راز مقاومت برج کج پیزا در برابر زلزله های بزرگ کشف شد

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۵
 راز مقاومت برج کج پیزا در برابر زلزله های بزرگ کشف شد

یکی از اسرار بزرگ برج معروف کج پیزا، چگونگی جان سالم به در بردن آن از زمین‌لرزه‌های بزرگ است.

برج ناقوس کلیسای جامع کمی بعد از شروع عملیات ساخت‌وساز آن در قرن دوازدهم کج شد و اکنون بعد از سال‌ها، چند درجه نسبت به خط محوری آن انحراف دارد. چندین دهه است که مهندسان در مورد راز استقامت این برج کج در برابر چهار زمین‌لرزه‌ی قدرتمندی که از سال ۱۲۸۰ تابه‌حال منطقه‌ی توسکانی را لرزانده است، دچار سردرگمی هستند. اکنون، شانزده مهندس (شامل کارشناسان لرزه نگاری و سازه‌های خاکی) بالاخره توانستند پاسخی برای این سوال پیدا کنند.

برج پیزا

برج کج پیزا

با توجه به میزان آسیب‌پذیری برج پیزا، پیش‌بینی می‌شد که این برج مرتفع ۵۸ متری حتی در برابر لرزه‌های نه چندان شدید هم از پا در بیاید و واژگون شود. با این حال، بقای آن را می‌توان به پدیده‌ای به نام «پویایی تعامل خاک-سازه» نسبت داد. ارتفاع و استحکام زیاد برج همراه با نرمی خاک فونداسیون باعث نوسانات متفاوت این بارج با سازه‌های دیگر شده است. به زبان ساده، برج کج پیزا در زمان وقوع زلزله دچار ارتعاش نمی‌شود و این همان عامل مهم برای بقای طولانی مدت آن است. پروفسور جورج میلوناکیس (George Mylonakis)، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، گفت:

خیلی عجیب است که همان خاکی که موجب بی‌ثباتی برج و کج شدن آن شد و آن را تا آستانه‌ی فروپاشی کشاند، به برج کمک کرده است تا از زمین‌لرزه‌ها جان سالم به در برد.

برج پیزا

نمایی از برج در شب

اگر این ساختمان در شرایط عادی بود، شهرت آن به‌اندازه‌ی الان نبود. انحراف معروف آن باعث شده است که برج پیزا یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های خارج از شهر ایتالیا باشد. برج پیزا، به‌همراه کلیسای جامع، تعمیدگاه و گورستان نزدیک آن، بخشی از سایت پیزا دل دومو (Piazza del Duomo Unesco) است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. باید کارهای زیادی انجام شود و خاک‌های انباشته شده در بخش بالاتر برج را از آنجا خارج کرد تا بتوان انحراف برج را کمتر کرد. بعد از انجام کارهای تثبیت‌سازی، برج به روی عموم باز خواهد شد و حداقل ۳۰۰ سال دیگر به‌صورت ثابت در جای خود باقی خواهد ماند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه