مجموعه موزه های BMW؛ شاهکاری در شهر مونیخ

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
مجموعه موزه های BMW؛ شاهکاری در شهر مونیخ

موزه BMW در مونیخ، از کارخانه خودروسازی این شرکت و سه ساختمان مجزا به عنوان موزه و نمایشگاه در کنار آن‌ تشکیل شده است.

شرکت خودروسازی BMW که از مطرح‌ترین شرکت‌های خودروسازی در سرتاسر دنیا است، در سال ۱۹۱۶ در آلمان شروع به کار کرد و تا امروز از پیشرفته‌ترین و به‌روز ترین شرکت‌های خودروسازی جهان به شمار می‌رود. این شرکت که توسط کارل رپ و گوستاو اوتو تاسیس شده، نام BMW مخفف «Bayerische Motoren Werke» را از آن خود کرده است. از جمله دستاوردهای این شرکت، تاسیس منطقه‌ای جهت بازدید علاقه‌مندان به محصولات BMW است. این مجموعه که شامل کارخانه BMW، موزه BMW، موزه BMW Welt و موزه گروه کلاسیک BMW است، در مونیخ آلمان قرار دارد.

مجموعه موزه های BMW

موزه BMW

شرکت BMW از نخستین سال‌های فعالیتش، اقدام به آگاه‌سازی اذهان عمومی درباره تاریخ خود کرده است. در ۱۹۲۲ سال، این شرکت اولین نمونه غیرفروشی خود را در یکی از اتاق‌های کارخانه مونیخ به نمایش گذاشت. این بخش بعدها به موزه کارخانه خودروسازی تبدیل شد که به برگزاری نمایشگاهی تاریخی در سال ۱۹۶۶ منجر شد.

در اواخر دهه ۱۹۶۰، هئیت مدیره BMW تصمیم گرفتند تا مرکز مدیریت جدیدی احداث کنند. پس از برگزاری رقابتی بین ۲۷۵ معمار برتر دنیا، پروفسور و معمار اهل وین، «کارل شوانزر» برنده این رقابت بین‌المللی شد. او مجموعه موزه‌های BMW را طراحی کرد که شامل ساختمان مجزای موزه، در مقابل ساختمان نقره‌ای- خاکستری با طراحی مخروط دوگانه بود. مجموعه موزه‌های BMW به طور رسمی در ۱۸ می ۱۹۷۳ افتتاح شد.

این ساختمان جدید متشکل از مجموعه نمایشگاه‌هایی است که با معماری یکدست ساختمان موزه همخوانی دارد، و در طی سی سال سه نمایشگاه دائمی در آن برگزار شده است. در طی سال‌ها، با افزایش تعداد بازدید کنندگان از موزه BMW، این موزه به یکی از پر بیننده‌ترین موزه‌های وابسته به یک کمپانی در آلمان تبدیل شده است.

ایده اولیه ساخت این موزه، از موفقیت و تجربه موزه قبلی ناشی می‌شود؛ با این تفاوت که در این مکان تاکید اصلی بر اهمیت BMW به عنوان موزه‌ای برای یک نام تجاری است. اهمیت این شرکت به عنوان یک نام تجاری جهانی باعث شد تا برای طراحی جدید موزه فضای بزرگی در نظر گرفته شود؛ بنابراین فضای نمایشگاهی این موزه از ۱۰۰۰ مترمربع به ۵۰۰۰ مترمربع افزایش یافته و مکان جدید ظرفیت برگزاری بیش از ۱۲۰ نمایشگاه را پیدا کرد. همچنین، طراحی دایره‌وار فضای داخلی ساختمان در واقع شبیه‌سازی جاده در فضایی بسته است و ساختمان مجاور کوتاه‌تر، ایده طراحی معاصر در ساختمان را بیشتر تداعی می‌کند. ساخت این موزه در سال ۲۰۰۲ شروع شد. این موزه شامل ۷ بخش می‌شود که مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اتومبیل‌های BMW را در بیش از ۱۰۰ سال گذشته به نمایش می‌گذارد و هر بخش از شناسنامه خاص خود برخوردار است. این ۷ بخش عبارتند از:

خانه طراحی

این بخش شامل اتاق «الهام بخشی» است؛ که فرآیند طراحی وسایل نقلیه را در بخش «استودیو» نشان داده و تعدادی از طراحی‌های منتخب را به عنوان «گنجینه» به نمایش می‌گذارد.

خانه شرکت

این بخش که تاریخچه‌ای مفصل را از شرکت به نمایش می‌گذارد، به سه قسمت «قدم‌های اول» (شامل موفقیت تاریخی اولین موتور هواپیما در ۱۹۱۶، اولین موتورسیکلت در ۱۹۲۳ و اولین اتومبیل در ۱۹۲۸)، «منظرها» (شامل افرادی که در تاریخ این شرکت تاثیرگذار بودند)، و «مجسمه شرکت» تقسیم شده است.

خانه موتور سیکلت

این بخش به ۸۰ سال تاریخ تولید موتورسیکلت در این شرکت می‌پردازد.

بخش موتورسیکلت در موزه BMW

خانه تکنولوژی

در این بخش برای نشان دادن فناوری و کارایی اتومبیل‌های BMW، درباره وسایل نقلیه سبک وزن، موتورها و آیرودینامیک صحبت می‌شود.

خانه موتورهای مسابقه

این بخش شامل موفقیت‌های فراموش‌نشدنی BMW 328، فرمول ۱ و موتورسیکلت‌های مسابقه می‌شود.

خانه نام تجاری

این بخش روی تبلیغات شرکت و رابطه آن با مصرف‌کنندگان تمرکز دارد. مواردی مانند پوسترها، فیلم‌های تبلیغاتی و مواردی از این دست در این بخش نگهداری می‌شود، و توضیح داده می‌شود که چگونه این تبلیغات بر اذهان عمومی تاثیر گذاشته و شرکت را به جایگاه موفق فعلی رسانده است.

خانه‌ خودروهایی که در یک سری تولید شده‌اند

این بخش به سری اتومبیل‌های ساخته شده به صورت مجزا می‌پردازد. طی دهه ۱۹۷۰، شرکت BMW به تولید سری خودروهایی پرداخت که تا امروز نیز ادامه دارد. سری BMW ۳، سری ۵، سری ۶ و سری ۷، و مدل های Z و X از آن جمله هستند. یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌ها در این بخش به سری BMW ۷ اختصاص یافته است. این شرکت توانست ترکیب لوکس بودن و عملکردی پویا در ساخت وسیله نقلیه را در این سری‌ها به نمایش گذارد. قسمت پایین‌تر این نمایشگاه به سری BMW M اختصاص دارد که اولین خط تولید اتومبیل‌های ورزشی ساخت این شرکت است. موتورهای این سری دارای بالاترین کارایی هستند.

سری اتومبیل ها در موزه BMW

همچنین بخش BMW Roadster (ماشین‌های جاده‌ای) و بخش ماشین‌های هنری BMW نیز در همین موزه قرار دارند.

موزه BMW Welt

موزه BMW Welt در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۰۷، درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود. پس از قطعی شدن ساخت این بنا در اواخر دهه ۱۹۹۰، قدم بعدی آن بود که برای ساخت آن، محلی نزدیک به ساختمان قبلی BMW پیدا شود.

افتتاح موزه BMW Welt

ساختمان BMW Welt نسل جدید ساختمان‌های قرن ۲۱ را به تصویر می‌کشد. سبک باز این ساختمان و نمای شیشه‌ای آن، اجازه می‌دهد تا نور به داخل ساختمان راه پیدا کند و محیط داخل و خارج آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین، BMW Welt با معماری کارخانه خودروسازی و ساختمان قبلی BMW بسیار هماهنگی دارد.

ورودی این ساختمان نیز به اندازه معماری آن قابل توجه است. حتی کوچک‌ترین جزئیات هم حسی از خاص بودن را به بیننده انتقال می‌دهد. اتاق‌هایی یا چشم اندازهای متفاوت، جهت‌یابی ساده و حداکثر راحتی، بهترین فضا را برای بازدید از خودروهای BMW به نمایش گذارد. همچنین سقف این ساختمان به دلیل طراحی خاصش به Double Cone (مخروط دوگانه) معروف است.

در سازه BMW Welt از ۴۰۰۰ تن استیل استفاده شده که یک چهارم آن به تنهایی در مخروط دوگانه به کار رفته است. این مخروط با ارتفاع ۲۸ متر و محیط ۴۸ متر، کمربندی ۱۴ متری را در مرکز خود قرار داده است. هر قطعه از استیل‌های این سازه به طور جداگانه و مخصوص در قالبی ویژه ساخته شده‌اند، و همچنین به عنوان کانال عبور کابل‌ها نیز از آن‌ها استفاده شده است. هرچند سقف و مخروط دوگانه از نظر استاتیک سازه‌ای واحد هستند، اما مخروط دوگانه همچنین به عنوان قطعه‌‌ای کلیدی در نگهداری از سقف ۱۶۰۰۰ مترمربعی عمل می‌کند. برای سقفی که می‌خواهد حس ابر شناوری را به بیننده بدهد، نکته حائز اهمیت این است که تعداد ستون‌های حامل آن تا جای ممکن کم باشند و در این سازه تنها یازده ستون برای نگهداری از سقف تعبیه شده است. نمایشگاه‌های دائمی این موزه شامل:

گروه BMW

گروه BMW یکی از پیشتازان عرصه خودرو و موتورسیکلت در جهان است که در ضلع شمالی موزه قرار دارد و با نام مخروط دوگانه نیز شناخته می‌شود. موضوعاتی از قبیل آینده وسایل نقلیه در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

BMW

BMW تنها یک خودرو نیست. این نام تجاری حسی از «بودن» را به شما منتقل می‌کند که می‌توانید در هر قدم از نمایشگاه آن را تجربه کنید.

BMW M

موتورهای اسپرت شرکت BMW را به نمایش می‌گذارد. در این بخش شما می‌توانید داینامیک، کارایی و خالص‌ترین شکل یک خودرو را تجربه کنید.

BMW INDIVIDUAL

آنچه که یک اثر پیکاسو یا یک کامپیوتر اپل را متمایز می‌کند، خاص بودن تجربیاتی است که شما را در آن شریک می‌کند. در این بخش شما می‌توانید امکانات بسیاری را برای شخصی کردن وسیله نقلیه خود در اختیار داشته باشید.

BMW i

در این قسمت شما می‌توانید با نسلی از BMW آشنا شوید که برای آینده تولید شده است. وسایل نقلیه کاملا الکترونیکی، چشم‌انداز وسایل نقلیه در آینده و طراحی‌هایی از استفاده نیروهای تجدیدپذیر در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

MINI

کشف تمام زیرمجموعه‌های این گروه در کنار بازدید از تمام مدل‌های فعلی MINI، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

موتور ماشین‌های رولز-رویس

برای بیش از ۱۰۰ سال، خودروهای رولز-رویس در حال تکامل نسل اتومبیل‌های لوکس و شیک هستند. این نام تجاری، مهندسی سنتی و تکنولوژی روز را به هم متحد کرده است تا وسایل نقلیه‌ای قابل اطمینان و باکیفیت را به بازار عرضه کند.

موتور سیکلت‌هایBMW

اولین وسیله نقلیه‌ای که توسط این شرکت ساخته شده، موتور دوچرخه BMW R32 در سال ۱۹۲۳ است. گروه BMW Motorrad انواع مدل و موتور را برای هر موقعیتی طراحی کرده است.

کارخانه شرکت خودروسازی BMW

کارخانه شرکت خودروسازی BMW در مونیخ، کارخانه مرکزی این شرکت است. این ساختمان در شمال مونیخ و در مجاورت موزه BMW و موزه BMW Welt واقع شده است. به طور تقریبی، ۷۷۰۰ کارمند از بیش از ۵۰ کشور در این مکان کار می‌کنند، که ۸۵۰ نفر از آن‌ها را کارآموزان تشکیل می‌دهند. همه روزه در حدود ۹۵۰ خودرو و بیش از ۳۰۰۰ موتور در این کارخانه ساخته می‌شود. این مکان که در ابتدا موتور هواپیما می‌ساخت، به مرور زمان ساخت موتورسیکلت و موتور اتومبیل را نیز در برنامه کار خود قرار داد. شرکت خودروسازی BMW یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های اروپا به شمار می‌رود. این مکان ۵۰۰ هزار متر مربعی نمایانگر دستاوردی جهانی در تولید وسایل نقلیه مدرن است.

گروه کلاسیک BMW

این شرکت، در سالگرد ۱۰۰ سالگی خود مکانی جدید در Moosacher Strasse ۶۶ در مونیخ راه‌اندازی کرد. این مکان ۳۳۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و در نزدیکی مرکز اصلی شرکت BMW قرار دارد. اولین کارخانه BMW در مونیخ نیز بخشی از این مجموعه تاریخی است، که به طور عجیبی کنایه از این دارد که گذشته این شرکت به بخشی از آینده آن تبدیل شده است.

گروه کلاسیک BMW مسئولیت تمام فعالیت‌های مرتبط با تاریخچه شرکت و چهار نام معتبر آن (BMW، BMW Motorrad، MINIو Rolls-Royce Motor Cars) را بر عهده دارد. این شامل موزه BMW، خدمات گروه کلاسیک BMW و بایگانی گروه BMW نیز می‌شود. موزه BMW جذابیت خودروهای این شرکت را در سری نمایشگاه‌های آن به نمایش می‌گذارد. خدمات شرکت کلاسیک BMW به عنوان هسته مرکزی برای صاحبان خودروهای قدیمی شامل تعمیرات، بازیابی، خرید و فروش خودروها می‌شود . در آخر نیز، وظیفه گروه بایگانی BMW این است که از تاریخچه این شرکت و محصولات آن نگهداری کند. این گروه همچنین بیش از ۱۰۰۰ مجموعه نمایشگاه را برگزار و اداره کرده است.

اتومبیل BMW

مطالب مرتبط:

دیدگاه