ولگوگراد در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
ولگوگراد در یک نگاه

ولگوگراد در استان ولگوگراد روسیه قرار دارد و به‌واسطه‌ی فرهنگ و تاریخ غنی آن می‌توان جاذبه‌های متعددی نظیر مجسمه مام وطن، میدان یادبود خلبانان و... را در این شهر مشاهده کرد.

ولگوگراد شهری در کنار رود «ولگا» در استان ولگوگراد، در جنوب غربی روسیه واقع شده است. ولگوگراد یکی از شهرهای مهم صنعتی روسیه به شمار رفته و فرهنگ و تاریخچه‌ای غنی دارد. امروزه شهری مدرن و پیشرفته است که بناهای یادبود جنگ، نشانی از تاریخ افتخارآفرین و شکوه این شهر دارد

نام تاریخی آن از سال ۱۵۹۸ میلادی تزاریتسین (تزاریتسا) بوده است. از سال ۱۹۲۵ تا سال ۱۹۶۱ میلادی این شهر استالین‌گراد نامیده می‌شد. این شهر، شهرتش را مدیون نبرد معروف و خونین استالینگراد در دوران جنگ جهانی دوم در برابر ارتش آلمان است که معمولا از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین و خونبارترین نبرد تاریخ یاد می‌کنند. نام ولگوگراد در سال ۱۹۶۱ توسط شهردار این شهر، از استالینگراد به نام کنونی تغییر پیدا کرد که به‌معنای «شهر ولگا» است. این کار بخشی از برنامه معروف استالین‌زدایی، پس از فروپاشی حکومت سوسیالیستی شوروی به شمار می‌رفت. کانال ولگا-دن، که رودخانه ولگا از حوزه آبریز دریای خزر را به رودخانه دان از حوزه آبریز دریای آزوف (بخشی از دریای سیاه) متصل می‌کند، در این شهر قرار دارد.

ولگوگراد

جمعیت این شهر طبق آمار سال ۲۰۱۰ معادل ‎۱,۰۲۱,۲۱۵ نفر بوده که در مساحت ۸۵۹ کیلومترمربعی آن ساکن هستند. ۵۴ درصد مردم از پیروان کلیسای ارتدوکس هستند.

این شهر اروپایی دارای آب و هوایی نیمه خشک و اقلیم نواحی استپی است. به‌طور کلی می‌توان گفت که ولگوگراد، تابستان‌های گرم و شرجی داشته و در تمام طول سال نیز هوایی مرطوب دارد. گرم‌ترین ماه سال در این شهر، ماه جولای با حداکثر دمای ۳۲ درجه و سردترین ماه سال ژانویه با حداقل دمای منفی ۱۴ درجه سانتی‌گراد است. در ماه‌های می، ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر، شهر ولگوگراد شاهد آب و هوایی معتدل و خوشایند بوده و دمای هوا متوسط است.

با استفاده از هواپیما می‌توان از شهرهای بزرگی مانند سن‌پترزبورگ و مسکو و با پروازهایی که روزانه بین این شهرها و ولگوگراد وجود دارد، راهی ولگوگراد شد. قطار نیز یکی دیگر از راه‌های سفر به ولگوگراد از شهرهای دیگر روسیه است. با توجه به اینکه ولگوگراد در انتهای شرقی کانال ولگا-دون واقع شده است، در طی زمان‌های خاصی می‌توان با استفاده از قایق به این شهر سفر کرد.

ولگوگراد

یکی از بهترین روش‌ها برای گشت‌وگذار در ولگوگراد شرکت در تورهای گردشگری و تورهای پیاده‌روی (Walking tour) و بازدید از مکان‌های دیدنی ولگوگراد همراه با راهنمایی این تورها است که هزینه شرکت در این تور ۴ ساعته برای هر نفر حدود ۶۴۰۰ روبل روسیه می‌شود.

از جاهای دیدنی ولگوگراد می‌توان به کانال ولگا-دن (Volga-Don Canal)، برج آتش‌نشانی ولگوگراد (Zatsaritsynskaya fire tower)، کلیسای تمام مقدسات (All Saints Church)، تپه مامایف (Mamayev Kurgan)، خانه پاولف (Pavlov’s House)، مجسمه مام وطن (The Motherland Calls)، ایستگاه مرکزی (The Central station)، میدان مبارزان افتاده (Fallen Fighters Square)، دریاچه التون (Lake Elton)، خرابه‌های باستانی فلورمیل (Flour mill ruins) و... اشاره کرد که باید در تور ولگوگراد از آن‌ها دیدن کنید.

برای سوغاتی می‌توانید عروسک‌های چوبی و رنگین ماتریوشکا، سرامیک‌های منقش روسی، شال و کلاه‌های خوش رنگ پشمی، دست سازه‌هایی به نام خوخلوما، جعبه جواهرات نقاشی شده، اسباب‌بازی‌های چوبی و... را به عزیزان خود هدیه دهید.

مطالب مرتبط:

منبع kojaro

دیدگاه