او ادامه می‌دهد:

سفر امروزم، یک پیروزی در برابر ظلم و ستم و هر چیزی است که مادرم سعی می‌کرد من را از آن‌ها دور نگه دارد. برای زنده نگه داشتن آن، کاری معنادارتر از کاری که امروز با پسر و نوه‌ام انجام می‌دهم به ذهنم نمی‌رسد. این سفر، پاسخ من به آدولف هیتلر است.

برلین به لندن

پل الکساندر به‌همراه پسرش ناداف (سمت چپ) و نوه‌اش دانیل (سمت راست) در کنار مجسمه‌ی یادبود واقعه‌ی انتقال کودکان در برلین در اولین روز حرکت دوچرخه‌سواران

سال‌ها بعد که مادر پل، از اردوگاه کار اجباری بوخنوالت آزاد شد و توانست یک ویزای بریتانیا و یک بلیط یک طرفه‌ی قطار به دست آورد، آن‌ها دوباره به هم رسیدند.

دوچرخه‌سواران آخر همین هفته به ایستگاه «خیابان لیورپول» که اولین قطار «انتقال کودکان» در تاریخ ۲ دسامبر سال ۱۹۳۸ وارد آن شد۷ می‌رسند و مورد استقبال افرادی قرار خواهند گرفت که در کودکی، آلمان و کشورهای همسایه‌اش را ترک کرده‌اند. در ادامه‌ی مسیر، دوچرخه سواران در حدود ۱۰۰ مایل در روز رکاب می‌زنند و به هوک در هلند می‌روند تا از آنجا، سوار بر یک کشتی به هارویچ، اسکس، بروند و سپس، مسیر خود را به‌سمت لندن ادامه بدهند.

برنامه‌ی «انتقال کودکان» به سرعت بعد از واقعه‌ی خشونت‌بار «شب بلورین» یا «شب شیشه‌های شکسته» (Kristallnacht) توسط نازی‌ها طراحی شد تا کودکان یهودی را به انگلستان منتقل کنند. دولت وقت بریتانیا، ضرورت اخذ ویزا را در آن زمان به حالت تعلیق درآورد تا امکان نجات جان هزاران کودک را فراهم سازد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه