تونل های مخفی ارتش نازی در لهستان

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
تونل های مخفی ارتش نازی در لهستان

پروژه ریزه (Project Riese)، یک اسم رمزی برای پروژه ساخت و ساز نازی‌های آلمانی در سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵، متشکل از هفت زیر ساخت تونل زیرزمینی در لهستان بود. هیچ کدام از آن‌ها، هرگز تکمیل نشدند.

در هشتاد کیلومتری جنوب وروتسواف (شهری صنعتی در غرب کشور لهستان)، درست زیر قدیمی‌ترین رشته‌کوه کشور، کوه‌های جغد (the Owl Mountains)، یک مجتمع عظیم زیرزمینی و سیستم ‌تونلی که توسط نازی‌ها ساخته شده است، قرار دارد.

هدف اصلی ساخت این تونل‌ها و همچنین اندازه اصلی آن‌ها نیز، کماکان مشخص نیست، زیرا این مجموعه، هیچ وقت تکمیل نشد. بیش از نه کیلومتر حفاری انجام شد، اما قبل از اینکه نیروهای اشغالگر نازی، توسط ارتش نیروهای سرخ، به عقب رانده شوند، تنها یک بخش کوچک این تونل‌ها، با آهن و بتن مستحکم شد.

روزی قرار بود که این تونل‌ها به عنوان مقر فرماندهی فرمانده کل ارتش نازی‌ها، هیتلر بزرگ، خدمت کند. البته برخی نیز بر این باور هستند که این تونل‌ها قرار بوده به عنوان یک کارخانه تولید اسلحه زیرزمینی، استفاده شود.

ساخت و ساز تونل در سال ۱۹۴۳ در پاسخ به افزایش بمباران نیروهای متفقین علیه ارتش آلمان نازی، آغاز شد. منابع آلمانی می‌گویند قرار بوده است که این تونل‌ها تبدیل به یک پوشش زیرزمینی عظیم با پوشش دادن مساحتی بیش از ۳۵ کیلومترمربع شوند و مقر فرماندهی فرمانده کل ارتش نازی‌ها، در مرکز آن قرار گیرد. علاوه بر این، برنامه‌ریزی شده بود که از این تونل‌ها به عنوان پناهگاهی برای اعضای برجسته ارتش و همچنین یک مکان امن برای تاسیسات صنعتی خاص، استفاده شود.

کوه‌های جغد برای این منظور انتخاب شدند، زیرا سنگ‌های سخت آن، محافظت بیشتری برای این مجتمع زیرزمینی در مقابل نیروهای متفقین و حملات هوایی آن‌ها،  فراهم می‌کرد. اما سختی سنگ‌ها، همچنین مانعی بزرگ برای کندن تونل‌ها و آهسته کردن مراحل کار بود. هزاران کارگر از کمپ‌های کار اجباری اتحادیه شوروی و لهستان، برای ساخت این تونل کمک کردند.

آن‌ها در شرایطی وحشتناک، با خستگی بسیار و شکم گرسنه، کار کردند. آمار مرگ و میر ناشی از بیماری، سوء تغذیه، خستگی زیاد، آثار خطرناک کار در زیرزمین و درمان زندانیان توسط نگهبانان آلمانی، بسیار بالا بود. حدود ۵ هزار کارگر از کمپ‌های کار اجباری، در جریان کار این پروژه، جان خود را از دست دادند.

تونل های مخفی ارتش نازی در لهستان

عکس این ماشین به شما نشان می‌دهد که این تونل‌ها چقدر بزرگ بوده‌اند. عکس از پریزکوتا، ویکی مدیا

هم‌اکنون، هفت مجموعه پناهگاهی و سیستم تونلی که ما آن را به عنوان پروژه ریزه (Project Riese)، می‌شناسیم در کوه‌های جغد، وجود دارند. همه آن‌ها، دارای یک طرح مشابه هستند که مربوط به دیگر طرح‌های مقرهای فرماندهی زیرزمینی رهبر آلمان نازی، است. سه مجموعه از این هفت مجموعه، هم‌اکنون توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند و شما می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. فقط زمانی که وارد تونل‌ها شوید، مقیاس غیر قابل باور این پروژه ساخت و ساز را متوجه خواهید شد. البته باید بدانید که کلمه ریزه (Riese) در آلمانی به معنای غول پیکر، است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه